اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم:

سیره امام علی(ع) تفسیر عملی آیات قرآن است

خبرگزاری فارس: مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: تفسیر عملی آیات قرآن را می‌توان در سیره امام علی(ع) مشاهده کرد.

سیره امام علی(ع) تفسیر عملی آیات قرآن است

حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت شهادت امام علی(ع) اظهار داشت: در قرآن امام علی(ع) به عنوان یکی از بهترین بندگان خدا معرفی شده است.

وی با اشاره به جایگاه امام علی(ع) در آیات قرآن ادامه داد: سوره مائده امام علی(ع) را به عنوان جانشین رسول خدا معرفی می‌کند.

مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر(ص) افزود: پیامبر(ص) در آن خطبه خطاب به امیرالمؤمنین(ع) می‌گوید تو روح و جان من هستی و کسی که تو را بیازارد، مرا آزرده است.

عظیمی خاطر نشان کرد: در این خطبه پیامبر(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) می‌گوید کسی که ولایت تو را قبول نداشته باشد، گویا نبوت من را قبول ندارد.

وی با اشاره به رابطه امام علی(ع) و قرآن ادامه داد: در احادیث بسیاری حضرت علی(ع) قرین قرآن توصیف و شخصیت وی تفسیر عملی آیات قرآن ذکر شده است.

مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: عبادت بدون علی(ع) معنا ندارد و او روح تمام عبادات است.

وی با اشاره به علم امام علی(ع) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فضایل او ادامه داد: بعد از پیامبر(ص) شخصیتی مانند حضرت علی(ع) در علم و تقوا وجود ندارد.

عظیمی آیه مباهله را از دیگر جلوه‌های توصیف شخصیت امام علی(ع) در قرآن دانست و اضافه کرد: در این آیه علی(ع) جان و هستی پیامبر(ص) معرفی می‌شود.

وی ابراز داشت: آیه ابلاغ ولایت علی(ع) نیز از آیاتی است که جایگاه والای آن حضرت را نشان می‌دهد چرا که در این آیه به پیامبر(ص) خطاب شده که اگر این پیام را ابلاغ نکند، رسالت خود را انجام نداده است.

مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم شناخت سیره و سنت امام علی(ع) را یکی از مهم‌ترین وظایف شیعیان در قبال آن حضرت دانست و ادامه داد: تفکر در نهج‌البلاغه یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت امیرالمؤمنین(ع) است.

وی گفت: در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر شیوه مملکت‌داری و برخورد با مردم برای یک حاکم اسلامی به طور کامل تبیین شده که این نامه می‌تواند منشور حکومت‌رانی در جامعه ما باشد.

عظیمی با اشاره به اینکه جامعه امروز ما با شناخت سیره علی(ع) فاصله بسیار دارد ادامه داد: امروز این فرصت فراهم است تا علما و نویسندگان درباره سیره علی(ع) دست به قلم شوند.

وی افزود: امروز باید جامعه شیعی شیوه زندگی، برخوردهای اجتماعی و برخوردهای فردی خود را از سیره امام علی(ع) استخراج کرده و بر اساس آن حرکت کند.

مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به ضرورت تبیین جلوه‌های شخصیت امام علی(ع) در سطح جهان ابراز کرد: جهان امروز اگر با سیره امام علی(ع) آشنا شود، نگاه دیگری به شیعه خواهد داشت.

وی در زمینه سیره اجتماعی امیرالمؤمنین(ع) خاطر نشان کرد: آن حضرت با مردم عادی بسیار رئوف و مهربان بود و حتی با پیروان دیگر ادیان به بهترین شیوه برخورد می‌کرد.

عظیمی گفت: برخورد امام علی(ع) با مستکبران و کفار نیز یکی دیگر از مسائلی است که برای امروز جامعه ما درس‌های فراوان دارد.

وی ادامه داد: مطابق با دستور آیات قرآن امیرالمؤمنین(ع) نسبت به همنوعان برخورد بسیار ملایمی داشت اما در مقابل دشمنان ذره‌ای کوتاه نمی‌آمد.

مسئول دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: ساده زیستی وی و دوری از تجمل‌گرایی نیز یکی از ویژگی‌هایی است که جامعه ما برای رسیدن به سعادت به الگو گرفتن از آن نیاز دارد.

وی اظهار داشت: حضرت علی(ع) فردی پرکار و پرتلاش بود و با دست مبارک خود چاه‌هایی حفر کرد و نخلستان‌هایی را آباد و برای محرومان وقف می‌کرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول