اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با شهردار منطقه 20 مطرح شد

‌اجرای 100 پروژه عمرانی و زیربنایی برای توسعه جنوب تهران

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه 20 گفت: در راستای تحقق سیاست مدیریت جدید شهر تهران مبنی بر کاهش فاصله‌های مناطق شمالی و جنوبی پایتخت، 100 پروژه برای شهرستان ری در سال جاری در نظر گرفته شده است.

‌اجرای 100 پروژه عمرانی و زیربنایی برای توسعه جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، در آخرین روزهای سال 90 تغییراتی اتفاق افتاد و تعدادی از شهروندان مناطق به‌منظور تنوع نگاه مدیریتی و تبادل تجربیات موفقیت‌آمیزشان در موقعیت‌های جدید از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر نقل مکان کردند.

در این میان شهردار منطقه 17 نیز سکان مدیریت شهرداری منطقه 20 را برعهده گرفت. به سراغ مهندس عظیم بابایی، شهردار منطقه رفتیم تا از کم و کیف پروژه‌های عمرانی، ترافیکی، فرهنگی و خدماتی که در فهرست برنامه‌های سال جاری منطقه پیش‌بینی شده است نیز باخبر شویم.

در راستای تحقق سیاست مدیریت جدید شهر تهران مبنی بر کاهش فاصله‌های مناطق شمالی و جنوبی پایتخت، امسال نیز مانند دو سال اخیر، اعتباری حدود 10 برابر درآمد پیش‌بینی شده منطقه برای پیشبرد زیرساخت‌های عمرانی ری از سوی شهرداری تهران تخصیص یافته است که بیان این موضوع را از زبان شهردار منطقه به فال نیک گرفته و پیرامون جزئیات منطقه با وی به گفت‌وگو می‌نشینیم.

فارس: در ابتدا از اعتباراتی که امسال از سوی شهرداری تهران برای آبادانی تکه بیستم شهر تهران، پیش‌بینی شده است، برایمان بگویید؟

همان‌طور که در جریان هستید در طول سال‌های گذشته به دلیل نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که نسبت به مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر وجود داشته، این مناطق با مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف مواجه شده‌اند.

جبران گسست اجتماعی، فرهنگی و خدماتی مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت جدید شهر تهران تعریف شده است که با تزریق اعتباراتی چندین برابر درآمدهای مناطق جنوبی، فاصله‌ها و نابرابری سرانه‌ها با سرعت و رشد چشمگیری رو به کاهش است.

از این رو امسال نیز علاوه بر اعتباراتی که برای هزینه‌های جاری منطقه پیش‌بینی شده است، حدود 300 میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌های پروژه‌های ضروری، فرامنطقه‌ای و تأثیرگذار ری پیش‌بینی شده است.

فارس: آیا در ابتدای سال فهرست دقیقی از این پروژه‌ها تهیه شده است؟

با توجه به ضرورت‌های منطقه از نگاه کارشناسی مدیران، مطالبات شهروندان و توان مالی و اجرایی منطقه، 100 پروژه در حوزه‌های مختلف شهری تعریف شده است که طرح‌هایی که از سال گذشته کلید خورده است، بنا به حجم عملیاتی کار و جذب اعتبارات، پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارند و پروژه‌های جدید نیز پس از فاز مطالعاتی به‌زودی به اجرا درمی‌آیند.

فارس: لطفا برای اطلاع بیشتر شهروندان، تعدادی از پروژه‌های جدید منطقه را نام ببرید؟

پروژه امتداد بزرگراه امام علی (ع)، طراحی و ساخت زیرگذر بزرگراه شهید کریمی، فاز سه جاده ورامین، آغاز فعالیت عمرانی مرحله دوم ورزشگاه جانبازان و ... شاخص‌ترین پروژه‌های جدیدی هستند که در سال جاری کلید می‌خورد.

فارس: اکنون مهم‌ترین دغدغه و رویکردتان نسبت به منطقه چیست؟

منطقه 20 به‌واسطه داشتن موقعیت جغرافیایی، مذهبی، تاریخی و صنعتی خاصی که دارد از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ممتازی برخوردار است که از آنها می‌توان در راستای تحول اقتصادی منطقه بهره‌مند شد به‌همین منظور مهم‌ترین هدف و اولویتی که برای منطقه پیش‌بینی کرده‌ایم، اجرای برنامه‌هایی در راستای محرک توسعه اقتصادی ری است.

فارس: در این زمینه چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

از آنجا که اجرای طرح‌های بزرگ، اعتبارات کلانی را می‌طلبد و تأمین آنها از عهده شهرداری خارج است، سعی داریم این تحول اقتصادی را با همکاری شهروندان منطقه و مشارکت سرمایه‌‌گذاران خصوصی به اجرا در بیاوریم تا پای بخشی از مجتمع‌های بزرگ تجارت جهانی را در منطقه باز کنیم.

خوشبختانه ساخت مجتمع بزرگ تجاری «هایپرسان» در منطقه را می‌توان یکی از تجارب موفق مدیران سابق منطقه را در این زمینه برشمرد که این موضوع رغبت سرمایه گذاران را برای اجرای پروژه‌های مشارکتی و خصوصی در منطقه افزایش داده است و درحال حاضر نیز با همکاری و مشارکت تعدادی از سرمایه‌گذاران منطقه در حال تعریف و بسترسازی برای اجرای پروژه کلان دیگری هستیم.

فارس: در خصوص کاربری و موقعیت این پروژه توضیح بیشتری می‌دهید؟

شهروندان منطقه با موقعیت خیابان فدائیان اسلام کاملا آشنا هستند. همان‌طور که می‌دانید این معبر در گذشته در سیطره کارگاه‌های صنعتی و مشاغل آلاینده و مزاحم بوده است که اجرای طرح تفصیلی جدید، منجر به خروج مشاغل مزاحم و تغییر کاربری آن از بافت صنعتی به پهنه کار و تجارت شده است.

با تعطیلی کارخانه‌ها و انتقال آنها به خارج از محدوده شهر، شهرداری تسهیلات خوبی را به سرمایه‌گذاران و مالکان این محدوده ارائه می‌دهد تا هرچه زودتر این طرح در راستای رونق اقتصادی منطقه، بهسازی منظر عمومی شهر و پاسخ به مطالبات شهروندان به اجرا دربیاید.

با توجه به کمبود سرانه خدماتی و رفاهی منطقه و توافق با سرمایه‌گذاران، ساخت هتل پنج ستاره به همراه مجتمع تجاری، فرهنگی و اداری در مقابل مجتمع تجاری هایپرسان در معبر فدائیان اسلام جانمایی شده است که با ارائه تسهیلات از سوی شهرداری به‌زودی این پروژه کلید می‌خورد.

فارس: با توجه به تغییر رویکرد شهرداری تهران از سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی، در زمینه رونق فرهنگی منطقه چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟

درحال حاضر، سراهای محله با کارکردی سیزده‌‌گانه به‌عنوان مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی محلات تعریف شده‌اند و اکنون اجرای تمامی برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، مشارکتی، سلامت‌ محور، ورزشی و ... از طریق امکانات و تجهیزات سراهای محله و با همکاری کارشناسان و مدیر محلات به اجرا درمی‌آید.

در راستای تحقق شعارهای محله‌محوری، تمامی محلات باید دارای سرای محله باشند به همین دلیل تسریع در تکمیل فیزیکی و تجهیز ساختمان سراهای باقی‌مانده یا تملک فضایی مناسب برای فعالیت آنها در دستور کار معاونت عمران و اجتماعی فرهنگی منطقه قرار دارد که با اجرای این طرح تا پایان سال همه محلات دارای سرای محله می‌شوند.

فارس: در بازدیدی که از مجموعه فرهنگی برج طغرل داشتید، این مجموعه فرهنگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجموعه برج طغرل را می‌توان بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مرکز فرهنگی، رفاهی و سینمایی جنوب تهران برشمرد. این مجموعه با داشتن فضایی مناسب و استاندارد برای راه‌اندازی موزه، کتابخانه، سالن روباز نمایش، آمفی‌تئاتر، مجموعه بازی و ... پاسخگوی نیاز و ذائقه فرهنگی اقشار مختلف منطقه است و با توجه به اعتباراتی که امسال برای این پروژه تخصیص یافته است، پیشرفت فیزیکی خوبی تا پایان سال برای آن پیش‌بینی می‌شود.

فارس: و آخرین سؤال ما را نه به‌عنوان شهردار منطقه بلکه از نگاه یک شهروند پاسخ بدهید. در چند سال اخیر که برای زیارت به ری آمده بودید و حالا که دوباره گذرتان به این منطقه افتاده است، آیا تغییری در ساختار فیزیکی و فرهنگی منطقه احساس می‌کنید؟

در چند سال اخیر بافت مسکونی منطقه خیلی متراکم و امکانات بسیار محدود بود و بسیاری از زائران و مسافران برای استفاده از کمترین خدمات مانند پارک خودرو، اسکان موقت، دسترسی به مراکز خدماتی و ... با دردسرهای زیادی روبه‌رو بودند.

از همه مهم‌تر گره‌های ترافیکی اطراف محدوده حرم و بازار نیز معضل بزرگی به‌ شمار می‌رفت اما درحال حاضر امکانات و تسهیلات مناسبی برای مسافران فراهم شده است.

ساخت بزرگراه‌ها و پارکینگ‌ها بار ترافیک داخل محدوده را به‌ شدت کاهش داده و در نتیجه دسترسی به مکان‌های زیارتی و تاریخی آسان‌تر شده است.

از آنجا که قرار است به‌عنوان یک شهروند پاسخگو باشم باید به این موضوع هم اشاره کنم که شاداب‌سازی و زیباسازی منظر عمومی منطقه نیز متناسب با هویت‌های تاریخی و مذهبی ری، چشمگیر بوده اما ناگفته نماند هنوز خلأهایی در قالب فرسودگی بافت مسکونی، کمبود پارکینگ در مناسبت‌های خاص، کمبود مراکز رفاهی مانند مهمانسرا، هتل و ... در منطقه به چشم می‌خورد.

امیدوارم با همکاری شهروندان، شهرداری و سایر نهادهای اجرایی منطقه این کاستی‌ها نیز به‌زودی رفع شود و در آینده‌ای نزدیک بتوانیم ری را به‌عنوان قطب نمونه گردشگری استان تهران و حتی کشور معرفی کنیم.

 

امتداد بزرگراه امام علی (ع) به جنوب تهران

همان‌طور که می‌دانید منطقه 20 یکی از جنوبی‌ترین مناطق شهر تهران است که با توجه به معضل ترافیک و نبودن مسیر مستقیم بزرگراهی، دسترسی اهالی منطقه به سایر مناطق شمالی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها محسوب می‌شود.

اما خوشبختانه به‌تازگی خبرهایی در خصوص امتداد بزرگراه امام علی (ع) به منطقه 20 شنیده‌ایم که بی‌شک اجرای این پروژه ترافیکی و عمرانی، فاصله‌های شمال و جنوب شهر را به حداقل می‌رساند. 

بابایی شهردار منطقه با اشاره به این موضوع گفت: در سال گذشته پروژه امتداد امام علی (ع) طراحی شد و براساس نقشه‌های مطالعاتی این بزرگراه از محدوده دارآباد در شمال شرقی شهر تهران آغاز و با عبور از مناطق مختلف از شریان‌های بزرگراهی منطقه 20 به بزرگراه شهید تندگویان و در نهایت به بهشت زهرا (س) ختم می‌شود که این پروژه در قالب طرح حرم تا حرم تعریف شده است.

شهردار منطقه درخصوص موقعیت جغرافیایی این بزرگراه افزود: بزرگراه امام علی (ع) از محله دولت‌آباد وارد محدوده منطقه 20 می‌شود و با اتصال به بزرگراه شهید کریمی به بزرگراه شهید آوینی در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) متصل می‌شود.

اتصال بزرگراه‌های مذکور به یکدیگر نیازمند رفع و تملک معارض ملکی است که اکنون 90 درصد معارض‌ها با تملک از سوی شهرداری، آزادسازی شده و عملیات عمرانی آنها آغاز شده است.

وی، کاهش ترافیک شبکه معابر شهری، دسترسی آسان اهالی ری به مناطق مختلف شهر، رونق اقتصادی در منطقه و ... را مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه فرامنطقه‌ای برشمرد.

اجرای فاز سوم تعریض جاده امین‌آباد

اگر اهل این منطقه باشید، حتما تاکنون گذرتان به جاده امین‌آباد افتاده است و با موقعیت آن تا حدودی آشنا هستید. همان‌طور که می‌دانید این خیابان یکی از مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی منطقه است که با توجه به وجود کارخانه‌های کوچک و بزرگ در این محدوده، به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی حمل و نقل کالا محسوب می‌شود. متأسفانه کم‌عرض بودن این مسیر، وجود بافت مسکونی پرتراکم روستایی در مجاورت آن و تردد چشمگیر وسایل نقلیه سبک و سنگین از این مسیر، حوادث و مشکلات بسیاری را برای اهالی به همراه داشت.

در دو سال اخیر، تعریض این خیابان در دستور کار فنی و عمرانی منطقه قرار گرفت و اجرای طرح در قالب دو فاز به اجرا درآمد و به اتمام رسید اما با توجه به وجود معارض‌های ملکی و عدم همکاری مالکان، فاز سوم طرح با کمی تأخیر به اجرا درآمد. بابایی در بازدید از این پروژه گفت: مرحله اول طرح در قالب دو فاز از کانال سرخه‌حصار تا بیمارستان رازی به طول 2 هزار و 300 متر تعریض شده است و در این مسیر عرض خیابان از 11 متر به 35 متر افزایش یافته است. ساخت دو باند شمالی و جنوبی را میسر ساخته و با نصب تجهیزات و علائم ترافیکی، این مسیر کاملا ایمن‌سازی شده است.

گفتنی است در طول مسیر تعریض خیابان امین‌آباد، 57 قطعه ملک معارض قرار دارد که تاکنون 95 درصد آن تملک شده است و فاز سوم پروژه به طول یک‌هزار و 700 متر، مسیر بیمارستان رازی تا روستای امین‌آباد را پوشش می‌دهد‌.

 

آیا می‌دانید؟

بزرگراه امام علی (ع) با مساحتی بالغ بر 25 کیلومتر، شمالی‌ترین نقطه شهر را به جنوبی‌ترین نقطه تهران متصل کرده و به‌عنوان بزرگ‌ترین بزرگراه داخل شهری کشور معرفی شده است.

استخر مجموعه ورزشی شهید مدرس به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. ورزشگاه شهید مدرس قدیمی‌ترین و مجهزترین مجموعه ورزشی منطقه است که با ساخت استخر، پاتوق همه رشته‌های ورزشی می‌شود.

ساخت پل زیرگذر و غیرهمسطح بزرگراه شهید کریمی در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته است. این پل برای تکمیل بزرگراه امام علی (ع) و اتصال بزرگراه دولت‌آباد به شهید کریمی طراحی شده است.

بزرگ‌ترین مجتمع تجاری جنوب تهران با عنوان هایپرسان در خیابان فداییان اسلام تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. جالب است بدانید مساحت این مجتمع دو برابر مجتمع تجاری هایپراستار است.

توسعه حرم حضرت عبدالعظیم (ع)

توسعه صحن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) یکی از پروژه‌هایی است که در فهرست برنامه‌های شهرداری منطقه جزو اولویت‌های اول است.

شهردار منطقه با اشاره به این موضوع گفت: با توجه به مقام والای حضرت عبدالعظیم (ع) و احادیث روایت شده درخصوص ثواب زیارت ایشان، سالانه میلیون‌ها زائر برای زیارت این امامزاده عظیم‌الشأن به این مکان مقدس مشرف می‌شوند که این موضوع باعث شده تا نام ری به‌عنوان سومین شهر مذهبی کشور به ثبت برسد.

این موضوع اهمیت اجرای این طرح ملی و مذهبی را دو چندان کرده است. گفتنی است مسقف کردن صحن مصلی به‌منظور رفاه حال نمازگزاران و زائران نیز یکی دیگر از اقداماتی است که از سوی شهرداری منطقه به اجرا درآمده است.

بزرگ‌ترین پلی‌کلینیک شهرداری

بزرگ‌ترین پروژه درمانگاهی تخصصی شهرداری تهران در منطقه 20 به اجرا درمی‌آید. مهندس عظیم بابایی پیشرفت فیزیکی پلی‌کلینیک تخصصی شهرداری تهران را در جنوبی‌ترین منطقه شهر، مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این مرکز تخصصی در راستای ارائه خدمات درمانی ویژه به کارکنان شهرداری مناطق طراحی شده است اما با توجه به کمبود سرانه درمانی و بهداشتی منطقه، استفاده از تسهیلات این مرکز برای سایر شهروندان منطقه نیز آزاد است.

گفتنی است، درمانگاه عمومی، مرکز تخصصی دندانپزشکی، بخش‌های تصویربرداری، آزمایشگاه، اورژانس، اتاق جراحی‌های سرپایی، داروخانه و ... در این مجموعه بیمارستانی جانمایی شده است.

انتهای پیام/‌ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول