اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد خبر داد

برخورد قانونی با اماکن اقامتی و تجاری فاقد ایمنی در مشهد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در صورت عدم رعایت موارد ایمنی در اماکن اقامتی و تجاری مشهد، از طریق کمیسیون بند 20 و با هماهنگی معاون دادستانی با صاحبان این اماکن برخورد قانونی می‌شود.

برخورد قانونی با اماکن اقامتی و تجاری فاقد ایمنی در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حسن جعفری اظهار کرد: با توجه به اینکه جان شهروندان و زائران در صورت عدم رعایت موارد ایمنی در این امکان با خطر روبرو می‌شود با ورود به فاز اجرایی از طریق کمیسیون بند 20 و با هماهنگی معاون دادستانی با صاحبان این اماکن برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: این بازدیدهای کارشناسی به منظور تأیید ایمنی و یا ارائه تذکر به اماکن اقامتی و بازارها به صورت ماهانه صورت می‌گیرد.

جعفری درباره بازدید از مراکز اقامتی و هتل‌های سطح شهر گفت: مراکز اقامتی و هتل‌ها در چهار بخش راه‌های خروج، سیستم آب آتش‌نشانی، خاموش کننده‌های دستی و سیستم اعلام حریق اتوماتیک مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از این هتل‌ها 5 ستاره بوده‌اند اما امکانات ایمنی این اماکن درحد دو ستاره هم نیست.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به آمار حریق رخ داده در مراکز عمومی شهر مشهد ادامه داد: در سال گذشته 38 مورد حریق در مراکز عمومی شهر مشهد رخ داده که این آمار نشان دهنده این مهم است که باید به ایمنی این اماکن توجه شود.

جعفری اضافه کرد: همچنین در تابستان سال گذشته و نوروز 91 نیز سه مورد حادثه و حریق در اماکن اقامتی شهر مشهد رخ داده است.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات مراکز اقامتی و هتل‌ها ایمن نبودن آسانسور این اماکن است.

جعفری از برگزاری جلسه با روسای اتحادیه‌های هتل‌داران، مهمانپذیران و مراکز اقامتی خبر داد و گفت: در این جلسه که در سال 89 با حضور آتش‌نشانی، نمایندگانی از قوه قضاییه و سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و نسبت به آموزش بازرسان این اتحادیه‌ها تصمیم‌گیری صورت گرفت.

وی تصریح کرد: طبق این تصمیم بیش از 40 بازرس اتحادیه‌های هتل‌داران، مهمانپذیران و مراکز اقامتی موارد ایمنی را آموزش دیده‌اند و طبق زمان‌بندی اعلام شده باید تاکنون نسبت به برطرف کردن موارد ناایمن اقدام می‌کردند.

جعفری گفت: در حال حاضر ساختمان‌های در حال ساخت به منظور بهره‌برداری باید از سوی آتش‌نشانی تأییده ایمنی داشته باشند.

وی درباره ایمنی ساختمان‌های ساخته شده گفت: ساختمان‌های ساخته شده نیز مورد بازدید کارشناسان آتش‌نشانی قرار گرفته و موارد ایمنی به آنها گوشزد شده است.

جعفری از کمبود نیرو در سازمان آتش‌نشانی خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد اقامتی‌ها و هتل‌های شهر مشهد زیاد است و نیروهای سازمان در بازدید با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد در ادامه همچنین در ارتباط با ایمنی بازارها و مراکز تجاری، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان ایمنی بازارها و پاساژها نیز به عنوان مراکز عمومی بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 317 حریق و 64 حادثه در مراکز تجاری و کسبی شهر مشهد رخ داده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد ادامه داد: همچنین در نوروز سال جاری نیز 31 حادثه و حریق در مراکز تجاری و کسبی مشهد اتفاق افتاده است.

جعفری همچنین در ارتباط با بازارهای اطراف حرم مطهر رضوی گفت: باریک بودن معابر و مسیرهای داخل بازارهای اطراف حرم مطهر رضوی، فرسودگی بیش از اندازه ساختمان‌ها، تراکم مشاغل خطر‌آفرین در این محدوده و غیره از جمله مشکلاتی است که آتش‌نشانی مشهد به منظور ارائه خدمات در این مکان‌ها با آن روبرو است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد افزود: با توجه به عدم رعایت موراد ناایمن از سوی برخی از این اماکن سراهای متخلف برای برخورد قانونی به کمیسیون بند 20 معرفی شده‌اند.

جعفری گفت: در صورتی که این اماکن نسبت به رفع موارد ناایمن محل خود اقدام نکنند پس از گذشت مهلت قانونی پلمب خواهند شد.

مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در ارتباط با ایمنی شهربازی‌های مشهد نیز گفت: در حال حاضر 4 شهربازی ملت، کوهستان پارک، وحدت و سپاد در مشهد فعال است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان شهروندان و زائران زیادی به منظور تفریح به این اماکن مراجعه می‌کنند ایمنی این شهربازی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

جعفری اضافه کرد: وسایل بازی این شهربازی‌ها باید از سوی اداره استاندارد تأیید فنی شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر شهربازی پارک ملت از نظر ایمنی تأیید شده و کوهستان پارک شادی نیز در این خصوص پرونده تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه دو شهربازی سپاد و وحدت تاکنون تأییده ایمنی ارائه نکرده‌اند، گفت: در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی مشهد همچنان منتظر ارسال تأییده‌های ایمنی این دو شهربازی است.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد نیز گفت: تمام هتل‌های شهر مشهد دارای تأییدیه و لوح رسیدگی ایمنی و نظارت فنی هستند.

محمد قانعی در واکنش به بروز حادثه‌ای در یکی از واحدهای اقامتی شهر مشهد که منجر به کشته شدن مادر و دختری شهرکردی شد، اظهار کرد: در شهر مشهد 140 هتل وجود دارد که 120 هتل مجوز و تأییدیه‌های ایمنی را دریافت کرده‌اند و مشکلی به لحاظ مسائل ایمنی ندارند و 20 هتل نیز که جدید التاسیس محسوب می‌شوند، مراحل تکمیل پرونده‌های مرتبط به مجوزهای ایمنی را می‌گذارنند.

وی تصریح کرد: واحد اقامتی که در آن حادثه رخ داده است، به هیچ وجه هتل نبوده و تنها یک سال و نیم پیش از سوی اتحادیه مهمانپذیران مشهد مجوز موقت سه ماهه‌ای را اخذ نکرده است که این مجوز نیز منقضی شده است.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد با اشاره به اینکه مجوز بهره‌برداری موقت تنها به واحدهایی ارائه می‌شود که استاندارهای اولیه را رعایت کنند، گفت: در این مهلت سه ماهه باید متقاضی نسبت به رفع نقص کامل واحد خود اقدام نکرده تا مجوز بهره‌برداری دائم به وی ارائه شود.

قانعی تصریح کرد: اینکه هر واحد اقامتی را هتل اعلام کرده و بدون در نظر گرفتن تبعات آن، لطمه به صنعت گردشگری یک شهر یا کشور وارد می‌کنیم کار نادرستی است و بارها مراتب اعتراض خود را به رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی هتل‌های شهر مشهد به لحاظ ایمنی دارای مجوزهای لازم از سوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد است، خاطر‌نشان کرد: به همین منظور نیز کارگروه ویژه‌ای متشکل از نمایندگان سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد و اتحادیه هتل‌داران از دو سال پیش تا‌کنون فعال شده و با تشکیل بانک اطلاعاتی جامعی از تمامی هتل‌های فعال در استان و شهر مشهد به بازدید دوره‌ای از این مکان‌ها اقدام شده است.

رئیس اتحادیه هتل‌داران مشهد همچنین به دریافت آموزش‌های سازمان آتش‌نشانی و تربیت 40 نیروی متبحر در خصوص مسائل ایمنی در هتل‌ها اشاره کرد و گفت: با تمام فعالیت‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده نمی‌توان ادعا کرد 100 درصد از بروز حادثه می‌توان جلوگیری کرد.

از طرفی استاندارهای ایمنی در سراسر دنیا روز به روز در حال ارتقا و افزایش است اما تلاش می‌شود استاندارهای موجود به عنوان حداقل ضوابط مورد نیاز در خصوص مسائل ایمنی هتل‌ها رعایت شده و مورد توجه و تاکید باشد.

قانعی به بروز حادثه‌ای مبنی بر سقوط یک کودک از یکی از طبقات هتل خراسان اشاره کرد و اظهار داشت: با بروز این حادثه هتل خراسان به کلی از لیست هتل‌های فعال در شهر مشهد خارج و تمام مجوزهای این هتل باطل شد و برخوردهای قاطع در این خصوص صورت گرفت.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید آگاه باشند تا هر واحد اقامتی غیرمجازی را هتل نخوانند تا بر وجهه صنعت گردشگری شهر مشهد خدشه وارد نشود.

انتهای پیام/ز30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول