اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در استان کردستان:

مشترکات فقهی درباره استهلال ماه مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: بحث عید از مهم‌ترین مباحث بوده و توجه به مشترکات فقهی از جمله حکم شرعی و رؤیت هلال ماه باید مورد توجه قرار گیرد.

مشترکات فقهی درباره استهلال ماه مورد توجه قرار گیرد
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی یکشنبه شب در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سنندج، اظهار داشت: رؤیت ماه، حکم حاکم شرع و اتمام 30 روز از مشترکات شیعه و سنی در استهلال ماه است و باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: در مبحث استهلال ماه نظرات مختلفی در بین مذهب تسنن و تشیع وجود داشته و حتی در داخل هرکدام از این مذاهب نیز فقها نظرات متفاوتی دارند اما به طور کلی سه نظر وجود دارد که در بین اهل تسنن و اهل تشیع مشترک است و اغلب فقها و علمای دینی از آن تبعیت می‌کنند.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: رؤیت ماه، حکم حاکم شرع و اتمام 30 روز کامل از جمله مشترکات و مستنداتی است که مذاهب مختلف اسلامی در بحث اعلام عید به آن اقتدا می‌کنند و هرگونه شبهه در این خصوص و توجه به پیش‌بینی‌های منجمان و تقویم‌های نوشتاری سالانه اعتباری ندارد.
شاهرودی افزود: رضایت الهی در عمل به وظایف شرعی و دینی است و همه فعالیت‌های ما باید منطبق با احکام شرعی باشد.
وی اذعان داشت: مبنایی که عربستان برای رؤیت هلال ماه در نظر می‌گیرد بر اساس رؤیت ماه نبوده و توجه به پیش‌بینی منجمان و اعلام چند روز قبل از رؤیت در بین مذهب شافعی و تشیع جایگاهی ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار داشت: باید مسلمانان روزه‌دار جایی که زندگی می‌کنند ماه را ببینند و در صورتی می‌توانند از اعلام استهلال ماه در منطقه‌ای پیروی کنند که هم افق باشند و هنگام غروب خورشید در افق مشترکشان ماه را رؤیت کرده باشند.
وی تأکید کرد: باید در زمینه اعلام عید فطر همه روزه‌داران ایران اسلامی و استان کردستان رؤیت ماه و حکم حاکم شرع را مدنظر قرار داده و از احکام شرعی فقه خویش تبعیت نمایند.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تبریک هفته دولت به مسئولان و مدیران خدوم استان، اظهار داشت: جلب مشارکت عمومی و توجه به نیازهای مردم باید در اولویت کاری مدیران و مسئولان قرار داشته و تمام توان خویش را در این خصوص به کار گیرند.
شاهرودی افزود: دولت دهم منشأ خدمات بسیاری بوده و طرح‌های بزرگی را در کشور آغاز کرده و به ثمر رسانده است و طرح تحول اجتماعی نیز از جمله طرح‌هایی است که با اجرایی شدن و تحقق اهداف آن موجب برکات بسیاری است.
وی ابراز امیدواری کرد، با همت مسئولان استان و دستگاه‌های متولی امر شاهد تحقق اهداف این طرح مهم در استان باشیم و بسیاری از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص مباحث فرهنگی و اجتماعی استان برطرف شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول