اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف سیستان‌وبلوچستان خبر داد

آموزش قرآنی 36 هزار حافظ قرآن در سیستان‌وبلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌ و بلوچستان گفت: در طرح تربیت حافظان قرآن، طی چهار سال 36 هزار نفر حافظ قرآن در سطح استان سیستان و بلوچستان آموزش قرآنی می‌بینند.

آموزش قرآنی 36 هزار حافظ قرآن در سیستان‌وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام منصور هاشمی اظهار داشت: در طرح تربیت حافظان قرآن تلاش ما بر این است تا 9 هزار نفر حافظ و 9 هزار نفر قاری قرآن یعنی جمعاً 18 هزار نفر را آموزش قرآنی دهیم.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه تاکنون برگزار‌ کننده مسابقات قرآنی حتی در سطح بین‌المللی بود و اتفاق جدیدی که‌ امسال در سازمان اوقاف شکل گرفته، بحث تربیت حافظان قرآن کریم است و این سازمان در روند تربیت حافظان و قاریان قرآن نقش اساسی ایفا می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند" اگر ما 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم به ملتی پولادین تبدیل می‌شویم"، فرمایش رهبر مبنای قرآنی دارد همان طور‌ که پیامبر ‌(ص) فرمود "من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم، مادام که شما به این دو دست بیندازید هرگز گمراه نمی‌شوید و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند."

هاشمی بیان داشت: اگر ملتی در کنار اهل‌ بیت ‌(ع) و قرآن باشد گمراه نمی‌شود و معلوم است ملتی که گمراه نشود، پولادین می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسئله حضور جدی فعال و مؤثری در زمینه تربیت حافظان و قاریان قرآن را نیاز دارد بیان کرد: در این راستا، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سهم هر استانی را برای تربیت حافظ و قاری قرآن مشخص کرده که سهم استان سیستان و بلوچستان 36 هزار نفر حافظ است و در کل کشور سهمیه سازمان اوقاف در طول چهار سال یک میلیون حافظ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان‌وبلوچستان اضافه کرد: طرح تربیت حافظان قرآن کریم اوقاف سیستان و بلوچستان در ‌سه مقطع سنی کمتر از 12 سال است که باید یک جزء یعنی جزء 30 را حفظ کنند، مقطع 12 تا 18 سال دو جزء 30 و یک و مقطع بالای 18 سال که سه جزء،‌ 30، یک و دو را حفظ کنند که به ترتیب است یعنی اول جزء 30 سپس جزء یک و بعد جزء دو را باید حفظ کنند.

مسئول فرهنگی اوقاف سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه تاکنون 2 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن ثبت‌‌نام کرده‌اند گفت: مهلت ثبت‌‌نام و آغاز این کلاس‌ها 15 رمضان جاری و مکان ثبت‌‌نام هم مرکز فعالیت‌های قرآنی اوقاف سیستان و بلوچستان واقع در بلوار دانشگاه زاهدان و دیگری ادارات اوقاف ایرانشهر و زابل و بقاع متبرکه سراسر استان است.

حجت‌الاسلام حسین سالاری بیان کرد: در این طرح تلاش می‌شود که 36 هزار نفر حافظ و 36 هزار نفر قاری قرآن یعنی جمعاً 72 هزار نفر آموزش قرآنی فراگیرند.

وی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان کلاس‌های طرح تربیت حافظان قرآن در چهار بقعه برگزار می‌شود، گفت: حتی روستاها و شهرهایی که بقعه دارند اما بقعه آنها قابلیت تشکیل کلاس ندارد و یا اصلا بقعه ندارند، می‌توانند کلاس‌های آموزش قرآنی را در مسجد آن روستا برگزار کنند.

معاون فرهنگی اداره‌ کل اوقاف سیستان و بلوچستان در ارتباط با اختصاص ردیف بودجه مستقل از سوی مجلس شورای اسلامی به طرح تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: طرح تربیت حافظان قرآن کریم یک حرکت خودجوش متعلق به سازمان اوقاف است و این قضیه باید به‌ صورت مردمی باشد چراکه مردم مسلمان کشورمان به قرآن علاقه‌مند هستند و در واقع می‌توان گفت خود مردم اجرا‌ کننده طرح بوده و سازمان اوقاف وظیفه نظارت بر اجرای این طرح را بر عهده دارد.

سالاری تصریح کرد:‌ از چند سال قبل رویکرد سازمان اوقاف یک رویکرد فرهنگی شده است‌ و شاید سال‌های قبل اوقاف بیشتر بخش احیای موقوفات را دنبال می‌کرد و کارهای تخصصی وقف را انجام می‌داد و در زمینه‌های فرهنگی کار تخصصی نداشت اما چند سال است که اوقاف نگاه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارد و ‌اکنون اوقاف سیستان و بلوچستان در ماه رمضان 30 مبلغ آموزش دیده را به مناطق محروم اعزام می‌کند.

وی ادامه داد: از نظر تعداد اعزام‌ها نیز افزایش داشته‌ایم چه در ایام نوروز با اجرای طرح آرامش بهاری در جوار بقاع متبرکه، چه طرح نشاط معنوی در تابستان که برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اجرا می‌شود و در آن علاوه بر کلاس‌های دینی، مهارتی، اردوهایی نیز در نظر گرفته شده است تا هم از نظر علمی و هم از‌ نظر معنوی شور و نشاط جوان‌ها تقویت شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان یادآور شد: به علت بالا رفتن حجم کارهای فرهنگی سازمان اوقاف در این سازمان، اداره فرهنگی به معاونت فرهنگی، اجتماعی تبدیل شد و این معاونت دارای دو بخش وظایف یکی بحث‌های فرهنگی و دیگری اجرای نیت‌های واقفان است.

* جذب حداکثری در طرح ملی تربیت حافظان قرآن هدف اوقاف است

مدیر مرکز قرآن و نهج‌البلاغه سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: سازمان اوقاف به ‌دنبال جذب حداکثری مردم در طرح ملی تربیت حافظان قرآن است.

مرتضی کوچکی با بیان اینکه کمترین هزینه برای تولید حافظ قرآن نیاز است، افزود: حفظ قرآن هزینه خاصی ندارد و در واقع ارتباط معنوی است که حافظ قرآن با قرآن برقرار می‌کند که معمولاً این ارتباط را زیر نظر استاد انجام می‌دهد.

وی گفت: این سازمان در راستای لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، این طرح ملی را اجرا کرده است.

مدیر روابط عمومی اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان افزود: برای اجرای این طرح از حافظان قرآن و تمامی کسانی که علاقه‌مند به محقق شدن فرمان مقام رهبری هستند، از جمله ائمه جمعه دعوت می‌کنیم تا در تریبون نماز جمعه برای اجرای طرح به ما یاری دهند همچنین روحانیون، اساتید دانشگاه، سخنوران و... جامعه اسلامی یاری دهنده خوبی برای اجرای این طرح سازمان اوقاف هستند.

کوچکی با بیان اینکه سهم استان سیستان و بلوچستان در سال جاری در طرح ملی تربیت حافظان قرآن 36 هزار نفر است بیان داشت: سازمان اوقاف به ‌دنبال جذب حداکثری مردم در این طرح قرآنی است.

وی تصریح کرد:‌ این طرح دو فرصت بزرگ دارد یکی اینکه تاکنون فقط به حافظان کل مدرک رسمی حفظ قرآن اعطا می‌شد اما در این طرح کسانی حتی یک، دو الی سه جزء را حفظ کنند از طرف اوقاف به آنها اعطای گواهینامه رسمی تعلق خواهد گرفت.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف سیستان و بلوچستان گفت: کسانی که به صورت غیر حضوری در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند باید هفته‌ای یا دو هفته‌ای یک بار در کلاس‌ها حضور یابند و محفوظات خود را به استاد ارائه دهند.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول