اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دامپزشکی ریگان:

دامداران برای دریافت واکسن شاربن مراجعه کنند

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: دامداران به منظور دریافت واکسن شاربن علامتی به مرکز مایه کوبی بخش خصوصی در ریگان مراجعه کنند.

دامداران برای دریافت واکسن شاربن مراجعه کنند

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: بیماری شاربن علامتی یکی از بیماری‌های باکتریایی دام به ویژه گاو، گوسفند و بز تلقی می‌شود و این بیماری توسط باکتری کلستریدیوم رخ می‌دهد.

وی افزود: باکتری‌های خانواده کلستریدیوم‌ها گونه‌هایی از باکتری‌ها هستند که برای رشد و تکثیر به شرایط بی‌هوازی نیازمند هستند، لذا باکتری مولد این بیماری برای ایجاد ضایعات در عضلات دام نیازمند شرایط بی‌هوازی است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد: این باکتری هاگ‌زا بوده  لذا هاگ آن از طریق خوردن و یا تماس اندام آسیب دیده و جراحت دیده دام با محیط حامل این هاگ منتقل می‌شود و در هر صورت بعد از قرارگیری هاگ باکتری در اندام عضلانی آسیب‌دیده فرم رویشی باکتری حاصل شده و آغاز به تکثیر می‌کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کنترل و پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون دام است، لذا از دامداران تقاضا می‌شود با مراجعه به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان در خصوص تهیه این واکسن اقدام کنند.

جعفری گفت: به منظور آشنایی دامداران با این بیماری و دیگر بیماری‌های کلستریودمی دام در ابتدای هفته جاری کلاس آموزشی ویژه دامداران در محل این شبکه برگزار شد.

وی بیان داشت: از جمله اقدامات آموزشی شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان مدارس شهرستان بود که این کلاس‌ها در محورهای مختلف از جمله آشنایی دانش‌آموزان با بیماری‌های قابل انتقال انسان و دام، مبارزه با بیماری‌های انگلی دام و نظارت بر فرآورده‌های دامی در مدارس شهرستان بر گزار شد.

جعفری افزود: در سال گذشته 16مورد کلاس آموزشی و ترویجی ویژه دانش‌آموزان برگزار و بروشور و اطلاعیه آموزشی و تراکت در اختیار آنها قرار گرفت و دانش‌آموزان با اشتیاق خاصی از این کلاس‌ها استقبال کردند.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: در اوایل سال جدید کتاب دوستان پرخطر برای آشنایی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ریگان در اختیار آنها قرار گرفت و در این کتاب تصاویر دام‌ها و طریقه کنترل و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال انسان و دام ترسیم و شرح داده شده و در این زمینه 30 جلد کتاب در مدارس ریگان توزیع شده است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول