اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد زلزله‌شناسی دانشگاه‌ اردبیل:

بی‌توجهی به ساخت‌و‌ساز مقاوم عمق فاجعه را افزایش می‌دهد/ اردبیل روی 6 گسل زلزله

خبرگزاری فارس: استاد زلزله‌شناسی دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: بی توجهی به امر مقاوم‌سازی در واحدهای مسکونی روستایی عمق تلفات و فاجعه در زلزله اخیر را افزون‌تر کرده است.

بی‌توجهی به ساخت‌و‌ساز مقاوم عمق فاجعه را افزایش می‌دهد/ اردبیل روی 6 گسل زلزله

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا صادقی صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران اردبیل اظهار داشت: هرچند در گذشته تصور می‌شد زلزله خشم زمین و ناشی از گناه بشر در روی زمین است اما با پیشرفت‌های علمی و توسعه روز افزون علم زمین‌شناسی مشخص شد زلزله به دلیل بروز برخی فشارها و تراکم شکستگی در پوسته زمین یا گوشته و هسته آن به وجود می‌آید.

استاد زلزله‌شناسی دانشگاه‌های استان اردبیل با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زلزله در کشورمان در قسمت پوسته رخ می‌دهد، افزود: زلزله اهر نیز در قسمت پوسته زمین اتفاق افتاده و به دنبال شکستی که در پوسته زمین به وجود آمده این زلزله مهیب رخ داده که البته می‌توانستیم با پیشگیری قبل از وقوع زلزله آثار تلفات را کاهش دهیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه کشور ما روی دو جبهه گسل زلزله واقع شده است که با عنوان پلیت غربی تورانی مشهور است، تصریح کرد: بر اثر شکستی که به دنبال فشار در این محدوده رخ می‌دهد و آزاد شدن انرژی، هر از چند گاهی در کشورمان زلزله رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد این امر یک رخداد طبیعی است که باید با آن کنار آمد.

صادقی بیان داشت: هرچند علم امروز با پیشرفت‌های محیرالعقول مکان زلزله را پیش‌بینی می‌کند، اما در پیش‌بینی زمان وقوع زلزله عاجز است اما تنها راه مدارا کردن با زلزله بحث مقاوم‌سازی است.

وی اظهار داشت: امروز در تمام دنیا با تکیه بر این اصل حتی با زلزله‌های مهیب هشت تا 10 ریشتری نیز کنار آمدند در حالی که زلزله  شش ریشتری در کشورمان گاه آسیب‌ها و تخریب‌هایی را به دنبال دارد که بسیار تامل برانگیز است.

اردبیل روی 6 گسل زلزله واقع شده است

این استاد دانشگاه گفت: در بحث زلزله‌نگاری ما اغلب با سه نوع گسل روبرو هستیم که شامل گسل معکوس، گسل نرمال و گسل میانی است که از بین آنها گسل معکوس که در حادثه اخیر نیز چنین پدیده‌ای را شاهد بودیم سبب جابجایی 50 سانتی‌متری پوسته سطحی زمین شده بود.

استاد زلزله‌شناسی دانشگاه‌های استان اردبیل با اعلام اینکه در اردبیل و منطقه اهر گسل شناسایی شده دقیقاً معرفی و به اطلاع مسئولان رسیده است، افزود: ما بارها خواسته‌ایم در محدوده این گسل از سکونت و ساختمان‌سازی جلوگیری شود چرا که هر چقدر از محدوده گسل دور شویم به همان میزان آسیب‌ها به حداقل می‌رسید.

صادقی رعایت آیین‌نامه 2800 را در ساختمان‌سازی و کاهش آسیب‌های زلزله یادآور شد و گفت: تصاویری در یکی از روستاهای اهر نشان می‌دهد تنها ساختمان پا برجا ساختمانی بوده است که طبق این استاندارد احداث شده در حالی که مابقی واحدهای روستای به کلی تخریب شده و از بین رفته بود.

صادقی در پایان سخنان خود با بیان اینکه استان اردبیل نیز در ریزه پهنه‌بندی لرزه‌نگاری روی شش گسل واقع شده است، تصریح کرد: در این استان نیز باید در مناطقی که تعیین شده حتی‌الامکان از ساخت و سازها جلوگیری شود و اولاتر از آن باید بحث مقاوم‌سازی خانه‌های مسکونی و آموزش مردم در این زمینه در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/ع10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول