اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری هشدار داد

بهره‌برداری 10 برابر ظرفیتی مرغزار شهرکرد از سوی دامداران

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دامداران بیش از 10 برابر ظرفیت مرغزار به‌منظور چرای دام‌های خود استفاده می‌کنند که این مسئله ادامه حیات مرغزار را با مشکل مواجه کرده است.

بهره‌برداری 10 برابر ظرفیتی مرغزار شهرکرد از سوی دامداران

علی‌محمد محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: مرغزار شهرکرد سطحی معادل 855 هکتار از مساحت شهرکرد را در برگرفته است که از این میزان 190 هکتار به فرودگاه شهرکرد اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مجموع اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان منابع طبیعی این استان در راستای احیای مرغزار شهرکرد، گفت: از سال 87 تا سال 89 در حدود 20 کیلومتر از مساحت این مرغزار با 357 پایه سیمانی مرزبندی شد. 

محمدی بذرپاشی و برخورد با متخلفین را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش برشمرد و گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع یک طرح پیشنهادی مطالعاتی با همکاری دانشگاه شهرکرد و استانداری تنظیم و اعتبارات مورد نیاز این طرح نیز تخصیص داده شد که با تصویب نهایی این طرح اقدامات موثری در راستای صیانت از این گنجینه باارزش صورت خواهد گرفت.

 معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری جستجوی راهکاری مناسب برای احیای مرغزار را از جمله اهداف اجرایی این طرح برشمرد و گفت: مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی استانداری از دیگر اهداف اجرایی این طرح محسوب می‎شود. 

وی خاطرنشان کرد: برهمین اساس تاکنون جلسات متعددی با فرمانداری و استانداری استان برگزار شده است، همچنین سلسله کلاس‌های آموزشی با بهره‌برداران و مرتع‌داران به‌منظور صیانت و حفاظت از این گنجینه با ارزش برگزار شده است.

محمدی حضور دامداران و بهره‌برداری مازاد بیش از 10 برابر ظرفیت مرغزار را از مهم‌ترین مشکلات فراروی این مرغزار برشمرد و گفت: بهره‌برداری از منابع آبی زیرزمینی همجوار مرغزار که افت آب سفره‌های زیرزمینی را موجب شده است از دیگر این مشکلات محسوب می‎شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مدیریت بهینه دام را از مهم‌ترین راهکارهای مناسب صیانت از مرغزار برشمرد و افزود: گرچه دامداران تقویم چرایی را رعایت می‌کنند ولی همچنان تعداد دام‌هایی که از مرغزار استفاده می‌کنند، بسیار است.

وی مهم‌ترین ویژگی و خاصیت مرغزار را دخالت در چرخه کربن و نیتروژن عنوان کرد و اذعان داشت: این چرخه در اکوسیستم مرغ‌ها و تالاب‌ها به خوبی اجرایی می‎شود. 

محمدی با بیان اینکه مرغزارها 75 درصد علوفه مورد نیاز دام‌ها را تأمین می‌کنند، کاهش آلودگی صوتی، حفظ آب و نفوذ در خاک را از دیگر کارکردهای مرغزار برشمرد و گفت: وجود مرغزار در کیفیت زیست محیطی محل تأثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول