اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان:

3 خانه تاریخی گیلان مرمت می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مرمت سه خانه‌ تاریخی استان در سال جاری خبر داد.

3 خانه تاریخی گیلان مرمت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امید عزیزی بعد از ظهر امروز در جلسه میراث فرهنگی استان با اشاره به اقدام‌های حوزه میراث فرهنگی در زمینه مرمت آثار تاریخی گیلان اظهار کرد: امسال بناهای تاریخی خانه عضدی، خانه سیگارودی و خانه نیکوکار مرمت می‌شوند.

وی ادامه داد: خانه سرهنگ عضدی واقع در خیابان ابوذر غفاری شهر سیاهکل مربوط به اواخر دوره قاجاریه است و این بنای دو اشکوبه با زیربنای حدود 220 متر مربع از جمله بناهای شاخص استان محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول، بنای عضدی دارای پوشش سفال قرمز رنگ بام، گچ‌بری‌های زیبا و پرکار نمای بیرونی خانه، اروسی‌های قدیمی با تزئینات گره چینی و شیشه‌های الوان بوده که جلوه‌ای خاص به این بنای تاریخی بخشیده است.

وی درباره ثبت بنای تاریخی خانه عضدی افزود: در راستای حفاظت از این بنای ارزشمند تاریخی، عرصه و عیان آن در سال 84 و با شماره ثبت 15223 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عزیزی، افزود: این اداره کل در سال 87 نسبت به مرمت و استحکام بخشی از تزئینات داخلی و بیرونی، نقاشی‌های بیرونی سقف، مرمت تزئینات و حصار کشی دور تالار بنا اقدام کرده و در سال جاری نیز نسبت به تامین اعتبار لازم به منظور مرمت اضطراری این بنای تاریخی اقدام می‌شود.

وی درباره خانه تاریخی سیگارودی گفت: این عمارت تاریخی واقع در روستای سیگارود لنگرود و مربوط به دوره قاجاریه است که اورسی‌های مشبک با شیشه‌های رنگی و شیرسرهای خراطی شده از جمله ویژگی‌های خاص این بنای تاریخی است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، افزود: این بنا در سال 1386 به شماره ثبت 20268 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته وی، سال گذشته نسبت به تهیه گزارش‌های آسیب‌شناسی و آسیب نگاری و تهیه شرح عملیات اجرایی بنای خانه سیگارودی اقدام‌های لازم صورت گرفته و امسال نسبت به تامین اعتبار از محل طرح‌های استانی برای مرمت اضطراری این بنا اقدام‌های لازم در حال انجام است.

عزیزی با اشاره به خانه نیکوکار ابراز کرد: این بنا در سال 1382 به شماره ثبت 10787 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: سال گذشته با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از این بنا آسیب‌نگاری و آسیب‌شناسی و تهیه شرح عملیات اضطراری انجام شده و از محل حفاری‌ها و مرمت اضطراری استانی مبلغ 530 میلیون ریال برای مرمت سقف، ستون‌ها، کف‌سازی تالار و دیواره پشت بنا با پیمانکار متخصص قرارداد بسته شده است که هم‌اکنون در حال مرمت است.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول