اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری‌:

مرمت مسجد اتابکان در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از آغاز عملیات مرمت مسجد اتابکان در این استان خبر داد.

مرمت مسجد اتابکان در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، شاهین ایل‌بیگی‌پور با اعلام این خبر اظهار داشت: این مسجد در هسته مرکزی و تاریخی شهرکرد واقع شده و جزو قدیمی‌ترین مساجد و بناهای مذهبی دوران اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری  است.

وی با بیان اینکه مصالح بکار رفته در بنای مسجد اتابکان شهرکرد خشت و آجر است، افزود: این مسجد در عصر حکومت اتابکان لر در قرن هفتم به سبک مساجد قرون اولیه اسلامی ساخته شده است.

وی به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی اشاره کرد و ادامه داد: این بنا در تاریخ هفدهم مردادماه سال 1351 با شماره 925 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات و آسیب‌های بنای مسجد اتابکان، تصریح کرد: الحاق اندود، رنگ و کف‌سازی نامناسب به شبستان، رطوبت بالارونده کف، آسیب دیدن و فرسودگی متعلقات چوبی و سنگی بنا، آسیب‌دیدگی جزئی ایزولاسیون و نابسامانی سیستم تاسیسات از جمله مشکلات و آسیب‌های این بنا به شمار می‎رود.

وی به آغاز اقدامات مرمتی با توجه به مشکلات و آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: اقدامات مرمتی در این مسجد شامل حذف الحاق اندود رنگ، کف‌سازی، بندکشی بدنه‌ها با گچ، کف‌سازی با آجر، اجرای گربه‎روها کف شبستان، مرمت متعلقات چوبی و سنگی، ساماندهی تاسیسات و مرمت طاق‌ها و بدنه‌هاست.

ایل‌بیگی‌پور با اشاره به پروژه‌های مرمتی مساجد تاریخی این استان، افزود: مساجد جامع نقنه، دستگرد، شهرکرد، چالشتر، سامان، وردنجان، مسجد آقا شیخ علی بروجن، مسجد تاریخی بلداجی، حاج زمان فرخشهر، اشکفتک، مهدیه و ابوالفضل سامان نیز از دیگر آثار تاریخی مذهبی در حال مرمت این استان به شمار می‎رود.

وی بر ضرورت صیانت و حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی در این استان تأکید کرد و گفت: این بناهای ارزشمند میراث ماندگار گذشتگان است که با صیانت از این بناها فرهنگ اسلامی نسل به نسل انتقال می‎یابد.

انتهای پیام/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول