اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نماز جمعه سنگری سخت مقابل جنگ نرم دشمن

خبرگزاری فارس: نمازجمعه به عنوان سنگری مقاوم در برابر تهاجمات و جنگ نرم دشمن است و از طرفی در نمازجمعه فرهنگ اسلام‌محوری ملت به نمایش گذاشته می‌شود.

نماز جمعه سنگری سخت مقابل جنگ نرم دشمن

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، پنجم مردادماه یادآور نقطه‌ای حساس در تاریخ انقلاب اسلامی است که در این روز نخستین نماز جمعه کشور به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار شد.

استارت برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از پنجم مرداد‌ماه سال 58 به امامت آیت‌الله طالقانی در این کشور کلید خورد و هم اکنون این فریضه الهی به نحو شایسته‌ای در کشور برگزار می‌شود و در هر شهر و شهرستانی به عنوان یک کانون معنوی و دینی برجسته است.

مردم با حضور در نمازجمعه ضمن انجام وظیفه شرعی خود با یکدیگر دیداری تازه کرده و در جریان مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و عبادی قرار می‌گیرند و با استماع خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه راجع به مسائل دنیای اسلام و جهان آگاهی پیدا می‌کنند.

با استناد به روایات و احادیت دینی از نمازجمعه در حقیقت می‌توان به عنوان حج افراد فقیر یاد کرد.

از آنجایی که دین مبین اسلام برای نمازجمعه اهمیت زیاد و بر اقامه آن تاکید فراوان کرده است حضرت محمد (ص) در جایی می‌فرمایند هر کس ایمان به خدا و روز رستاخیز دارد روز جمعه به اقامه نماز اهتمام می‌ورزد.

همچنین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در ارتباط با نمازجمعه می‌فرمایند نمازجمعه در رأس امور قرار دارد.

نمازجمعه یکی از خیرات و برکات نظام اسلامی است و سبب شده تا به عنوان کانونی مهم برای ایجاد وحدت و اتفاق اسلامی مردم به شمار رود.

فلسفه و نفس نماز و نمازجمعه در واقع معنوی و دینی است و همین شاخص سبب می‌شود تا از نمازجمعه به عنوان مرکز حفظ ایمان یاد شود.

*نماز جمعه عاملی حیات‌بخش و بصیرت‌افزا است

یکی از شهروندان نهبندانی در مورد اهمیت نمازجمعه به خبرنگار فارس گفت: نمازجمعه مراسمی سراسر معنوی، سیاسی، اجتماعی و اسلام‌محور است.

محمدرضا رجایی با بیان اینکه نمازجمعه عاملی حیات‌بخش و بصیرت‌افزا است، افزود: خواهران و برداران مومن  با حضور در این عرصه معنوی و سیاسی دین‌محوری، اعتقادات دینی و ولایت‌پذیری خود را متجلی می‌سازند.

وی تصریح کرد: همانطور که بسیاری از برنامه‌ها و مؤلفه‌های ارزشی و اسلامی مسیر را برای ادامه دادن و ثابت‌قدم ماندن انسان در راه دین و مذهب مشخص می‌کند، نمازجمعه نیز یکی از این شاخص‌ها و فاکتورهای ارزشی و دینی است که افق راه و خط مشی را برای مردم ترسیم می‌سازد.

 

*یکپارچگی اسلامی ملت شاخص برجسته نمازجمعه

یکی از شهروندان نهبندانی در ارتباط با اهمیت و جایگاه نماز جمعه به خبرنگار فارس گفت: حفظ یکپارچگی و وحدت اسلامی یکی از شاخص‌های برجسته این مراسم دینی به شمار می‌رود.

سیده فاطمه‌الزهرا موسوی‌نژاد یادآور شد: در این برهه از زمان که دشمن از هیچ تلاش و اقدامی برای ایجاد تفرقه بین ملت، نظام و ولایت فقیه فروگذار نیست حفظ اتحاد و انسجام بین مردم از اهم واجبات است و این مهم در نمازجمعه به خوبی محسوس است.

وی با اشاره به اینکه نمازجمعه به عنوان سنگری مقاوم در برابر تهاجمات و جنگ نرم دشمن است، گفت: فرهنگ اسلام‌محوری ملت در نماز عبادی سیاسی جمعه به نمایش گذاشته می‌شود.

این شهروند نهبندانی ادامه داد: از طرفی نماز عبادی سیاسی جمعه روح معنوی هر شهری است و در آن بنیه مذهبی و بینش سیاسی افراد ارتقا می‌یابد.

*نمازجمعه خنثی‌کننده تحرکات ضد فرهنگی دشمن

امام‌جمعه نهبندان در ارتباط با پنجم مرداد سالروز برگزاری نخستین نمازجمعه کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار کرد: نمازجمعه مهم‌ترین و برترین مرکز عبادی و سیاسی در نظام اسلامی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی خزاعی از نماز جمعه به عنوان عاملی مهم در خنثی‌سازی تحرکات و تبلیغات ضد فرهنگی و اخلاقی دشمن یاد کرد و افزود: نمازجمعه یک موهبت الهی و در جای خود بسیار ارزشمند است و هر هفته در بیش از  700 تریبون نمازجمعه ندای اسلام، ولایت و وحدت از آن سر داده می‌شود و برای مردم نیز عاملی بصیرت‌افزا است.

وی تصریح کرد: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آن دیدگاه روحانی و متعالی امام‌خمینی (ره) نمازجمعه را در این کشور از مهجوریت بیرون آورد و امروزه بر اساس فرمایش امام (ره) نمازجمعه باید در راس امور باشد.

امام‌جمعه نهبندان با بیان اینکه به منظور جلب و گرایش نسل جوان به نماز عبادی سیاسی جمعه باید برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی‌های خوب و ارزشمندی را تدارک ببینیم، گفت: باید ارزش و اهمیت این فریضه دینی برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان مورد بازگو و تبیین قرار گیرد.

خزاعی با اشاره به اینکه نمازجمعه در شهرستان مرزی نهبندان 18 ساله شده است، اظهار کرد: این موهبت بزرگ خداوند متعال طی این سال‌ها برای شهرستان در عرصه‌های مختلف خیرات و برکات زیادی را در پی داشته است.

وی یادآور شد: بعد از پنجم مرداد 58 نماز عبادی و سیاسی جمعه در کشور امام زمان (عج) به یک نماد با عظمت و شجره طیبه مبدل شده و سه عضو ستاد برگزاری نمازجمعه در آن زمان هم‌اکنون به بیش از 32 هزار نفر افزایش یافتند و امروزه این نماز عبادی و سیاسی به نحو شایسته و بسیار پر شور در جای جای این کشور برگزار می‌شود.

 

/گزارش از ابوذر اربابی/

انتهای پیام‌/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول