اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کاشان:

مرمت خانه بروجردی‌ها به نیمه رسید

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان از مرمت بیش از نیمی از نقاشی‌ها و تزئینات تالار سرپوشیده خانه تاریخی بروجردی‌ها این شهرستان خبر داد.

مرمت خانه بروجردی‌ها به نیمه رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حسین یزدان‌مهر بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تزئینات شامل یزدی‌بندی، مقرنس، گچ‌بری و نقاشی روی گچ با نقوش تزئینی و تصویری متنوع است.

این مسئول افزود: کار مرمت تالار سرپوشیده خانه تاریخی بروجردی از چهار سال پیش به طور ناپیوسته انجام شده و بخش عظیمی از آن به اتمام رسیده و در حال حاضر در قسمت صفه شاه‌نشین، مرمت‌گران مشغول به کار هستند.

به گفته وی این نقاشی‌ها تلفیقی از سبک‌های نقاشی ایرانی و اروپایی متعلق به دوران قاجار است که قسمت عمده آن سالم مانده که سعی شد با وفادار بودن به اصل کار و منطبق با اصول و ضوابط صحیح مرمت آثار تاریخی بعضی قسمت‌ها مرمت و در قسمت‌های دیگر نیز بازسازی به شکل اولیه انجام گیرد.

وی یادآور شد: این نقاشی‌ها تصاویری از داستان‌های خمسه نظامی، شاهنامه و داستان‌های عامیانه است و در قسمت شاه‌نشین تمثال ناصرالدین شاه و شاهزاده‌های قاجاری دیده می‌شود که از سه شیوه آبرنگ، تمپرا و طلاچسبانی در آنها استفاده شده و توسط مرتضی شبانی هنرمند نقاش کاشانی و مرمت‌گر این اداره در حال مرمت می‌باشد.

یزدان‌مهر متذکر شد: این خانه به خاطر دارا بودن ویژگی‌ها و ارزش‌های والای معماری ایرانی، به کارگیری تمام فنون معماری سنتی در حد کمال، دارا بودن تزئینات متنوع و بسیار ظریف و هنرمندانه، نبوغ و خلاقیت شگرف معمارانه به کارگرفته شده در آن به خصوص در ترکیب منحصر به فرد و استثنایی سرپوشیده حیاط بیرونی، تقریباً معروف‌ترین و از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی ایران و به نوعی سمبل بناهای مسکونی کشور به شمار می‌رود.

خانه تاریخی بروجردی کاشان در خیابان علوی و در محله تاریخی سلطان میراحمد قرار دارد و توسط بازرگانی به نام سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است.

در کتیبه‌های حیاط‌های نورگیر سرپوشیده، تاریخ 1294 هجری قمری که سال انتهایی ساخت بنا می‌باشد مشخص گردیده است.

این خانه مشتمل بر یک حیاط بیرونی و دو حیاط اندرونی است که در مجموع در زمینی به مساحت تقریبی 3 هزار و 500 مترمربع بنا شده‌ است.

خانه تاریخی بروجردی به شماره 1083 در تاریخ 13/3/1354 فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول