اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی مازندران مطرح کرد

ساخت 107 واحد مسکن مهر برای معتادان بهبود یافته/ ایجاد 2300 فرصت شغلی برای مددجویان مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی مازندران از اختصاص 107 واحد مسکن مهر برای معتادان بهبود یافته مراکز سازمان بهزیستی مازندران خبر داد.

ساخت 107 واحد مسکن مهر برای معتادان بهبود یافته/ ایجاد 2300 فرصت شغلی برای مددجویان مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، هفته بهزیستی و عملکرد این سازمان حمایتی در زمینه‌های مختلف از جمله توانمندسازی، ساخت مسکن برای مددجویان و ایجاد اشتغال برای افراد تحت حمایت این سازمان و مشکلات پیش‌روی خانواده بزرگ بهزیستی سبب شد تا با عالی‌ترین مقام سازمان بهزیستی کشور در مازندران درحاشیه جشن "دیدار با فرشتگان" موسسه توانبخشی یاس به گفت‌وگو بنشینیم.

روح الله‌ردایی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه نهاد بهزیستی به عنوان سازمانی حمایتی در خدمت جامعه معلول و سالمندان کشور است، تصریح کرد: درکنار این سازمان، مراکز و نهادهایی برای توانبخشی، نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، نگهداری از سالمندان و همچنین مراکز ترک اعتیاد ما را در پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلی بهزیستی یاری می‌کنند.

فارس: مهم‌ترین اولویت سازمان بهزیستی چیست ؟

مهم‌ترین فعالیت بهزیستی در راستای توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش در اسرع وقت است چرا که هرساله 10 درصد از خانواده‌های زیر پوشش سازمان بهزیستی از راه‌هایی همچون ایجاد اشتغال یا سرمایه کار از گردونه حمایت خارج و توانمند سازد.

فارس: درباره مسکن چه برنامه‌هایی مدنظر سازمان بهزیستی است؟

با توجه به سیاست دولت در بخش مسکن مبنی بر خانه‌دار شدن خانواده‌های فاقد مسکن در قالب طرح بزرگ مسکن مهر، جامعه هدف سازمان بهزیستی از اولین کسانی هستند که باید از تسهیلات مسکن و آورده سازمان بهزیستی به صورت بلاعوض استفاده کنند.

فارس: در این زمینه مازندران چه میزان سهمیه داشت و تاکنون چقدر محقق شد؟

ردایی: در زمینه مسکن خانواده‌های تحت حمایت بهزیستی مازندران در قالب مسکن مهر 5 هزار و 56 واحد سهمیه درنظر گرفته شد که در سال گذشته یک‌هزار و 200 واحد تحویل خانواده‌های متقاضی این سازمان شد و بخشی نیز در سال‌های گذشته و بقیه تا پایان دولت ساخته و تحویل می‌شود.

فارس: در زمینه اشتغال که یکی از کارهای مهم شما در توانمندسازی مددجویان است، چه اقداماتی انجام شده است ؟

ردایی: امسال همانند سال گذشته سازمان بهزیستی متعهد شد سهمیه ابلاغی استانداری را محقق کند که براساس تعهدات دولت مبنی بر ایجاد 2.5 میلیون شغل در کشور مازندران 100 هزار شغل را متعهد شد و از این مقدار برای سازمان بهزیستی 2 هزار و 200 شغل درنظر گرفته شد که 3 هزار و 575 فرصت شغلی پایدار ایجاد شد.

فارس: این فرصت‌های شغلی برای چه کسانی ایجاد شد؟

ردایی: غالب این افراد سرپرست خانوار و زنان سرپرست خانوار و معلولان بودند که هم از محل تسهیلات و هم از سه درصد و همچنین مراکزی که در استان مجوز می‌گیرند که بر اساس تعهد باید 50 درصد جامعه هدف ما باید در این مراکز مشغول کار شوند بر اساس راست‌آزمایی مشاغلی پایدار را به دست آورند.

فارس: امسال در زمینه اشتغال چه برنامه‌ای دارید ؟

ردایی: امسال سهمیه سازمان بهزیستی در مازندران 2 هزار و 350 فرصت شغلی است که تاکنون 100 فرصت در سامانه سازمان ثبت شده است و امیدواریم با تسهیلاتی که در اختیار قرار می‌گیرد بتوانیم تمام این سهمیه را محقق کنیم.

فارس: درباره توانمندسازی معتادان بهبودیافته چه برنامه‌هایی دارید؟

ردایی: برای افرادی که در مراکز سازمان بهزیستی بهبود یافته  و اعتیاد را به طور کامل ترک کرده‌اند در بحث اشتغال و مسکن سهمیه خاصی درنظر گرفته شده به صورتی که دولت کارگروه اشتغال استان‌ها را موظف کرده است تا هفت درصد سهمیه اشتغال در اختیار بهزیستی را برای معتادان بهبودیافته درنظر بگیرد و امیدواریم با پیگیری‌های مناسب و همیاری استانداری و کارگروه اشتغال مازندران این امر محقق شود.

فارس: برای این افراد در زمینه مسکن چه برنامه‌ای دارید؟

ردایی: در راستای تقویت و حمایت از معتادان بهبودیافته قرار شد حدود 107 واحد مسکن احداث شده در سال جاری را به این افراد اختصاص دهیم که بخش عمده سهم آورده اشخاص را سازمان بهزیستی پرداخت کند و بقیه نیز در قالب تسهیلات پرداخت شود.

فارس: به نظر می‌رسد نگاه جامعه به ویژه با تشکیل سازمان بهزیستی به معلولیت از ناتوانی به محدودیت تبدیل شده است. در این خصوص چه نظری دارید؟

ردایی: تا دو سه دهه گذشته مردم معلولیت معلولان خود را به عنوان عیب و عار می‌دیدند ولی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه خاصی به قشر معلول جامعه شده است یعنی همان برقراری شرایط مساوی برای همه که حقوق شهروندی در قانون اساسی در چندین اصل عنوان شده است.

فارس: سازمان بهزیستی در این راستا چه وظایفی برعهده دارد؟

ردایی: سازمان بهزیستی از شرایط موجود استفاده کرد و معلولان را از پستوی خانه‌ها بیرون آورد.

در مازندران نیز مراکز متعدد شبانه‌روزی و روزانه داریم که بخشی از آن حرفه‌آموزی است که مجموعه توانبخشی یاس محمودآباد یکی از این مراکز است که معلولان 14 سال به بالا را در خود جای داده است و خوشحالیم که یک خانواده با تمام عشق خود مجموعه‌ای را تشکیل دادند تا در خدمت جامعه هدف بهزیستی باشند و ثابت کرده‌ایم که معلولیت ناتوانی نیست بلکه محدودیت است که در اینگونه مراکز محدودیت‌های معلولان نیز از بین می‌رود.

فارس: ورود بخش خصوصی و همچنین حمایت و کمک خیرین به بهزیستی چه کمک‌هایی کرده است؟

ردایی: یکی از موفقیت‌های سازمان بهزیستی این بوده است که بخش خصوصی و افراد خیر را برای جامعه هدف خود جذب و به کار گیرد.

در گذشته محدودیت‌هایی درباره کمک خیرین به سازمان بهزیستی وجود داشت که با نگاه مناسب ریاست سازمان بهزیستی هر خیری می‌تواند به جامعه هدف ما کمک کند و در واقع خیرین نیز جزء مجموعه سازمان بهزیستی هستند.

فارس: مرکز نگهداری شبانه‌روزی معلولان سرخرود از جمله مراکز زیر پوشش بهزیستی مازندران است، اینگونه مراکز چه کمکی به جامعه هدف سازمان می‌کنند؟

ردایی: با توجه به اینکه خیلی از خانواده‌ها قادر به نگهداری معلولان خود نیستند و یا برخی از معلولان بدون صاحب در خیابان‌ها رها شده‌اند، سازمان بهزیستی متولی نگهداری این افراد است که این مسئولیت به مراکزی از این دست سپرده شده است.

این مراکز به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند به طوری که بخشی از هزینه‌ها از سوی بهزیستی به صورت یارانه پرداخت می‌شود و هم نیکوکاران را برای کمک به این مراکز همراهی می‌کند.

فارس: آیا این کمک‌ها برای نگهداری معلولان کافی است؟

ردایی: قطعا این کمک‌ها و یارانه سازمان جوابگوی هزینه‌های سنگین نگهداری از معلولان نیست و باید مردم علاوه بر بازدید از مراکز مذکور برای به جای آوردن صله ارحام، کمک‌هایی نیز برای این مراکز داشته باشند و با توجه به اینکه یارانه سازمان به ازای هر معلول 200 هزار تومان در هر ماه است اما هزینه نگهداری معلولان حدود یک میلیون تومان تخمین زده می‌شود نیاز است تا مردم به ویژه خیرین کمک کنند.

فارس: در بازدید از نمایشگاه آثار هنرمندان معلول موسسه توانبخشی یاس قول ارسال آثار و برپایی نمایشگاه در خارج از کشور را دادید، در این زمینه بفرمایید؟

ردایی: اگر هیئت امنا و مدیره این مرکز آمادگی داشته باشد بنده به عنوان نماینده سازمان بهزیستی کشور یقینا پیگیری می‌کنم تا هنر بچه‌های معلول را به هر جای دنیا که ایران اسلامی با آن ارتباط دارد برای برپایی نمایشگاه فرستاده شود.

================

گفت‌وگو از علی یوسفی

=============

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول