اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از تابوی البرز مرکزی

سرزمین کجور مازندران در تنگنای محدودیت‌های البرز مرکزی

خبرگزاری فارس: محدودیت البرز مرکزی برای کجور سالیان دراز است این سرزمین زرخیز را در تنگناهای مختلف گرفته است.

سرزمین کجور مازندران در تنگنای محدودیت‌های البرز مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کجور، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه "کجور منطقه شکار ممنوع است نه البرز مرکزی" بر سر زبان‌ها افتاده و گفته می‌شود در این مورد مدارک و مستنداتی نیز وجود دارد که اگر چنین باشد می‌توان فصل جدیدی را در راه ترقی و رشد همه جانبه در کجور شاهد بود.

بخش کجور مازندران در زمره مناطقی قرار دارد که با وجود همه توانمندی‌های ذاتی خویش محروم مانده است و این در حالی است که با کم‌توجهی به این بخش کوهستانی در غرب مازندران می‌توان حتی قسمتی از نیازمندی‌های استان مازندران را در بخش‌های مختلف تولیدی همچون کشاورزی، دامپروری، ماهیان سردآبی و نیز صنعت توریسم را تامین کند و به یکی از قطب‌های تولیدات با قابلیت صادراتی تبدیل شود.

اما آنچه امروزه این منطقه را با مشکلات عدیده‌ای در راه شکوفا شدن مواجه ساخته است بحث محدودیت البرز مرکزی در این بخش است که موجب شده سالیان دراز این سرزمین زرخیز در تنگنای محدودیت البرز مرکزی محبوس مانده و در عمل هرگونه فعالیت در راستای شکوفایی اقتصادی و کاهش روند مهاجرت به شهرها را متوقف ساخته است.

اما اکنون و پس از برگزاری سومین جلسه شورای اداری نوشهر در بخش کجور با حضور مسئولان کشوری، استانی، شهرستان نوشهر و بخش کجور در شهر پول زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه "کجور منطقه شکار ممنوع است نه البرز مرکزی‌" بر سر زبان‌ها افتاده و گفته می‌شود در این مورد مدارک و مستنداتی نیز وجود دارد که اگر چنین باشد می‌توان فصل جدیدی را در راه ترقی و رشد همه جانبه در کجور شاهد بود و تابوی محدودیت البرز مرکزی را در کجور پایان یافته تلقی کرد.

* محدودیت البرز مرکزی

بخشدار کجور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کجور گفت: نظم کاری و وجدان اداری چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت بنابراین در راستای تحقق اهداف کاری و خدمات‌رسانی به مردم نخستین اولویت برای دسترسی به آن برای ارتقای خدمات به مردم کجور ایجاد نظم کاری است که به صورت کاملا قانونی انجام شده است.

سید نادر موسوی‌زاده به آخرین آمار جمعیتی در کجور اشاره کرد و افزود: جمعیت کجور بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته که هنوز به صورت رسمی تایید نشده است حدود 20 هزار نفر است که در طول فصل تابستان و ایام تعطیلات این رقم به بیش از دو برابر می‌رسد.

وی در مورد محرومیت بخش کجور بیان داشت: می‌توان برای عقب‌ماندگی منطقه کجور با وجود خدمات بسیار ارزشمندی دولت در پس از انقلاب اسلامی که واقعا قابل وصف نیست دلایل زیادی ذکر کرد که یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین آن که مانع از استقرار صنایع و حتی دامداری صنعتی بالای 50 راس دام می‌شود محدودیت البرز مرکزی است که باعث رشد منطقه بسیار کند و لاک پشتی انجام شود.

موسوی‌زاده ادامه داد: یکی از راه‌های اساسی در این مورد کم کردن محدودیت البرز مرکزی، تقویت کشاورزان جهت تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی، استقرار صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی، ایجاد شهرک‌های دامپروری و شهرک‌های صنعتی در کجور و تقویت صنعت توریسم با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه است.

وی با بیان اینکه روستاها در منطقه کجور به صورت پراکنده قرار دارند، ابراز داشت: برای غلبه بر چنین مشکلی دو عامل برنامه‌ریزی مدون و صرف وقت بیشتر در منطقه و حضور بیشتر در روستاها نیاز است تا از این طریق خدمات‌رسانی به روستا با توجه به پراکندگی آنها افزایش یابد. 

* نگاه مثبت دولت به مناطق محروم روستایی

بخشدار کجور عنوان کرد: مدیریت در کجور با توجه به شرایط اقلیمی خاص منطقه در هر فصلی مشکلات خاص خود را دارد و هر فصل شرایط مدیریتی ویژه خود را می‌طلبد.

وی یکی از مشکلات عمده در بخش کجور را نبود اشتغال برشمرد و یادآور شد: بیشترین مشکلات در کجور مربوط به عدم اشتغال برای جوانان و نوجوانان است که این امر باعث مهاجرت آنان به شهرها شده و در عمل با روند کنونی شاهد خالی شدن روستاها از جمعیت و سکونت در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.

این مسئول ادامه داد: با توجه به نگاه مثبت دولت به مناطق محروم روستایی، همه تلاش و سعی ما نیز ایجاد زیرساخت‌ها در روستاها و همچنین خدمات‌دهی به روستاییان شاهد روند معکوس مهاجرت از روستا به شهر باشیم که این یک عزم ملی را می‌طلبد.

به گفته موسوی‌زاده بیشترین مراجعه‌های مردمی به بخشداری کجور در مورد مطالبات و مشکلات شخصی همچون صدور پروانه و اشتغال است.

* تمام مشکلات مربوط به راه‌های کجور را به مسئولان اعلام کردیم

وی در مورد راه‌های کوهستانی کجور خاطرنشان کرد: تمام مسائل و مشکلات مربوط به راه‌های اصلی و فرعی در کجور را به طور مکتوب به مسئولان اداره راه و شهری‌سازی اعلام کردیم که در این باره اداره راه قول مساعد داد تا مشکلات را برطرف کند.

این مسئول درباره وضعیت گازرسانی به بخش کجور گفت: مطالعات لازم در دو تا سه مسیر در کجور برای انتقال خط لوله گاز در حال انجام است که در صورت تایید نهایی کارشناسان، به مسئولان اداره گاز برای اجرایی شدن آن ابلاغ خواهد شد.

بخشدار کجور درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش توریسم در کجور اشاره کرد و بیان داشت: کجور با اقلیم متفاوت آب و هوایی دارای ظرفیت‌های مختلفی در زمینه کشاورزی، صنایع و توریسم است که شرایط طبیعی چنین امکانی را به هر سرمایه گذاری می‌دهد تا بتواند از طبیعت زیبا استفاده و در آن سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشد.

* صنعت توریسم در کجور یک صنعت بسیار نوپا است

این مسئول گفت: صنعت توریسم تقریبا در کجور یک صنعت بسیار نوپا است که این استعداد خدادادی نیازمند توجه مسئولان صنعت گردشگری و حمایت آنها است.

وی افزود: در سال 91 با توجه به شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به دنبال حمایت از تولیدکنندگان در بخش‌های کشاورزی و دامداری و اجرایی شدن چند مصوبه از محل سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری نیز هستیم.

موسوی‌زاده درباره برگزاری جلسه شورای اداری نوشهر در بخش کجور با حضور مسئولان کشوری و استانی یادآور شد: برای مجموعه بخش کجور میزبانی شورای اداری شهرستان که با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد مایه افتخار است که در طول عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی بی‌نظیر است.

* توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه کجور

وی متذکر شد: در این جلسه با دستور استاندار مازندران مقرر شد همه دستگاه‌های اجرایی که تعدادی از مصوبات سفر ریاست جمهوری آنان عملیاتی و اجرایی نشده بود در اسرع وقت نسبت به رفع موانع موجود اقدام و عملیات اجرایی را آغاز کنند.

بخشدار کجور اذعان داشت: مقرر شد ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست نسبت به رفع موانع موجود در برق‌رسانی به روستای کهنه‌ده و همچنین نسبت به ارائه راهکارهای عملی برای استقرار کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی اقدامات لازم را انجام دهند.

موسوی‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد نتایج این جلسه موجب رشد و توسعه پایدار و همه‌جانبه منطقه کجور شود.

=========================

گزارش از: محمدحسین ملایی‌کندلوسی

===================

انتهای‌پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول