اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس سازمان مدیریت پسماند رشت:

10 هزار خانوار در رشت آموزش تفکیک زباله از مبدأ می‌بینند

خبرگزاری فارس: کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت گفت: آموزش تفکیک زباله از مبدأ به 10 هزار خانوار در رشت آغاز می‌شود.

10 هزار خانوار در رشت آموزش تفکیک زباله از مبدأ می‌بینند

سجاد حسینی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آغاز دور جدید آموزش تفکیک از مبدأ زباله افزود: به زودی دور جدید آموزش به 10 هزار خانوار رشتی آغاز می‌شود و این خانوارها به 40 هزار خانوار آموزش دیده قبلی اضافه می‌شوند.

وی گفت: روش آموزش تفکیک از مبدأ تغییر کرده و به جای استفاده از روش چهره به چهره آموزش‌های مد نظر این سازمان در قالب لوح فشرده به شهروندان ارائه می‌شود.

کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت این روش آموزشی را نسبت به آموزش قبلی موثر خواند و ادامه داد: در روش قبلی آموزش تنها به یک فرد ارائه می‌شد که ممکن بود به دیگر افراد منتقل نشود اما در روش جدید با استفاده از لوح فشرده این امکان برای تمام افراد خانواده وجود دارد که آموزش لازم را ببینند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های آموزشی این سازمان گفت: سال گذشته شش هزار واحد تجاری نیز در رشت آموزش تفکیک از مبدأ زباله را دیده بودند.

حسینی بیان کرد: طبق قانون پسماند، آموزش تفکیک از مبدأ زباله باید در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها تا پایان سال 90 صورت می‌گرفت و در دیگر شهرها تا پایان سال 91 انجام شود.

وی تفکیک زباله را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و اذعان کرد: فرهنگ‌سازی نیازمند زمان است و در کشوری مانند آلمان که سابقه زیادی در این امر دارد با وجود جریمه‌های سنگین هنوز 20 درصد از مردم پسماندهای خود را تفکیک نمی‌کنند و آن‌ها به دنبال روش‌های جدید هستند.

کارشناس سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه این سازمان توانست 40 هزار خانوار از 150 هزار خانوار رشت را مورد آموزش قرار دهد، تصریح کرد: طبق قانون، شهرداری‌ها باید با بخش خصوصی این کار را انجام دهند که یک کار جدی را می‌طلبد.

وی گفت: ابتدا باید خود پیمانکار آموزش ببیند تا بتواند به شهروندان درست منتقل کند زیرا تفکیک کار خاصی است.

حسینی، با بیان اینکه سه نفر پیمانکاران فعال با سازمان مذکور کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: تفکیک 25 تا 30 قلم کالا زباله خشک نیازمند سواد کاری است یعنی نیروی کارگری باید آموزش لازم را ببیند.

وی اضافه کرد: پیمانکار باید مراکز تولیدی را برای 25 تا 30 قلم کالا شناسایی کند و با آنها در ارتباط باشد و یک مرکز بازاریابی بسیار قوی داشته باشد.

کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به تأثیر جشنواره‌ای مختلف پسماند، درباره جشنواره کاغذ ابراز کرد: در این جشنواره 7.5 تن کاغذ جمع‌آوری شده که با کاغذهای جمع‌آوری شده می‌توان از قطع 127 اصله درخت جلوگیری و در مصرف 3 میلیون لیتر آب صرفه‌جویی کرد.

به گفته وی، در جشنواره کاغذ مقدار 11 تن زباله خشک شامل 7 هزار و 500 کیلوگرم کاغذ و سه هزار و 500 کیلوگرم دیگر ضایعات خشک جمع‌آوری شده است.

حسینی با تصریح بر اینکه در شهر رشت حدود 37 تن کاغذ مخلوط در زباله دور ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: با بازیافت آن می‌توان روزانه از قطع 567 اصله درخت تنومند جلوگیری و به میزان 12 میلیون لیتر آب و 120 هزار کیلو وات انرژی برق صرفه‌جویی کرد.

وی با بیان اینکه برای تهیه کاغذ از چوب به میزان 440 هزار لیتر آب مصرف می‌شود، یادآور شد: اگر برای تهیه کاغذ از کاغذ باطله استفاده شود یک‌هزار و 800 لیتر آب کافی است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول