اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان:

ادوات کشاورزی گیلان ایمن‌سازی می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان از اجرای نخستین طرح ایمن‌سازی ادوات کشاورزی این استان در کشور خبر داد.

ادوات کشاورزی گیلان ایمن‌سازی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سبحان‌الله علی‌پور پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان با بیان اینکه بسیاری از مردم این استان به کار کشاورزی مشغول هستند، اظهار کرد: طرح ایمن سازی ادوات کشاورزی گیلان برای نخستین بار و به صورت پایلوت در 10 دهستان این استان اجرا می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را پیشرفت در راستای ارتقای سطح ایمنی ماشین‌آلات کشاورزی و دستیابی به ترددی ایمن دانست و افزود: عوامل بسیاری در ایجاد وضعیت ایده‌آل حمل و نقل موثرند اما سه عامل جاده ایمن، وسیله نقلیه ایمن و راننده نقش تعیین کننده‌ای در تحقق این امر دارند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان گفت: گیلان جزو نخستین استان‌های کشور است که طرح ایمن سازی ماشین‌آلات کشاورزی را اجرا می‌کند.

به گفته وی، بالغ بر پنج هزار انواع تراکتور و بیش از 50 هزار تیلر کشاورزی تراکتور در محورهای استان تردد می‌کنند که به دلیل عدم استفاده از علائم هشدار دهنده استاندارد منجر به بروز سوانح و برخوردهای شدید می‌شوند.

علی‌پور، آموزش را مهم‌ترین عامل مشارکت مردم در ارتقای سطح فرهنگ ایمنی و ترافیکی دانست و افزود: برای دستیابی به یک فرهنگ رفتاری باید اطاعت از قانون و مقررات به یک هنجار اجتماعی تبدیل شود و این امر مستلزم آموزش بنیادی و اساسی در تمام زمینه‌ها است.

وی ابراز کرد: با توجه به اهمیت، جایگاه و نقش گیلان در تولید برنج و داشتن رتبه نخست کشوری در استفاده از تکنولوژی کاربردی در برنج و استقبالی که در استان از ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد، تصمیم به اجرای طرح ایمن سازی ادوات کشاورزی در گیلان گرفتیم.

* حمل بار اضافی با ادوات کشاورزی ممنوع است

این مسئول، افزایش ایمنی در جاده‌ها را از اهداف مهم عنوان کرد و یادآور شد: حفظ جان مردم در حوادث رانندگی با پیشگیری برنامه‌محور با جدیت دنبال می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه حرکت، بارگیری و تخلیه تریلر متصل به تراکتور باید طبق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی انجام شود، گفت: شیلنگ‌ها، لوله‌ها و اجزای تحت فشار هیدرولیک که برای اتصال به ادوات کشاورزی به کار می‌روند باید به صورت مستمر مورد بازدید قرار گیرند و به روش مطمئن و ایمن محافظت شوند.

علی‌پور خاطرنشان کرد: ماشین‌های کشاورزی باید به بوق هشدار دهنده دنده عقب، آینه‌های بغل، چراغ گردان برای استفاده در شب و دیگر تجهیزات هشدار دهنده مجهز باشند.

وی با تاکید بر اینکه تریلرهایی که دنباله‌بند تراکتور هستند باید به چراغ ترمز و علائم هشدار دهنده مجهز باشند، اضافه کرد: در صورت عدم وجود کابین ایمن و استاندارد و به منظور حفظ جان راننده تراکتور، باید ماشین به چارچوب حفاظتی مجهز باشد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان، رعایت وزن، ارتفاع و جوانب مجاز بار در تریلرها را برای جلوگیری از تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی ضروری دانست.

وی از رانندگان ماشین‌های کشاورزی خواست تا در هنگام کار از خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات، صحبت با تلفن همراه، استراحت و هرگونه شوخی و اعمال غیر ایمن که موجب عدم تمرکز می‌شود، خودداری کنند.

* آموزش فرهنگ ترافیک ضروری است

علی‌پور با تاکید بر ضرورت آموزش فرهنگ ترافیکی به مردم یادآور شد: انسان، راه و وسیله نقلیه اجزای اصلی تشکیل دهنده ترافیک و حمل و نقل هستند که هر یک به تنهایی و به صورت ترکیبی سهمی در بروز تصادفات رانندگی دارند.

وی ادامه داد: تأمین و ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل در سایه شناخت سهم و وضعیت هر یک از این عوامل در کشور و عملکرد صحیح و به موقع برای بهبود وضعیت هر یک از این مؤلفه ما تحقق می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه رانندگان، سرنشینان و عابران پیاده مهم‌ترین اجزای عامل انسانی هستند که بیشترین تأثیر و سهم را در بروز تصادفات رانندگی دارند، تصریح کرد: این اجزا طیف گسترده‌ای از جامعه را شامل می‌شوند که از نظر جنس، ‌سن، شغل، شخصیت و دانش و اطلاعات دارای تنوع و پیچیدگی‌هایی بوده که انجام اقدام‌های موثر روی این گروه را دشوار کرده است.

وی ‌آموزش را مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام دانست که با هدف افزایش دانش، اطلاعات و آگاهی و تغییر نگرش، باور و رفتار می‌تواند ماندگارترین اقدام برای افزایش ایمنی باشد.

* تردد وسایل نقلیه کندرو ضریب ایمنی جاده‌ها را کاهش می‌دهد

علی‌پور با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا استفاده از تیلر و تراکتور در جاده‌های اصلی کاهش یابد، تصریح کرد: همزمان با فصل تابستان و رونق کشاورزی، تردد زیاد ادوات کشاورزی کندرو، بیش از هر چیز جان مسافران و رهگذران جاده‌های گیلان را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تردد وسایل نقلیه کندرو در سطح جاده‌ها، وجود آبراه و دهانه پل، نداشتن شانه خاکی راه و نقص فنی در سیستم روشنایی این ادوات و وجود بریدگی‌های متعدد در محورهای اصلی از مهم‌ترین دلایل تصادفات وسایل نقلیه کشاورزی در سطح جاده‌های استان است.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان با تصریح بر اینکه در فصول کشاورزی استفاده از ادوات کشاورزی در بین مردم افزایش می‌یابد، ابراز کرد: کشاورزان و اهالی جز در موارد ضروری از وسایل ادوات کشاورزی خود در مراکز شهر یا محورهای اصلی استفاده نکنند.

وی ورود عجولانه از محور فرعی به اصلی و در نتیجه وقوع تصادف شدید با دیگر وسایل نقلیه، کندی در سرعت حرکت این ادوات و ایجاد ترافیک سنگین برای مسافران را از جمله خطرات و مشکلات تردد ادوات کشاورزی در محورهای اصلی ذکر کرد.

علی‌پور تنها راه حل رهایی از مشکلات تصادف و پیشگیری از مرگ و میر را پای‌بندی و اجرای دقیق قانون راهنمایی و رانندگی دانست.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول