اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان:

وزارت ورزش باید در طرح اوقات فراغت فعال باشد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان گفت: وزارت ورزش و جوانان باید با رویکرد فعال‌تری طرح اوقات فراغت را دنبال کند.

وزارت ورزش باید در طرح اوقات فراغت فعال باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان به نقل از ستاد خبری طرح اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان، حسین شمس‌الدینی اظهار داشت: بیش از 400 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان کرمان فعال است که 60 درصد این کانون‌ها در مناطق روستایی و عشایری دایر هستند.

وی بیان داشت: اوقات فراغت یکی از فرصت‌هایی است که اگر برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه به ویژه برای جوانان صورت گیرد، می‌تواند در تربیت نسل جوان، ایجاد مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری، انضباط، سازگاری اجتماعی و مشارکت جمعی نقش بسیار زیادی داشته باشد.

شمس‌الدینی افزود: جوانی جمعیت در کشور ما فرصت مناسبی است که می‌توان از آن در این زمینه بهره برد و آن چه که در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات سبک زندگی مشاهده می‌شود، رویکرد فعالیت‌های اوقات فراغت از سمت برنامه‌های فعال مانند بازی، آموزش هنری، مهارت و ... به ویژه بازی‌های غیرفعال مانند تماشای تلویزیون، مسابقات ورزشی، کار با رایانه و اینترنت و همچنین از فعالیت‌های جمعی به کارهای فردی سوق داده شده است.

وی تصریح کرد: البته این موارد با وجود آن که فرصت‌های جدید ایجاد می‌کند، می‌تواند تهدیداتی را نیز متوجه نسل جوان کند که از جمله آن نوعی درون‌گرایی در نسل جوان، تمایل شدید به فعالیت‌های فردی، عدم تحرک و پایین آمدن روحیه مشارکت و کار جمعی را نام برد.

شمس‌الدینی خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های قبل بازی در کوچه و محله و با دوستان بخش قابل توجهی از اوقات را پر می‌کرد، امروز بیشتر این زمان در کنار رایانه و تماشای تلویزیون سپری می‌شود که باید برای ایجاد تعادل در آن برنامه‌ریزی مناسب انجام شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان بیان داشت: بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه، توجه به جوانان و غنی‌سازی اوقات فراغت از اولویت‌های برنامه جوانان ذکر شده و بر همین اساس 16 دستگاه که در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی نقش دارند، موظف هستند برنامه‌های خود را در این ستاد هماهنگ کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته در این زمینه اقدامات خوب اما ناکافی صورت گرفته که به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان نیز باید با رویکرد فعال‌تری این موضوع را دنبال کند.

شمس‌الدینی تصریح کرد: در استان کرمان نیز چند جلسه ستاد در استانداری تشکیل شده و دستگاه‌ها، برنامه‌های خود را برای سال جاری ارائه کرده‌اند.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در دولت نهم و دهم به صورت ویژه تقویت شد، کانون‌های مساجد بود که گسترش کمی و کیفی آنها در دستور کار قرار گرفت و اعتبارات خوبی در سطح ملی و استانی از محل ارتقای شاخص‌های فرهنگی به این موضوع اختصاص یافت.

این مسئول با اشاره به تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان کرمان بیان داشت: 60 درصد این کانون‌ها در مناطق روستایی و عشایری فعال هستند که معمولا در این مناطق فعالیت سایر دستگاه‌ها کمتر است.

وی ابراز داشت: این کانون‌ها به دلیل گستردگی مساجد در سطح استان، ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد کرده‌اند تا جوانان روستایی و عشایری نیز بتوانند از برنامه‌های مختلف آنها استفاده کنند و در این زمینه ایجاد کانون‌های تخصصی که مسئولیت تأمین محتوایی و همچنین ارائه خدمات ویژه و تخصصی در قالب سیستم‌های خاص را بر عهده دارند، متکفل شده‌اند.

شمس‌الدینی افزود: اقدام خوب کانون‌ها در گسترش فرهنگ قرآنی و ایجاد کانون‌های تلاوت قرآن و خانه‌های نور اقدام ارزشمند دیگری است که در چند سال اخیر دنبال شده و 14 کانون عشایری در استان کرمان نیز اقدام ویژه‌ای است که در چند استان و به صورت ویژه در کرمان انجام شده است.

وی گفت: آن چه که باید پیگیری شود، گسترش فعالیت‌های اوقات فراغت است‌ به گونه‌ای که اکثر‌ قریب به اتفاق جوانان را شامل شده و تنوع برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که افراد با سلیقه‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.

شمس‌الدینی افزود: از جمله این کارها به اشتراک گذاشتن منابع و امکانات موجود در ادارات و دستگاه‌های مختلف از جمله باشگاه ورزشی، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش فیلم و ... است.

وی تصریح کرد: به طور کلی ایجاد و فعالیت کانون‌های مساجد حرکت مثبتی بود که یک روند تکاملی و رو به رشد طی کرده که اخیرا با ایجاد کانون‌های تخصصی و گسترش و تنوع فعالیت‌ها، جوانان می‌توانند متناسب با علاقمندی خود در یکی از کانون‌های مورد نظر فعال شوند.

شمس‌الدینی خاطرنشان کرد: اگر کانون‌ها بتوانند برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های خالی تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی منعقد کنند، قطعا در کیفیت بخشی به برنامه‌های آنان مؤثر است. 

وی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ایجاد ظرفیت‌های جدیدی که در کانون‌های فرهنگی هنری به لحاظ تخصصی ایجاد شده، امکان واگذاری بخشی از فعالیت دستگاه‌ها در زمینه اجتماعی و فرهنگی به این مراکز وجود داشته باشد تا کار هم با هزینه کمتر و اثرگذاری بیشتری انجام شود. 

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول