اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای فرهنگ عمومی دماوند:

عدالت‌ورزی راز محبوبیت امام علی است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند گفت: عشق به حضرت امیر مؤمنان، علی (ع) تنها مختص شیعیان نیست و در قلب همه عالم است و عدالت‌ورزی راز محبوبیت ایشان بود.

عدالت‌ورزی راز محبوبیت امام علی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی صبح امروز در نشستی با حضور شماری از مسئولان شرق استان تهران به منظور بررسی مسائل فرهنگی شهرستان دماوند اظهار داشت: شخصیت کامل و جامع مولای متقیان علی(ع) در همه ابعاد قابل بحث و بررسی است.

وی ادامه داد: رفتار ایشان به صورت هماهنگ در عرصه‏هایی مانند دانش، مبارزه علیه باطل، حرکت در مسیر احقاق حق، جذب قلوب دیگران به سمت خود و ... می‏تواند الگویی برای همه انسان‏ها باشد.

علاءالدینی اضافه کرد: با توجه به این شخصیت کامل و جامع حضرت، حبّ امیرمؤمنان نه تنها در قلب شیعیان بلکه در وجود غیرشیعیان و حتی غیرمسلمانان نیز رخنه کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند افزود: علاوه بر علمای شیعه که در طول تاریخ اسلام در راستای تبیین شخصیت حضرت علی (ع) متحمل مشقات، اسارت‏ها، شکنجه‏ها و شهادت شدند، برخی علمای اهل تسنن نیز جان پرارزش خود را در این مسیر تقدیم کرده‏اند.

وی تصریح کرد: از جمله علمای اهل سنتی که در راه بیان فضائل اخلاقی مولای متقیان علی (ع) به شهادت رسیدند، می‏توان به "حافظ گنجی" و "نسایی" اشاره کرد.

علاءالدینی اضافه کرد: امام نخست شیعیان جهان، مغناطیسی عظیم از فضائل حسنه اخلاقی است که دل‏های همه مردم آزاده جهان را به سوی خود جذب می‏کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند ادامه داد: از همین باب فردی به نام "جرج جرداق مسیحی" با مطالعه کتاب نهج‏البلاغه امیرمؤمنان علی(ع) به نگارش کتاب "الامام علی، صوت العدالة الانسانیه" مبادرت می‏ورزند.

وی افزود: این نویسنده و محقق مسیحی در بخشی از کتاب مذکور با تکیه بر شعری از شاعری هم‏کیش خود آورده است که "اگر از من سؤال کنند که چرا تو عاشق علی(ع) هستی و برای ایشان شعر می‏گویی پاسخ خواهم گفت که من عاشق فضیلت و عبادت هستم و این فضیلت را در وجود حضرت علی (ع) یافته‏ام".

به گفته علاءالدینی در یکی از کتب حضرت آیت‏الله مرعشی‏نجفی نیز نام 25 تن از علمای اهل سنت که به در راه دفاع از فضایل امیرمومنان تلاش و مجاهدت کرده‏اند آورده شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند ادامه داد: علاوه بر این، در کتاب "شواهد التنزیل" نوشته "حاکم خسکانی" و سایر مکتوبات اسلامی نیز از فضایل اخلاقی آن حضرت نقل‏های بسیاری وجود دارد.

*عدالت راز محبوبیت علی (ع) است

رئیس شورای هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند با بیان اینکه جهان تشنه عدالت علوی است، عدالت را راز محبوبیت علی (ع) خواند.

علاءالدینی اظهار داشت: البته خصایص دیگری نظیر ایثار، جهاد و ... را نیز می‏توان از جمله عوامل محبوبیت امیرمؤمنان علی(ع) دانست؛ اما عدالت ایشان در رأس این مهم قرار دارد.

وی ادامه داد: انسان در دنیای امروز و همچنین مردم ایران اسلامی نیز تشنه عدالت علوی بوده و در این مسیر حاضر به از خودگذشتگی هستند.

علاءالدینی با اشاره به روایاتی از تاریخ صدر اسلام به شرح اوج عدالت حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: "ابواسحاق همدانی"، از اصحاب امیر مومنان (ع) روایت می‏کند که روزی دو بانو، یکی عرب و دیگری عجم به محضر مولای متقیان نائل آمدند و آن حضرت به هر دوی این زنان به طور مساوی درهم و طعام داد.

رئیس شورای هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند ادامه داد: زن عرب با مشاهده این شیوه تقسیم به صورت مساوی به حضرت گفت که من عرب هستم و این بانو از عجم است.

وی اضافه کرد: مولای متقیان علی (ع) در قبال این سخن زن عرب فرمودند که "من در کتاب خدا، فضیلتی برتر برای فرزندان اسماعیل بر فرزندان بنی‏اسحاق ندیدم؛ به خدا قسم اگر مال خود نیز بود آن را به همین شکل تقسیم می‏کردم، حال آنکه این درهم و طعام از بیت‏المال است".

علاءالدینی افزود: برخی دیگر از صحابه نیز به تقسیم سریع اموال بیت‏المال بین مردم و تلاش سخت شبانه‏روزی حضرت علی (ع) در این کار تقاضای کمی استراحت برای ایشان و واگذاری امور به فردا را مطرح می‏کردند، اما آن حضرت می‏فرمودند که "چه کسی می‏تواند ضمانت دهد که من تا فردا زنده بمانم".

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول