اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دامپزشکی ریگان:

دامداران از خرید دام‌های فاقد هویت خودداری کنند

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: دامداران از خرید دام‌های فاقد هویت جداً خودداری کنند و در مورد جابه‌جایی و حمل و نقل دام با این شبکه همکاری داشته باشند.

دامداران از خرید دام‌های فاقد هویت خودداری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، حجت‌الله جعفری ظهر امروز در کارگاه آموزشی ویژه دامداران ریگان اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از یک سوم جمعیت دام سبک این شهرستان در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی وجود دارد، لذا رعایت اصول مذکور در ارتقای اهداف حرفه دامپزشکی در کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مؤثر است.

وی افزود: رعایت اصول و ضوابط دامپزشکی در احیای صنعت دامپروری و تو‌سعه این حرفه نقش به سزایی دارد و بالعکس آنچه که به نظر می‌رسد حرفه دامپزشکی تنها در درمان دام‌های بیمار خلاصه نمی‌شود، رعایت اصول پیشگیرانه از بیماری‌های دامی و توجه به اصول مدیریت بهداشتی دام و جایگاه نگهداری آن و توجه به اصول پرورشی دام نیز از جمله اقدامات مورد نظر این حرفه است.

جعفری از دامداران خواست در مورد مایه‌کوبی دام‌های خود علیه بیماری‌های مختلف دامی با توجه به بازه زمانی تعریف شده هماهنگی لازم را با شبکه دامپزشکی شهرستان به عمل آورند.

وی تصریح کرد: دامداران از خرید دام‌های فاقد هویت جداً خودداری کنند و در مورد جابه‌جایی و حمل و نقل دام با این شبکه همکاری داشته باشند.

جعفری ابراز داشت: با توجه به مدیریت بهداشتی دام شامل سمپاشی بدن دام و استفاده از داروهای ضد‌انگل برای مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی مورد توجه قرار گیرد، توجه به مدیریت بهداشتی جایگاه دام که شامل سمپاشی و ضد‌عفونی جایگاه، سیمان کاری کف و دیوارها، شعله افکنی، جمع‌آوری کود و مواد اضافی کمک شایانی به کم شدن بیماری می‌کند.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: اهمیت دادن به بالانس جیره مصرفی دام موجب فراهم شدن انرژی پروتئین گلوکز و ترکیبات ضروری دیگر دام می‌شود و از بروز بیماری‌های متابولیکی و تغذیه‌ای دام جلوگیری می‌کند. 

جعفری‌ عنوان کرد: از اقداماتی که موجب استرس به دام و به دنبال آن ضعف در سیستم ایمنی دام می‌شود شامل جابه‌جایی بی‌مورد دام، نامناسب بودن فضای دامداری و نگهداری دام در وضعیت تراکمی بالا است از ورود افراد متفرقه که می‌تواند حامل و جابه‌جا کننده عوامل عفونی به دامداری باشد، خودداری شود. 

به گزارش فارس در شهرستان ریگان بیش از 250 هزار رأس دام سبک و 14 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود.‌

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول