اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور مقابله با شیوع تب کریمه‌کنگو

دامداران از دلالان دام خریداری نکنند

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: به منظور مقابله با شیوع تب کریمه‌کنگو دامداران از خرید دام از دلالان ممانعت کنند.

دامداران از دلالان دام خریداری نکنند

احمدرضا انور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در راور اظهار داشت: در راستای مبارزه با بیماری‌های انگلی و با توجه به افزایش گرمای هوا و شیوع موارد ابتلای دام‌ها به بیماری‌های انگلی 90 هزار متر مربع از اماکن دامی این خطه در سه ماهه نخست ‌سال‌جاری ‌سمپاشی شد.

وی به انتقال برخی بیماری‌ها از طریق کنه‌های ناقل اشاره کرد و افزود: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه‌کنگو به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال به انسان است که این بیماری‌ از طریق دام آلوده توسط گزش کنه آلوده ‌انتقال می‌یابد.

انور ابراز داشت: عدم توجه به انگل‌های خارجی و داخلی بدن دام‌ها می‌تواند منجر به ایجاد ضعف، لاغری و سوء‌تغذیه در دام‌ها شده که زمینه افزایش بروز بیماری‌ها را فراهم کرده و خسارت‌های زیادی به دامدار تحمیل کند.

وی تصریح کرد: خوراندن شربت ضد انگل، استفاده از داروهای ضدانگل‌ و به کارگیری اصول مدیریتی دامداری با جلوگیری از انتشار بیماری‌ها در بین جمعیت دامی سبب افزایش تولید فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت و شیر و پشم می‌شود.

انور خاطر نشان کرد: در فصل بهار و تابستان اکیپ‌های سیار دامپزشکی به منظور مقابله با بیماری‌های انگلی نسبت به سمپاشی دام‌ها و اصطبل‌های نگهداری دام در شهرستان اقدام می‌کنند‌ که در فصل بهار تا‌کنون تعداد 22 هزار و 500 رأس دام سبک و سنگین علیه انگل‌های پوستی سمپاشی شده‌اند.

وی از افزایش مراقبت‌ها برای بیماری تب کریمه‌کنگو در شهرستان خبر داد و گفت: در کشتارگاه به تعداد مورد نیاز دستکش، ماسک و عینک در اختیار قصابان گذاشته شده است و پوستر‌ها و اعلامیه‌هایی در مراکز عرضه محصولات دامی، خوراک دام و اماکن پرتردد شهر نصب و کلاس‌های آموزشی در روستاها برگزار شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: نظارت‌ها برای جلوگیری از ورود دام قاچاق و بدون مجوز افزایش داشته و در راستای برخورد با افراد سودجو پرونده یک نفر متخلف حمل دام غیر مجاز تکمیل و برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

انور در مورد رابطه مستقیم نقل و انتقال غیر مجاز دام با افزایش کانون بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان‌ تصریح کرد: مردم برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های خطرناک نظیر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو از خرید دام از دلالان خودداری کنند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول