اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س):

ماه رمضان فرصتی برای محاسبه نفس با میزان آیات قرآن است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) گفت: ماه رمضان مجالی است تا بیشتر به این موضوع فکر کنیم که تا چه حد نامه عمل ما با آنچه قرآن ما را به آن دعوت کرده است، تطابق دارد.

ماه رمضان فرصتی برای محاسبه نفس با میزان آیات قرآن است

معصومه ظهیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بخشی از این فضیلت‌ها به مناسبت‌های بزرگی برمی‌گردد که در این ماه قرار دارد.

وی ادامه داد: وفات حضرت خدیجه به عنوان بهترین یار و همراه پیامبر(ص) و وفات ابوطالب تا مناسبت‌های بزرگ‌تری مانند شب قدر و شهادت امام علی(ع) به این ماه جلوه خاصی بخشیده است.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا خاطر نشان کرد: بخشی از فضیلت ماه رمضان در مناسبت‌های آن است و شب‌های قدر با برتری که نسبت به هزار ماه دارند، این ماه را نسبت به تمام ماه‌های سال متفاوت کرده‌اند.

وی ابراز داشت: ماه مبارک رمضان فرصت‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که باید این فرصت‌ها را مغتنم شمرد.

ظهیری افزود: یکی دیگر از فضیلت‌های ماه مبارک رمضان به نزول قرآن در این ماه مربوط می‌شود که این ماه را فرصتی برای تأمل و تدبر در قرآن قرار داده است.

وی با اشاره به روایاتی که بر ارتباط ماه رمضان و قرآن کریم تاکید دارند ابراز کرد: معصومین(ع) در سخنان خود تاکید کرده‌اند که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است.

مشاور امور بانوان استانداری قم اضافه کرد: اکثر مفسرین قرآن عقیده دارند که نزول دفعی این کتاب آسمانی که به صورت یکباره بر قلب پیامبر(ص) نازل شده در ماه مبارک رمضان و شب قدر بوده است.

وی ادامه داد: انس با قرآن، فهم قرآن، تدبر در قرآن و قرائت قرآن در این ماه ارزش بسیاری پیدا کرده و یکی از بهترین اعمال این ماه محسوب می‌شود.

ظهیری گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تأمل در آیات قرآن و انطباق آن با نیازهای روز است و در واقع مجالی است تا بیشتر به این موضوع فکر کنیم که تا چه حد نامه عمل ما با آنچه قرآن ما را به آن دعوت کرده است، تطابق دارد.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) اظهار کرد: این ماه فرصت بسیار پربرکتی برای محاسبه نفس بوده که بهترین میزان و معیار در این محاسبه نفس، آیات الهی است.

وی افزود: در این ماه باید کارنامه عمل خود را مقابل خداوند متعال نسبت به اینکه اوامر او را تا چه حد رعایت کرده و چه اندازه از نواهی او پرهیز داشته‌ایم، بررسی کنیم.

ظهیری سلامت جسمی و روحی را از دیگر آثار ماه رمضان دانست و ابراز داشت: در روایات نسبت به اثر روزه در سلامت جسمی تاکید شده و امروز کارشناسان تغذیه نیز به این موضوع پی برده‌اند.

وی گفت: روزه از این نظر که سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و فرصتی برای برقراری تعادل میان قوای بدن ایجاد می‌کند، بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) با اشاره به ریشه کلمه رمضان عنوان داشت: این لغت از ماده رمض به معنای سوختن است که دو معنی می‌تواند داشته باشد و سوختن چربی‌ها و مواد زائد بدن انسان یکی از این معانی است.

وی افزود: ریشه دیگر این لغت به صحت روحی و روانی برمی‌گردد که در این صورت رمض به سوختن گناهان انسان اشاره خواهد داشت.

ظهیری با اشاره به آرامشی که روزه برای انسان به ارمغان می‌آورد ابراز داشت: ذکر و یاد خدا انسان را مطمئن کرده و در مقابل اضطراب و تشویش ایمن می‌کند.

وی ادامه داد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز این موضوع جلوه‌گر است و هر سال شاهد هستیم به دلیل نظارت فردی و اجتماعی که در این ماه توسط خود مردم تشدید می‌شود، جرائم بسیار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول