اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزینه پست شهرداری اراک:

اجرای طرح 55 متری با شرایط کنونی دارای توجیه نیست

خبرگزاری فارس: یکی از گزینه‌های پست شهرداری اراک که به عنوان گزینه تصدی پست شهرداری اراک به صحن علنی شورای شهر اراک دعوت شده بود، گفت: اجرای طرح 55 متری با شرایط کنونی دارای توجیه نیست.

اجرای طرح 55 متری با شرایط کنونی دارای توجیه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک کسری امیری‌راد که رئیس انجمن انبوه‌سازان استان مرکزی نیز است بعد از ظهر امروز در این نشست اظهار داشت: اگر شرکتی پیدا شود و 500 میلیارد تومان پول برای اجرای این طرح بیاورد، در 100 میلیارد تومان اول که کار تملک را آغاز می‌کند به ناگهان قیمت‌های املاک واقع در این طرح افزایش سرسام‌آوری پیدا خواهد کرد.

امیری‌راد افزود: این موضوع سبب افزایش هزینه‌های تملک از سوی شرکت اجرا کننده، افزایش چند برابری قیمت املاک در نقاط دیگر شهر و در نهایت بروز مشکل برای مردم می‌شود که اجرای آن به این روش به صلاح نیست.

وی برای حل این مسئله پیشنهاد داد که زمینی در حاشیه شهر در نظر گرفته شود و کار ساخت و ساز زمین‌ها به صورت واحدهای ویلایی و یا واحدهای آپارتمانی از سوی شرکت سرمایه‌گذار به انجام برود و پس از آن شهرداری با تهاتر کردن واحدهای موجود خود با املاک قرار گرفته در این طرح با کمترین مشکل نسبت به اجرایی کردن 55 متری اقدام کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شهر اراک دارای ظرفیت‌های خوبی در اجرای پروژه‌های شهری است ولی به دلیل نگاه‌های نامناسب به سرمایه‌گذاران که "به صورت نانوشته قانونی در این شهر وجود دارد که یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند بیش از یک سقف معین در شهر سرمایه‌گذاری کند"، این موضوع سبب فراری شدن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در اراک شده است.

وی با تاکید بر اینکه در شهر برای 40 درصد از مردم برنامه‌های عمرانی و خدماتی ارائه نمی‌شود بیان کرد: به دلیل اینکه در حاشیه‌های شهر و در شهرک‌های موجود به خوبی به مردم خدمات‌رسانی نمی‌شود، هر شهروندی برای دریافت خدمات مورد نیاز به مرکز شهر وارد می‌شود که این موضوع سبب گرانی کالاها، ترافیک و ... می‌شود که به این دلیل قیمت املاک در مرکز شهر به شدت رشد پیدا کرده و در نتیجه مناطق حاشیه شهر نیز متأثر از مرکز شهر قیمت‌های خود را بالا می‌برند که این موضوع به گرانی‌ها و تبعات منفی ناشی از آن دامن می‌زند.

به گفته این کارشناس ارشد امور مسکن و ساختمان، تنها راه برون‌رفت از این مسئله، ایجاد دفاتر مشارکت مردمی با هدف جذب سرمایه‌های مردم و افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در اراک است که در تهران نیز این موضوع مورد توجه شهرداری قرار گرفته است.

امیری‌راد ادامه داد: در این دفاتر بازاریابان حرفه‌ای به صورت تخصصی و با برنامه دقیق با افراد و سرمایه‌گذاران در این دفاتر مذاکره و آنان را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف شهری می‌کنند که در صورت ایجاد این دفاتر در اراک، میزان سرمایه‌گذاری در شهر افزایش خواهد یافت ولی برای تحقق آن باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه به فایده برای هر طرح و منفعت سرمایه‌گذار به خوبی تبیین و برای سرمایه‌گذاران در این دفاتر تشریح شود.

وی منابع درآمدی شهرداری را از محل عوارض شهرداری، کمک‌های استانداری، مشارکت مردم و بانک‌ها عنوان کرد و گفت: با این وجود، موانع جدی سرمایه‌گذاری در اراک وجود دارد که صرفا نمی‌توان با برنامه و ایده این مشکلات را برطرف کرد بلکه باید نگاه افراد و تصمیم‌گیران در حوزه مسایل شهرداری نیز نگاهی باز و کلان باشد و صرفا اتکا به کلان‌شهر شدن اراک و شعار آن نباید داشت.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان مرکزی تاکید کرد: در صورت وجود نگاه کلان در اعضای شورا، اصلاح نگرش‌ستیز با سرمایه‌گذاران می‌توان در قالب همایشی ملی و دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در فرصت‌های اقتصادی موجود در شهر به راحتی در مدت چهار سال 500 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های شهری تامین کرد بدون اینکه به شهرداری فشار زیادی وارد شود.

امیری‌راد با انتقاد از ارتباط ضعیف شهرداری با سازمان نظام مهندسی گفت: به زودی انتخابات سازمان نظام مهندسی استان مرکزی برگزار می‌شود و این انتخابات با تحولات چشمگیری در حوزه سازمان نظام مهندسی رو‌به‌رو خواهد شد که این موضوع فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط شهرداری با نظام مهندسی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید اختیارات لازم به هر پرسنل شهرداری برای اجرای برنامه‌های درخواستی از آنان داده شود گفت: کار شهردار نشستن و امضا کردن نامه‌ها نیست بلکه یک شهردار یا مسئول باید فکر و فرصت خود را برای برنامه‌ریزی بهتر امور به کار گیرد و امور غیر از آن به صورت سیستماتیک و بدون نیاز به نظر شخصی شهردار و توسط کارمندان و مدیران بالادستی آنان به مرحله اجرا درآید که با این اقدام میزان راندمان کاری کارکنان نیز افزایش و نظام ارزشیابی به خوبی در شهرداری پیاده خواهد شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه در شهرداری از نیروهای توانمند به خوبی استفاده نمی‌شود و به این دلیل شاهد آن هستیم در خیابانی مانند خیابان 22 بهمن با وجود صرف ده‌ها میلیارد تومان اعتبار برای تعریض، این خیابان هم‌اینک به ایستگاه اتوبوس تبدیل شده است که این موضوع اصلا منطقی نیست و نباید مکانی که هر مترمربع آن ده‌ها میلیون تومان برای ایجادش از سوی شهرداری هزینه پرداخت شده است به ایستگاه اتوبوس تبدیل شود که هم چهره مرکز شهر را نازیبا و هم به آلایندگی و ترافیک منجر می‌شود.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول