اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بوشهر:

مراکز حمایت از نخبگان به بنگاه‏های اقتصادی تبدیل نشوند

خبرگزاری فارس: امام جمعه بوشهر گفت: مراکز حمایت از نخبگان نباید صرفا به یک بنگاه اقتصادی و حمایت مالی تبدیل شوند و باید در این زمینه بسیار مراقب باشند.

مراکز حمایت از نخبگان به بنگاه‏های اقتصادی تبدیل نشوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری صبح امروز در نشست با نخبگان استان بوشهر اظهار داشت: خودکفایی علمی کار بسیار سنگینی است و در این راه تنها حمایت از نخبگان و پژوهشگران کافی نیست و یک طراحی دانش‎بنیان در تمامی حوزه‎هایی که ایران اسلامی نیازمند خودکفایی علمی است باید صورت بگیرد.

وی افزود: شرط استقلال و پیشرفت در محور عدالت دینی و توانمندی در عرصه رقابت‎های مختلف بین‎المللی استقرار علمی و خودکفایی در تولید علم و مرجعیت علمی به ویژه در علوم استراتژیک است.

صفایی‌بوشهری توسعه فضاهای دانایی محور، ایجاد کرسی‏های نظریه‏پردازی علمی و حمایت از اندیشه‎های نخبگانی را از زیرساخت‌های دستیابی به خودکفایی علمی ذکر کرد و گفت: نباید در این زمینه به‌ گونه‎ای عمل کنیم که در نهایت محصولاتی غیراستراتژیک تولید شود و این پذیرفتنی نیست.

امام جمعه بوشهر یادآور شد: باید بانک نیازهای علمی و محصول در عرصه خودکفایی از تمامی نهادهای نظام تشکیل شود و این پیشنهادی است که شاید سه سال پیش مطرح کردم و باید در حوزه علوم استراتژیک طبقه‎بندی‎هایی انجام شود و در این اندیشه باشیم که در این حوزه به تولید علم و مدیریت علمی برسیم.

وی با اشاره به طراحی جهان بر مدار نخبگی گفت: نخبگان هستند که پیشتاز و پرچمدار تحولات ژرف در طول تاریخ بوده‎اند و بدین خاطر است که انبیاء خدا از نخبگان هستند و در کنار انبیا نیز نخبگانی دیگر قرار داشتند و با اندیشه نخبگانی فضایی را در جهان ایجاد کردند که بر دو بال پیشرفت و عدالت حرکت می‎کرده است.

صفایی‌بوشهری ادامه داد: هر نظامی که بخواهد در جهان توسعه و پیشرفت، مستقل و دارای ثروت تضمین شده باشد باید تمامی برنامه‎های خود را بر اساس دانش نخبگانی و به روز طراحی کند.

وی نگاه نخبگانی به تولید علم و تدوین نقشه بزرگ راه برای تحول‎زایی در این عرصه را از اولین گام‌های استقلال واقعی یک مملکت دانست و افزود: علم هم قدرت می‌آفریند و هم ثروت و در پرتو این دو رفاه پیشرفت و عدالت به وجود می‎آید.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ظهور انقلاب اسلامی را منشأ تحول نوین و مثبت در عرصه مدیریت علمی دنیا دانست و افزود: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب علمی در جهان علم ایجاد کرده است.

صفایی‌بوشهری شکستن انحصار تولید علم توسط انقلاب اسلامی را یکی از دلایل مهم تهاجم جهان سلطه به ایران اسلامی و از بین بردن دانشمندان ایرانی ذکر کرد و گفت: این تهاجم یک تهاجم استراتژیک و بنیادین است چرا که اگر علم در جغرافیای ایران و در نظام مقدس ما تولید نشود و به محصول نرسد، قطعا نظام ما دچار چالش‎های جدی در حوزه‎های ثروت و قدرت بین‌المللی خواهد شد و به پیشرفت و عدالت در عرصه‌های فرهنگی علمی و عمرانی دست پیدا نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: از جمله استراتژی‌های آنها در این مسیر خرید مغزها، فرار مغزها، ندادن گزاره‌های علمی و مقدماتی و موضوعی به دانشمندان، ایجاد یأس و نومیدی برای تولید محصول، توقف عرصه ارتباطی فناوری است و در کنار تهاجم علمی، تهاجم فرهنگی علمی را نیز شروع کردند که روح عدم امیدواری و عدم توانایی در فضای علمی ایران حاکم شود.

امام جمعه بوشهر تصریح کرد: در برخی از علوم که توانمند هستیم و علوم کلیدی و بنیادین جهانی نیز هستند، مثل علوم هسته‌ای، نانو و بیوتکنولوژی باید به مرجعیت علمی برسیم و آن وقت ما می‌توانیم در صحنه‌های بین‌المللی توانمند حضور پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: در این صورت است که هم ثروت ملی افزایش پیدا می‌کند هم خدمات جهانی به بشریت صورت می‌گیرد و هم حوزه علم از سایه سنگین جهان سلطه در عرصه مدیریت علمی آزاد می‌شود و این نگاه مقام معظم رهبری است.

صفایی خاطر نشان کرد: الحمدلله در استان ولایتمدار بوشهر با نگاهی که ایجاد شده و حضور نخبگان و مدیران، می‌رود که ان‌شاءالله بوشهر به قطب تولید علم در ایران اسلامی تبدیل شود.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول