اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت اداره‌کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:

مسجد ابومحمد شهرکرد مرمت می‎شود

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری از مرمت و تعمیر مسجد ابومحمد در شهرکرد مرکز این استان خبر داد.

مسجد ابومحمد شهرکرد مرمت می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شاهین ایل بیگی‌پور صبح امروز در نشست شورای اداری این اداره‌کل، اظهار داشت: مسجد ابومحمد شهرکرد از مساجد تک شبستانه چهار ایوانی با طاق نماهایی بوده که در دوره‌های قبل طاق نماهای آن تخریب شده است.

وی با بیان اینکه معماری بنا متعلق به دوره قاجاریه است، بیان داشت: پوشش بنا به صورت طاق و گنبد است که بر روی ستون‌های سنگی بنا شده است.

ایل بیگی‌پور مصالح بکار رفته در این بنا را چوب، سنگ، آجر، خشت برشمرد و گفت: از مشکلات این مسجد می‌توان الحاق اندود و رنگ‌آمیزی به بدنه‌ها و ستون‌ها، الحاق کف فرش، رطوبت بالا رونده شبستان، نامناسب بودن ایزولایسیون بام، چرک شدن بدنه‌ها و طاق‌ها بر اثر آلودگی و نابسامانی سیستم تاسیسات را نام برد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اجرای ناکش در محل ایوان و مجر را از جمله اقدامات مرمتی در این مسجد عنوان کرد و گفت: خاکبرداری کف و جمع‌آوری الحاق کف، جمع‌آوری لایه‌های اندود رنگ، الحاق بدنه‌ها و ستون‌ها، پاکسازی بدنه آجری و تخلیه بندهای فرسوده، بندکشی شبستان و بدنه‌های حیاط از دیگر این اقدامات محسوب می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: آجرفرش کف شبستان و ایوان، ایزولایسیون و اصلاح شیب‌بندی، ساماندهی تاسیسات و مرمت طاق‌ها و بدنه‌ها از دیگر برنامه‌های مرمتی اجرا شده در راستای تعمیر این بنا محسوب می‎شود.

ایل بیگی‌پور با اشاره به پروژه‌های مرمتی مساجد تاریخی این استان، گفت: مساجد جامع نقنه، دستگرد، شهرکرد، چالشتر، سامان، وردنجان، مسجد آقا شیخ علی بروجن، مسجد تاریخی بلداجی، حاج زمان فرخشهر، اشکفتک، مهدیه و ابوالفضل سامان نیز از دیگر آثار تاریخی مذهبی در حال مرمت این استان به شمار می‎رود.

وی بر ضرورت صیانت و حفاظت از بناهای ارزشمند تاریخی در این استان تأکید کرد و گفت: این بناهای ارزشمند میراث ماندگار گذشتگان است که با صیانت از این بناها فرهنگ اسلامی نسل به نسل انتقال می‎یابد.

انتهای پیام/ش20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول