اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:

تفکر غلط درباره رسومات خیانت به میراث معنوی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفکر غلط درباره رسومات این استان که برخی آن را به رسمیت نمی‌شناسند خیانت به میراث معنوی این استان است.

تفکر غلط درباره رسومات خیانت به میراث معنوی است

علیرضا ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به ثبت میراث معنوی این استان اشاره کرد و اظهار داشت: نگاه میراث فرهنگی و رویکرد این سازمان تغییر کرده و امروز میراث فرهنگی به میراث معنوی که پیشترها مغفول مانده بود به عنوان یک مکمل میراث فرهنگی نگاه می‌کند.

وی از ثبت برخی از میراث معنوی این استان خبر داد و گفت: 20 اثر معنوی استان مانند تعزیه، مراسمات، جشن‌ها و حتی نان به عنوان یک میراث معنوی به نام استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شده است و 30 میراث معنوی دیگر نیز به ویژه بازی‌های محلی در دست ثبت است.

ایزدی از برخی صحبت‌ها درباره این‌که استان عشایری است و میراث معنوی خاصی ندارد گلایه و تاکید کرد: این یک باور غلط است که استان دارای میراث معنوی و مراسمات خاص خود نیست وقتی در حوزه میراث معنوی به پژوهش پرداختیم متوجه شدیم که این استان از این لحاظ هم غنی و قابل معرفی می‌باشد.

وی تفکر غلط درباره رسومات استان را خیانت به میراث معنوی این استان خواند و گفت: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در راستای معرفی میراث معنوی در ایام نوروز امسال اقدام به برگزاری مراسم‌هایی در رابطه با رسومات مردم استان در جشن‌ها و مراسمات مختلف کرد که خوشبختانه توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: چالش‌ها در زمینه میراث فرهنگی در کشور و استان درد مشترک است و بخش عمده این چالش‌ها را آموزش و فرهنگ‌سازی تشکیل می‌دهد.

ایزدی کهگیلویه و بویراحمد را همچون قلبی تپنده برای میراث فرهنگی در منطقه جنوب کشور دانست و گفت: برای معرفی و احیاء این داشته‌ها و اندوخته‌های ارزشمند همه مسئولان اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی باید در میانه میدان باشند.

وی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد را متعلق به همه مردم این استان دانست و بیان کرد: مردم نیز باید در همه عرصه‌ها از جمله حفظ و نگهداری از آن‌ها یاور خدمتگزاران خود در اداره‌کل میراث فرهنگی باشند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول