اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برنامه‌های اوقات فراغت

اوقات فراغتی دلچسب و پربار در جنوب تهران

خبرگزاری فارس: پیشگامی مدیریت شهری برای تدوین و اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، ارائه بسته‌های فرهنگی، هنری و تفریحی توسط نهادهای مختلف را به یک سنت تابستانی تبدیل کرده است.

اوقات فراغتی دلچسب و پربار در جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، در پنج سال اخیر پیشگامی مدیریت شهری برای تدوین و اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، ارائه بسته‌های فرهنگی، هنری و تفریحی توسط نهادهای مختلف را به یک سنت تابستانی تبدیل کرده است. با اجرای طرح‌های ناحیه محوری و محله‌گرایی که با افزایش امکانات شهروندی در محله‌ها همراه بود این برنامه‌ها رنگ و بویی تازه گرفت و امروزه برنامه‌های فراغت تابستانی بیش از آنکه صرفا برای کوچک‌ترها باشد برای همه اقشار شهروندان تدارک دیده می‌شود.

بیشتر برنامه‌های شهرداری منطقه نیز خانواده‌ها را نشانه گرفته تا سالم‌سازی اوقات فراغت تابستان را به فصل آموزش عمومی و ارتقای همگانی تبدیل کند.

هدف از فراغت

فلسفه وجودی اوقات فراغت در زندگی آدمی از آسودگی از کار و تلاش فراتر می‌رود و به فرصت‌های آموزش، تربیت بدنی، تخلیه روانی و کسب فضایل اخلاقی پیوند می‌خورد. بر این اساس گذراندن فصل فراغت با بازی و سرگرمی محض برای کوچک‌ترها هدر دادن آن محسوب می‌شود.

فاطمه نیکخواه، کارشناس علوم اجتماعی و مدیر مرکز خدمات رفاهی و اجتماعی، کیفیت اوقات فراغت را نسبت به کمیت آن در اولویت دانست و در این‌باره توضیح داد: تأثیر برنامه‌های فراغت از کیفیت آنها ناشی می‌شود و بر این اساس باید در محتوای آنها به هدفمندی، هماهنگی و انسجام، فراگیری برای همه اقشار خانواده‌ها و پاسخگویی به نیازهای رو به رشد جسمی و روانی شهروندان توجه شود.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر رویکرد توجه به خانواده‌ها در برنامه‌های فراغت توسط مدیریت شهری ترویج می‌شود و نتایج بهتری نیز حاصل شده است. گذراندن فراغت در کنار خانواده از نظر اجتماعی و روانی می‌تواند نوعی همدلی، حس تعلق و کنترل عاطفی برای بزرگ و کوچک ایجاد کند.

نیکخواه هدفمند بودن برنامه‌های اوقات فراغت را عامل کاهش آسیب‌های اجتماعی معرفی کرد و گفت: بطالت، وسوسه فکری و انحراف اخلاقی را در پی می‌آورد. در مقابل تفریح و تخلیه انرژی یک نیاز جسمی و روانی است که در صورت ارضا شدن، فرصت‌های ارزشمندی برای آموزش و مقابله با آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی در اختیار می‌گذارند. در یک کلام غنی‌سازی اوقات فراغت می‌تواند به سالم‌سازی جامعه منجر شود.

جشن‌های محلی

سامانه‌های نشاط، پارک‌های منطقه را طی ایام تابستان به میعادگاهی برای حضور اجتماعی اهالی محله‌ها تبدیل می‌کند. سال گذشته 176 سامانه نشاط در پارک‌های منطقه برپا شد و امسال نیز طبق روال، پارک‌ها در ایام پایانی هفته و در مناسبت‌های ملی و مذهبی میزبان این گردهمایی محلی و منطقه‌ای می‌باشند.

اداره‌های مختلف شهرداری نظیر آموزش و مشارکت‌های اجتماعی، سلامت، فرهنگی و ... نیز برای ایام تعطیلات سه ماهه، ویژه برنامه‌های متنوع و جشن‌های مختلفی تدارک دیده‌اند. اداره ورزش برپایی 400 برنامه تفریحات سالم در محله‌ها را در دستور کار دارد که اغلب آنها در فصل تابستان پیگیری می‌شود.

در هفته دوم تیر ماه نیز یک جشنواره ورزشی اجرا می‌شود. ناگفته نماند نهادهای مختلف نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ... نیز برنامه‌های مفصلی برای فصل فراغت تدوین می‌کنند.

شهریاران جوان در تب و تاب

شهریاران جوان بازوی اجرایی شهرداری منطقه برای اجرای برنامه‌های فراغت تابستانی هستند. علاوه بر آن برنامه‌های مفصلی برای اعضا تدارک دیده‌اند.

مدیر خانه شهریاران جوان منطقه در این‌باره عنوان کرد: حدود 4 هزار نفر از افراد 15 تا 25 ساله عضو خانه شهریاران جوان منطقه هستند که از این میان 250 عضو فعال محسوب می‌شوند و در اغلب برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

رامین ناصری‌نسب در ادامه بیان کرد: حدود 70 درصد اعضا نیز دختران هستند. برنامه‌ریزی طرح‌های فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی در خانه شهریاران جوان از مرحله پیشنهاد تا اجرا کاملا توسط اعضا انجام می‌شود و بر این اساس هر تعداد عضو داشته باشیم می‌توانیم برای آنها برنامه‌های متناسب با علاقه‌مندی خودشان تدارک ببینیم.

وی تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی خانه شهریاران جوان سپردن امور شهر به دست جوانان است. عضوگیری در آن نیز طی ایام تابستان ادامه دارد. علاوه بر آن طبق روال سال‌های اخیر شهریاران جوان در اجرای سامانه‌های نشاط با شهرداری منطقه همکاری می‌کنند.

 ناصری‌نسب خاطرنشان کرد: اجرای ویژه برنامه هفته جوان طی تیرماه شامل مسابقات گل کوچک، جشن دختران و اردوهای فرهنگی و تفریحی به همراه برپایی غرفه شهریاران جوان در سامانه‌های نشاط مهم‌ترین برنامه‌های تابستانی این تشکل جوان پسند محسوب می‌شود.

پیشنهاد دلچسب تابستانی

رشد سرانه‌های شهروندی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ... در نیمه دوم دهه هشتاد منوی تابستانی متنوعی برای غنی‌سازی اوقات فراغت ساکنان پیش رو گذاشته است.

در واقع اگر کسی بخواهد اوقات فراغتی پربار داشته باشد تابستان امسال انتخاب‌های متنوعی دارد و می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست و دقیق در این سه ماه روزهایی گرم اما دلچسب و لذت‌بخش را تجربه کند. خوبی‌اش این است که دیگر لازم نیست برای دسترسی به امکاناتی خاص از منطقه خارج شوید چراکه برخی امکانات منطقه به ویژه در حوزه ورزش و تفریح در پایتخت منحصر به فرد هستند. گزیده پیشنهادهای تابستانی ما برای گذراندن فراغت در منطقه را از دست ندهید.

با خیال راحت ورزش کنید

26 ورزشگاه منطقه، زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند و هزینه استفاده از امکانات آنها حداقلی است. در اغلب ورزشگاه‌ها دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. هزینه دوره‌های آموزشی در اغلب ورزشگاه‌ها حدود 10 تا 15 هزار تومان است و این رقم برای ورزشگاه‌های الزهرا (س) به هفت تا 10 هزار تومان محدود می‌شود.

یادتان باشد یادگیری و انجام ورزش اصولی زیر نظر مربیان کارآزموده از هر نظر بهتر است. 43 زمین چمن مصنوعی فوتبال نیز برای استفاده همگانی مهیا است و البته نوجوانان بیشتر قدر آنها را می‌دانند.

مسابقه با هم‌محله‌ای‌ها

اداره ورزش شهرداری منطقه هزار و 350 تیم ورزشی در شش رشته برای آقایان و 605 تیم در 24 رشته برای بانوان راه‌اندازی کرده است. با احتساب حدود 27 رشته ورزش‌های انفرادی طی تابستان نیز در رشته‌های تیمی یا انفرادی ثبت‌نام می‌کند.

هیجان را تجربه کنید

هشت زمین اسکواش برای استفاده اهالی در بوستان‌های منطقه راه‌اندازی شده است. در فرهنگسرای خاوران می‌توانید هیجان رانندگی در پیست کارتینگ را تجربه کنید. برای اسکی کابلی و انواع رشته‌های قایقرانی به دریاچه پارک آبی آزادگان بروید.

در این پارک امکاناتی برای انواع تفریحات و ورزش‌های آبی یافت می‌شود که سرسره‌های آبی و استخر موج آشناترین آنها است. خانه کشتی جهان پهلوان تختی در منطقه و سالن ورزش باستانی پامچال میزبان علاقه‌مندان به مرام پهلوانی هستند. یک ایستگاه آموزش رایگان بدمینتون برای بانوان و دختران نیز طی روزهای فرد در ورزشگاه الزهرا (س) 51 در پارک فجر برپا است.

سلامت باشید

میانسالان، سالمندان و بانوان طرفداران اصلی ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در پارک‌ها هستند. اداره ورزش شهرداری منطقه طی تابستان 80 ایستگاه تندرستی برای آقایان و بانوان در پارک‌ها راه‌اندازی کرده است.

در این ایستگاه‌ها مسابقاتی در رشته‌های آمادگی جسمانی، دارت، پینگ‌پنگ، پیاده‌روی و دو همگانی به صورت مستمر برپا می‌شود. کار با وسایل بدنسازی پارکی نیز بخش ثابت برنامه ورزش در ایستگاه‌های تندرستی است. ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی هفته‌ای سه روز و معمولا از ساعت هفت صبح آغاز می‌شود.

مطالعه کنید

فراغت سه ماهه تابستان بهترین فرصت برای مطالعه است. والدین نیز بهتر است نوجوانان را به مطالعه تشویق کنند تا فراغت تابستانی تنها با بازی و ورزش به پایان نرسد.

یادتان نرود تحرک بیش از اندازه به بدن لطمه می‌زند و خطر کمبود تغذیه‌ای به‌ویژه در فصل گرما را به دنبال دارد. 18 کتابخانه در منطقه فعال هستند که اغلب آنها زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اداره می‌شوند. 

هزینه یک ساله عضویت در آنها از چند هزار تومان تجاوز نمی‌کند. طرح‌های تابستانی کتابخانه‌ها نیز اغلب با ارائه تخفیف‌های ویژه همراه است که گاه استفاده از امکانات مطالعه را رایگان می‌سازد.

پردیس بانوان

پردیس بانوان منطقه در مجاورت پارک آبی آزادگان یکی از معدود پارک‌های ویژه بانوان در پایتخت است. این مجموعه رفاهی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی امکاناتی نظیر استخر و سونا، زمین فوتسال، سالن چند منظوره، سالن آب درمانی، مسیر پیاده‌روی، رستوران، دریاچه، زمین چمن فوتبال، مرکز گل و گیاه، خانه اسباب بازی و ... را در محوطه‌ای 27 هکتاری گرد آورده است و روزانه از 3 تا 10 هزار نفر از بانوان و دختران میزبانی می‌کند. علاوه بر آن پیست دوچرخه‌سواری دو کیلومتری آن نیز پرطرفدار است.

مجموعه فرهنگی و رفاهی «شهربانو»

مرکز فرهنگی و رفاهی «شهربانو» به تازگی در پردیس بانوان راه‌اندازی شده است و امکاناتی نظیر مرکز آموزش رایانه، سالن ماساژ درمانی، سالن لاغری موضعی، کافی شاپ، آرایشگاه و کارگاه عکاسی در اختیار دارد.

بنا به آمار بیش از نیمی از مراجعان پردیس بانوان از امکانات این مرکز فرهنگی و رفاهی استفاده می‌کنند. در واقع تنوع امکانات، شهربانو را به مرکزی برای انجام امور روزمره در کنار تفریح و تفرج تبدیل کرده است. مراکز خرید نیز در این مجموعه راه‌اندازی شده است.

یک پیشنهاد طلایی

تابستان فقط فصل بازی و تفریح نیست بلکه فرصتی برای حرفه‌آموزی در اختیار جوان‌ترها می‌گذارد تا آینده شغلی خود را پربارتر کنند. یادگیری مهارت‌های شغلی با شیوه استاد شاگردی مزیت‌هایی دارد که کسب درآمد یکی از آنها است.

اما روش‌هایی برای یادگیری اصولی و رایگان مهارت‌های شغلی در منطقه مهیا است. 20 خانه کارآفرینی در محله‌های منطقه فعال هستند و 29 رشته مهارتی اعم از صنایع دستی، هنری، حسابداری و کشاورزی را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند. هر خانه کارآفرینی هر سال حداقل 12 دوره آموزشی و 24 کارگاه مهارت‌آموزی برپا می‌کند که بیش از 2 هزار نفر از آنها استفاده می‌کنند.

به کارآموزان پس از گذراندن دوره آموزشی گواهینامه معتبر ارائه می‌شود. روش دیگر ثبت‌نام در دوره‌های مهارت‌آموزی مرکز فنی و حرفه‌ای «شهید چمران» در بلوار بوعلی محله است. این مرکز سالانه در 35 رشته مهارتی به آموزش بیش از 2 هزار و 500 نفر از متقاضیان می‌پردازد و گواهینامه آن اعتبار بین‌المللی دارد.

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول