اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال پسروی آب دریاچه ارومیه

1100 چاه آب کشاورزی شبستر در آستانه شور شدن است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به پسروی آب دریاچه ارومیه، خطر شور شدن آب یک‌هزار و 100 چاه‌ بخش کشاورزی، شهرستان شبستر را با خطر جدی مواجه کرده است.

1100 چاه آب کشاورزی شبستر در آستانه شور شدن است

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان شبستر، با اشاره به این موضوع که به دلیل کمبود آب در سطح این شهرستان طرح‌های توسعه‌ای که نیاز کمتری به آب داشته باشند، مورد توجه بیشتر در امر توسعه شهرستان قرار خواهند داشت، گفت: استفاده درست، مدیریت‌یافته، به‌هنگام و بر اساس برنامه‌ریزی در مناطقی که از نظر آب با مشکل مواجه هستند می‌تواند علاوه بر تامین اهداف توسعه آن مناطق، روند رو به رشد بخش‌های مختلف کشاورزی را نیز تامین کند و این امر، با تعامل، همکاری و همفکری تمام نهادهای اجتماعی می‌تواند امکانپذیر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع  که در حال حاضر یک‌هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی شبستر، به سیستم آبیاری تحت‌فشار تجهیز شده است، اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده برای توسعه آبیاری تحت‌فشار در اراضی کشاورزی این شهرستان، طی دو سال اخیر 800 هکتار به وسعت اراضی بهره‌گیر از این سیستم مدرن در شبستر افزوده شده و امسال نیز 158 هکتار دیگر از اراضی باغی و زراعی این شهرستان به این سیستم تجهیز خواهد شد.

محمدیان با اشاره به یک‌هزار و 100 حلقه چاه مجاز کشاورزی در این شهرستان گفت: 500 حلقه از این چاه‌ها برق‌دار بوده و 600 حلقه نیز برای برداشت آب از موتورهای نفت گازی استفاده می‌کنند و با توجه به پسروی آب دریاچه ارومیه، شور شدن آب این چاه‌ها بخش کشاورزی این شهرستان را با خطر جدی مواجه کرده و در کوتاه و میان‌مدت، استفاده بهینه از آب این چاه‌ها و در کنار آن توجه ویژه به استفاده از آب قنوات موجود در سطح این شهرستان، می‌تواند روند توسعه بخش کشاورزی را از سرعت مطلوبی برخوردار و احتمال خسارات وارده به بخش کشاورزی را در حداقل آن مهار سازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به عزم برنامه‌ریزان سازمانی در ایجاد امکان استفاده بهینه از منابع تولید بخش کشاورزی با هدف تامین اهداف توسعه این بخش و افزایش اشتغال و ارتقا درآمد بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

وی افزود: پرورش آبزیان در پایاب چاه‌های کشاورزی با ایجاد استخرهای معیشتی، یکی از مهم‌ترین اقدامات در امر استفاده بهینه از آب موجود در بخش کشاورزی این شهرستان بوده و متقاضیان وام برای ایجاد این استخرها می‌توانند از اعتبارات بخش توسعه کشاورزی شهرستان استفاده کنند و تقاضاهای اعتباری زیر سقف 300 میلیون ریال، نیازی به ارجاع به کمیته بررسی استانی نداشته و در کارگروه شهرستان، بعد از بررسی و تصویب قابل پرداخت توسط بانک عامل شهرستان است.

محمدیان با تاکید بر عدم تصویب طرح‌های توسعه‌ای نیازمند به منابع آبی فراوان در این شهرستان با توجه به کمبود آب موجود در این بخش و نیاز به صرفه‌جویی در آب بخش کشاورزی برای جلوگیری از شوری آب چاه‌ها، گفت: صنایع تبدیلی و دامداری‌های کوچک و در کنار آن پرورش آبزیان در پایاب چاه‌های کشاورزی مورد توجه ویژه کارگروه توسعه بخش کشاورزی این شهرستان بوده و همچنین صنایعی که نیاز آبی آنان کمتر از دو هزار متر مکعب است نیازی به استعلام ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درحال حاضر چهار هزار و 262 هکتار از اراضی ملی واقع در شبستر آماده واگذاری به بهره‌برداران فاقد زمین است و در امر واگذاری فارغ التحصیلان کشاورزی، در اولویت قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در پایان گفت: میزان تسهیلات اختصاص یافته برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان شبستر برای سال 91 ، 169 میلیارد و 848 میلیون ریال است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول