اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان:

هلال ماه روز شنبه با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود/ استقرار 21 گروه برای رصد ماه در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان گفت: 21 گروه برای رصد ماه در خراسان‌رضوی مستقر شدند، البته ماه در روز شنبه با چشم غیر مسلح رویت نمی‌شود و با چشم مسلح نیز در جنوب غربی کشور به سختی دیده می‌شود.

هلال ماه روز شنبه با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود/ استقرار 21 گروه برای رصد ماه در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام ابراهیم معادی ظهر امروز در نشستی خبری در ستاد استهلال استان‌های خراسان اظهار کرد: ماه در روز شنبه با چشم غیر مسلح رویت نمی‌شود و با چشم مسلح نیز، تنها در جنوب غربی کشور  و البته به سختی دیده می‌شود.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان در ارتباط با تعطیلی درج شده در تقویم که روز یکشنبه را اول ماه اعلام شده است، ادامه داد: احتمال رویت هلال در آسمان ایران در روز روشن با چشم مسلح وجود دارد و تقویم نیز بر همین مبنا تهیه شده است.

معادی در ادامه اظهار کرد:  روز شنبه احتمال رویت با چشم مسلح در آسمان ایران وجود دارد و به همین خاطر، از نگاه محاسبات نجومی شورای تقویم ایران، یکشنبه روز عید فطر است، اما برای تعیین قطعی روز عید فطر نیازمند رصد و کارشناسی دقیق هستیم.

معادی از استقرار 30 گروه استهلال رسمی در استان‌های خراسان در روز شنبه خبر داد و ادامه داد:این گروه‌ها، از ساعت یک بعدازظهر روز شنبه مستقر می‌شوند تا در روز روشن و با تلسکوپ به رصد ماه بپردازند.

وی با اشاره به استقرار گروه‌های استهلال در سراسر استان یادآور شد: 21 گروه در خراسان رضوی، دو گروه در خراسان شمالی و 7 گروه در خراسان جنوبی به منظور استهلال و رصد هلال ماه مستقر می‌شوند و گزارشات مستند روی سایت ستاد استهلال قرار می‌گیرد.

معادی شهادت دو فرد عادل را نیز برای اعلام کردن عید در صورتی که این شهادت با شهادت سایرین تعارض نداشته باشد را نیز معتبر دانست و افزود: اصل این است که فرد خودش هلال ماه را ببیند و برای او محرز شود که ماه مبارک رمضان به پایان رسیده است و یا اینکه 30 روز از ماه مبارک گذشته باشد و عید برای فرد قطعی و محرز می‌شود.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان تصریح کرد: بعضی از مراجع رویت هلال ماه را با چشم غیرمسلح و بعضی با چشم مسلح معتبر می‌دانند و بعضی با اتحاد افق معتقدند و برخی با اتحاد افق معتقد نیستند.

معادی گفت: مقام معظم رهبری بر اتحاد افق معتقدند یعنی مردم یک منطقه در غرب کشور که هلال ماه را می‌بینند باید مردم شرق شور هم آن را دیده باشند.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان ادامه داد: البته مقام معظم رهبری در مورد تقویم حکم فرمودند که شورای تقویم ایران مرکز کشور را برای رویت هلال مدنظر قرار دهند و دراین راستا آن را بر این مبنا تهیه کنند که آن هم بر مبنای احتمال رویت است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول