اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیون ریال

مسجد تاریخی جامع سجاس در زنجان مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مسجد تاریخی جامع سجاس با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیون ریال مرمت می‌شود.

مسجد تاریخی جامع سجاس در زنجان مرمت می‌شود

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: مسجد جامعه سجاس در سال 53 به شماره 1019 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع سجاس یکی از آثار برجسته دوران اسلامی در استان زنجان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسجد به سبک مساجد شبستانی ساخته شده است.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه آثار قوس‌های فرو ریخته در جرز شمالی نشان می‌دهند که بنا با افزوده‌ها و ساختارهای دیگری همراه با شبستان موجود مجموعه کامل‌تری را تشکیل می‌داده، اضافه کرد: بنای موجود شبستان گنبد‌داری است که به سبک چهار طاقی ساخته شده است و جرزهای چهارگانه سنگینی گنبد را بر دوش دارد.

وی با اشاره به اینکه بنای مسجد جامع سجاس با آجرهایی به ابعاد 21 در 21 در پنج سانتی‌متر ساخته شده است، ادامه داد: گنبد با واسطه چهار فیل‌پوش بر روی جرزهای چهارگانه استوار شده است به گونه‌ای که بالای فیل‌پوش‌ها طاق‌نماهای زیبایی قطاربندی شده و گردی کاملی را برای اجرای عرق‌چپن گنبد فراهم آورده است.

ارجمند با بیان اینکه مسجد جامع سجاس از نظر گچ‌بری و کتیبه‌ها بسیار ارزنده و قابل توجه است، تصریح کرد: چهار کتیبه در این مسجد به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه کتیبه‌های مسجد تاریخی جامع سجاس از نظر سبک و شیوه گچ‌بری به کتیبه‌های مسجد جامع قروه شبیه است، یادآور شد: محراب مسجد سجاس نیز با گچ‌بری ارزنده و طرح‌های اسلیمی و گیاهی طراحی و اجرا شده است.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار داشت: تزئینات مسجد جامع سجاس از نظر شباهت در تزئینات گچ‌بری‌ با مساجد جامع اصفهان و قروه قابل مقایسه است.

وی با بیان اینکه مسجد جامع سجاس استان زنجان در اوایل قرن پنجم هجری قمری ساخته شده است، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این مسجد قبرستان تاریخی سجاس نیز که به قبرستان شهدا معروف است از جمله جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود.

ارجمند تاکید داشت: مساجد و بناهای مذهبی استان زنجان با معماری‌هایی که به سبک مختلف دارند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت مسجد تاریخی جامع سجاس از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در سال جاری محسوب می‌شود، اضافه کرد: این مسجد با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیون ریال در دست مرمت است.

مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه طراحی و اجرای دیوار محوطه مسجد جامع سجاس از جمله اقدامات در دست اجرا است، تصریح کرد: محوطه‌سازی و اجرای فضای سبز نیز از دیگر برنامه‌های مورد نظر در مرمت این مسجد تاریخی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رواق‌هایی در ضلع غربی و شرقی مسجد جامع سجاس ایجاد می‌شود، یادآور شد: این رواق‌ها به منظور نمایش سنگ نوشته‌های تاریخی احداث می‌شود.

ارجمند همچنین اضافه کرد: سرویس بهداشتی و نگهبانی نیز در مسجد تاریخی جامع سجاس راه‌اندازی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مرمت مسجد جامع سجاس از اواسط خرداد ماه سال جاری آغاز شده است، ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول