اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد

748 اثر خطی و تاریخی در سه ماهه نخست سال مرمت شد

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت و تولید 748 اثر خطی و تاریخی و هنری در سه ماهه نخست سال جاری در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان خبر داد.

748 اثر خطی و تاریخی در سه ماهه نخست سال مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها،‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،  محمد هادی زاهدی، اظهار کرد: آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر با ایجاد اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی با کارگاه‌های مختلف فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای حفاظت از آثار فرهنگی نموده است که از جمله دستاوردهای آن می توان از مرمت قرآن‌های منسوب به دستخط مبارک ائمه اطهار(ع)، قرآن خطی منحصربه‌فرد بایسنقری و همچنین مرمت قرآن‌های بسیار نفیس مربوط به ادوار مختلف کتابت قرآن نام برد. 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با توجه به تاریخ 1100 ساله و گنجینه غنی خطی دارای امکانات منحصربه فرد علمی و تجربی  در راستای حفاظت، نگه‌داری، مرمت و اطلاع‌رسانی آثار فرهنگی دارد که بر اساس آن بسیاری از کتابخانه‌های جهان خواهان همکاری و ارتباط با این کتابخانه برای حفظ کتب خطی و اسناد تاریخی هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به این تجربیات و در راستای حفاظت و نگهداری از میراث معنوی تصمیم بر این گرفته شد که در ایام ماه مبارک رمضان قرآن‌های خطی موجود در دست مردم و خانواده‌ها به‌صورت رایگان کارشناسی، آسیب شناسی، اسیدزدایی و مرمت شود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت و تولید 748 اثرخطی و تاریخی و هنری در سه ماهه اول سال جاری در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان خبر داد و گفت: از مجموع 748 اثر فرهنگی، مرمت تعداد 158 نسخه قرآن و کتاب خطی، مرمت تعداد 164 برگ نفیس خطی، مرمت تعداد 96 جلد قدیمی، مرمت تعداد 8 برگ سند نفیس، مرمت تعداد 160 برگ سند تاریخی، ساخت تعداد 70 لت  جلد تمام چرم و ساخت تعداد 92 لت جلد عطف و گوشه چرم در کارگاه مرمت کتب خطی و اسناد کاغذی، انجام گرفته است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول