اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

ضربه جانانه امام علی(ع) در جنگ احزاب اسلام را حفظ کرد

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: امروز به برکت ضربه جانانه تاریخی امیر مؤمنان(ع) از اسلام بهره‌مند هستیم و اعمال کنونی ما در سایه آن فداکاری حاصل شده است.

ضربه جانانه امام علی(ع) در جنگ احزاب اسلام را حفظ کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 25 سوره احزاب اظهار کرد: این آیه آخرین آیه مربوط به جنگ احزاب است.

وی خاطر نشان کرد: خداوند لشکر عظیم احزاب را از میدان جنگ برگرداند در حالی که کمترین پیروزی و نتیجه‌ای نصیب آنها نشده بود.

این مرجع تقلید ادامه داد: خداوند در این صحنه به جای سربازان اسلام، میدان جنگ را به گونه‌ای اداره کرد که احتیاج نبود مسلمانان با دشمن مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه امیر مؤمنان(ع) تنها مجروح میدان جنگ بود گفت: در این میدان درگیری مهمی جز امام علی(ع) و عمرو بن عبدو به وقوع نپیوست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: مسلمانان در این جنگ چیزی از دست ندادند، ولی در جنگ‌هایی مانند احد و بدر قربانیانی داشتند. زمانی که خداوند بخواهد کاری انجام دهد قوی شکست‌ناپذیر است و کسی در برابر اراده وی نمی‌تواند مقاومت کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عوامل پیروزی مسلمانان و شکست دشمن در جنگ احزاب گفت: کندن خندق با مشورت سلمان فارسی اطراف مدینه به طول شش کیلومتر و طولانی شدن زمان محاصره از جمله عوامل پیروزی مسلمانان و شکست دشمن است.

وی خاطر نشان کرد: کمبود آذوقه از دیگر عوامل پیروزی مسلمانان و شکست دشمن بود به طوری که دشمنان بیش از هزار شتر برای تغذیه و آذوقه آورده بودند و خداوند مرگ و میر را بین شترها انداخت در نتیجه دشمنان با کمبود آذوقه مواجه شدند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی سرمای شدید، طوفان، ایجاد رعب و وحشت در قلوب دشمنان و پیروزی علی‌بن‌ابیطالب(ع) بر عمرو بن عبدو را از دیگر عوامل پیروزی مسلمانان و شکست دشمنان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه در دوران گذشته جنگ به صورت تن به تن صورت می‌گرفت گفت: عمرو بن عبدو به عنوان شجاع‌ترین فرد سپاه دشمن وارد صحنه شد و طلب مبارز کرد.

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: امام علی(ع) با اذن پیامبر اکرم(ص) بدون تاملی وارد میدان شد و زره و شمشیر ذوالفقار را از نبی مکرم اسلام(ص) گرفت و رسول خدا(ص) برای پیروزی و سلامتی‌اش دست به دعا برداشت.

وی ادامه داد: گرد و غبار در صحنه بلند شد و سرانجام با ندای الله‌اکبر امیر مؤمنان(ع) پیروز از میدان جنگ بیرون آمد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به سخن حاکم نیشابوری به عنوان مهم‌ترین دانشمندان اهل سنت در جلد سوم کتاب المستدرک علی الصحیحین گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمود «مبارزه علی(ع) در روز خندق افضل از تمام امت من تا روز قیامت است».

وی خاطر نشان کرد: اگر مسلمانان در این میدان شکست می‌خوردند نام اسلام محو می‌شد و امروز به برکت ضربه جانانه تاریخی امیر مؤمنان(ع) از اسلام بهره‌مند هستیم و اعمال کنونی ما در سایه آن فداکاری حاصل شده است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: این جنگ آخرین تلاش دشمن بود و از این روز به بعد لشگر دشمن حالت دفاعی داشت و حالت تهاجمی خود را از دست داد.

وی با اشاره به سخنی از ابوبکر عیاش گفت: ضربه امیر مؤمنان(ع) به پیکر عمرو بن عبدو با ارزش‌ترین ضربه و ضربه عمر بن عبدو به فرق امام علی(ع) بدترین ضربه بود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه خداوند از این ظرفیت برخوردار است که با مسائل ساده قدرت‌نمایی کند گفت: نسیم که حرکت هوا بوده، عامل حیات بشر است و خداوند به این عامل حیات با حرکت تندتر و سریع‌تر دستور مرگ عده‌ای را می‌دهد و در حقیقت وسیله حیات، عامل مرگ آنها می‌شود.

انتهای پیام/خ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول