اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان:

احداث حرم شهید گمنام به حفظ فضای ارگ تاریخی انار کمک می‌کند

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: احداث این بنا باعث ایجاد فضای معنوی در اطراف ارگ تاریخی شهرستان انار شده و به حفظ هر چه بیشتر فضاهای تاریخی در آن محل کمک می‌کند.

احداث حرم شهید گمنام به حفظ فضای ارگ تاریخی انار کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آرامگاهی احداث می‌شود، قلعه‌ای پابرجا می‌ماند، ملتی بیدار می‌شوند، زمزمه‌ای بلند می‌شود.

می‌گویند حرم شهدا نباید در کنار قلعه‌ تاریخی باشد، این را زمزمه‌ بیگانگان می‌گوید، حال آن که مردم دیار من سال‌هاست که به عشق گلگون کفنان وطن، تاریخشان را ماندگار کرده‌اند.

ملت من یاد گرفته‌اند فرهنگ شهادت را در کنار تاریخ حفظ کنند، زیرا هر دو میراثی گران‌بهایند.

کودکان سرزمینم، شهدا را با تاریخ می‌خواهند، زیرا هر دو مانند دو جزئی جدایی‌ناپذیر هستند.

تاکنون دفتر تاریخ را ورق زده‌ای؟ کجای تاریخ نوشته‌اند میراث نداشته باشیم؟ میراث من شهدای وطنم هستند، میراث من تاریخِ ماندگار کشورم است، اکنون میراث‌های کشورم را با هم جمع می‌زنم و آن را به توان بی‌نهایت می‌رسانم تا بدانی ایران با میراث‌هایش زنده است.

طی روزهای اخیر برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خارجی و داخلی اقدام به انتشار اخباری مبنی بر احداث حرم مطهر شهید گمنام در جنب ارگ تاریخی شهرستان انار کرده‌اند که کاملا مغرضانه و با هدف تخریب و تقابل ارگان‌های انقلابی و فرهنگی استان کرمان در برابر یکدیگر بود.

در راستای تنویر افکار عمومی و روشن شدن موضوع به سراغ مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رفتیم و صحت ماجرا را جویا شدیم.

طراحی بنای یادبود شهید گمنام با استفاده از معماری اصیل اسلامی

محسن موحدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: قلعه شهرستان انار یکی از قلاع تاریخی شاخص استان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: به واسطه اهمیت این قلعه میراث فرهنگی طی چند فصل کاری استحکام بخشی آن را انجام داده است.

موحدی تصریح کرد: در سال 89 که مقرر شد شهید گمنام در محل مورد نظر دفن شود پس از بررسی‌های لازم در نقطه خارج از حریم قلعه تاریخی، محلی مشخص و طی مراسمی با شکوه تشییع و تدفین شهید انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای بنای یادبود با وجود اینکه مکان اجرای آن خارج از حریم قلعه تاریخی انار قرار دارد، پیشنهاد اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نسبت به استفاده و بهره‌گیری از معماری اسلامی پذیرفته شد و طرح آن با استفاده از معماری اصیل اسلامی طراحی و مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان قرار گرفت.

معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه امیدواریم به زودی این طرح مورد تایید اجرا شود، عنوان کرد: با توجه به ارزش‌های معنوی و مقام والای شهدا موجب افتخار است که بنای یادبود کاملا با استفاده از معماری اسلامی و در شان مقام شهدا طراحی شده است.

وی افزود: امیدواریم هرگونه ساخت و سازی در اطراف ارگ تاریخی با هماهنگی و اخذ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان باشد.

موحدی اذعان داشت: انتظار می‌رود شهرداری انار نسبت به زیباسازی و تقویت منظر بنای تاریخی با نگاه بر ارزش‌های تاریخی بنا و ارزش‌های معنوی ایجاد شده با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اقدام کند.

احداث حرم شهید گمنام به حفظ فضای ارگ تاریخی انار کمک می‌کند

محمدحسین تجلی قائم‌مقام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز با کذب خواندن خبر رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر احداث بنای شهید گمنام در حریم قلعه تاریخی انار به خبرنگار فارس گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که پیش از این از سوی اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان صورت گرفت، مقرر شد که حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت با توجه به اینکه این فرهنگ جزو میراث معنوی جامعه است، حرم مطهر شهید گمنام در جوار قلعه تاریخی انار احداث شود.

وی افزود: احداث این بنا علاوه بر اینکه ایجاد فضای معنوی در اطراف ارگ تاریخی انار را به دنبال دارد، موجب می‌شود تا به حفظ هر چه بیشتر فضاهای تاریخی در آن محل کمک و یاری شود.

تجلی تصریح کرد: طرح مسائل مربوطه در زمینه اینکه بدون هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان است، عملیات احداث حرم مطهر شهید گمنام در حال انجام و جوسازی‌ها از پایه بی‌اساس است.

وی خاطرنشان کرد: مطالب منتشر شده در سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی که در راستای تخریب ارگان‌های مسئول در زمینه حفظ آثار تاریخی و تشویش اذهان عمومی است از پایه بی‌‌اساس است.

انجام تمام هماهنگی‌ها در زمینه ساخت حرم شهید با مجموعه میراث فرهنگی

مهدی ابوالحسنی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با اشاره به دفن یک شهید گمنام در شهر انار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سال 89 با هماهنگی امام جمعه، شورای شهر، شهرداری و سایر مسئولان شهرستان انار یک شهید گمنام با استقبال و حضور باشکوه مردم در این شهر دفن شد.

وی با بیان اینکه طرح ساخت حرم شهید گمنام در شهر انار آماده است، افزود: طی جلسه‌ای که با اعضای شورای اسلامی شهر و فرماندار انار برگزار شد، آنها حمایت خود را از ساخت حرم شهید گمنام انجام دادند و این طرح بسیار مورد استقبال آنها قرار گرفت و صورت‌جلسه آن نوشته شد.

ابوالحسنی تصریح کرد: در این جلسه یک ‌هزار و 500 متر مربع زمین برای ساخت حرم شهید گمنام در اختیار هیئت امنا قرار گرفت.

وی عنوان کرد: 400 متر بنا برای حرم مطهر شهید گمنام در این محوطه احداث می‌شود.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر احداث حرم مطهر شهید گمنام در حریم ارگ تاریخی انار بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: به مسائل میراث فرهنگی احترام می‌گذاریم و تمام هماهنگی‌ها در زمینه ساخت و ساز حرم مطهر شهید با مجموعه میراث فرهنگی انجام شده است.

ابوالحسنی بیان داشت: اخبار چند روز اخیر در سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی با هدف تخریب نهادهای نظامی جمهوری اسلامی و قرار دادن آنها در برابر میراث فرهنگی انجام گرفت.

....................................

گزارشی از سعید سعیدی

...................................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول