اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی خبر داد

استقرار 4 گروه تخصصی و عمومی برای رصد هلال ماه شوال در قم

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی از استقرار چهار گروه تخصصی و عمومی برای رصد هلال ماه در قم خبر داد.

استقرار 4 گروه تخصصی و عمومی برای رصد هلال ماه شوال در قم

محمد صالح نجف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اعزام گروه‌های عمومی و تخصصی برای استهلال ماه شوال اظهار کرد: یک گروه‌ عمومی ساعت 18 و 30 دقیقه امروز در بوستان علوی مستقر می‌شوند و افراد برای رصد عمومی می‌توانند به این مکان مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: سه گروه‌ تخصصی از ظهر امروز در اطراف شهر و مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی مستقر می‌شوند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی نجومی ادامه داد: این گروه‌ها دارای تلسکوپ‌های رهیاب، قدرت رهگیری و دوربین‌های دو چشم قوی هستند و برنامه‌های کامپیوتری و جی پی اس به عنوان کمک در کار رصد استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: هلال ماه با چشم غیر مسلح در غروب امروز در هیچ مکان کشور قابل رؤیت نیست ولی بر اساس برخی از پیش‌بینی‌های رصدگران احتمال رؤیت با تلسکوپ قوی بعد از ظهر امروز وجود دارد به همین دلیل برخی از گروه‌های تخصصی بعد از ظهر امروز در مکان مربوط مستقر می‌شوند.

نجف با بیان اینکه احتمال رؤیت ماه به طرف خط استوا بیشتر است گفت: پیش‌بینی می‌شود احتمال رؤیت ماه با چشم در کشورهای جنوب قاره آفریقا و آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی وجود داشته باشد.

وی عنوان داشت: نتیجه گزارش‌های رؤیت ماه روی سایت و به دفاتر مراجع ارسال می‌شود تا بتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند.

 نباید به اختلاف مبانی فقهی علما در عید فطر دامن زد

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی با اشاره به اختلاف مبانی فقها گفت: برخی مراجع افق را وسیع‌تر دانسته یا استفاده از تلسکوپ را مجاز نمی‌دانند بنابراین ممکن است برخی از آنها یکشنبه یا دوشنبه را عید اعلام کنند.

وی یادآور شد: اگر این امر محقق شود نباید به عنوان اختلاف به آن نگاه شود در واقع این اختلاف طبیعی بوده و به دلیل مبنای فقهی متفاوت است بنابراین نباید به عنوان اختلاف به این امر دامن زد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول