اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

صدور مجوز 800 مرکز اقامتی ترک اعتیاد تا پایان امسال

خبرگزاری فارس: دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تا پایان سال جاری با صدور مجوز 800 مرکز جدید، تعداد مراکز اقامتی ترک اعتیاد به 1100 مورد می‌رسد.

صدور مجوز 800 مرکز اقامتی ترک اعتیاد تا پایان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد صادق فتح اللهی ظهر امروز در برگزاری همایش سه هزار و 500 بهبودیافته از اعتیاد با اشاره به برگزاری همایش‌های بهبود یافتگان از دام اعتیاد اظهار کرد: سال گذشته همایش 20 هزار نفری بهبود یافتگان با حضور رئیس جمهور در تهران برگزار شد که در راستای ادامه این روند امسال نیز این همایش در سطح ملی مطرح شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین امر بهبود از دام اعتیاد تقویت حوزه تقوا، دین‌مداری و استقامت در امر دوری از وسوسه مصرف است، افزود: فضای دینی باید کمک‌کننده به فضای ترک اعتیاد باشد چرا که ایمان و تقوا در این امر حکم بازدارنده دارد.

دبیر کل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه این همایش چهاردهمین همایش بهبود یافتگان است، تصریح کرد: برنامه بهبود یافتگان از دام اعتیاد در 31 استان کشور انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در این حوزه نیازمند حضور روحانیان و جریان‌های مذهبی، خیران، جریان دانشجویی، اصناف، بازاریان و دانشجویان و تمام اقشار هستیم.

فتح‌اللهی با بیان اینکه هیچ قشری از اعتیاد در امان نیست و همه باید توأم با احساس مسئولیت تغییر در رفتار را ایجاد کنند، گفت: اعتیاد دو حوزه معارف دینی و از دست دادن آموزه‌های دینی و تضعیف نهاد خانواده را مورد هدف قرار داده است.

وی با اشاره به در معرض تهدید بودن خانواده‌ها در مورد معضل اعتیاد اضافه کرد: باید ارزش‌های اخلاقی که تهدید و به خطر افتاده گسترش باید.

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، نیاز به حضور تمام جریانات و رسانه‌ها به عنوان زبان گویای این واقعیت در اجتماع را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هر چند اعتیاد امر قبیحی است اما معتاد بهبود یافته امروز در فضای ترک، تقوا و ممانعت از وسوسه و مقاومت از لغزش دوباره نیازمند حمایت اجتماعی است.

وی گفت: فرهنگ عمومی نیاز به خط شکنی دارد و فرد معتاد بهبود یافته پس از ترک نیاز به سرپناه و رزق حلال و نیازمند توجه تمام افراد است.

صدور چهار مصوبه اجرایی دولت در حمایت از بهبود یافتگان اعتیاد

فتح اللهی به مصوبات و حمایت‌های دولت در این بخش اشاره کرد و گفت: دولت سال گذشته یک مصوبه چهار بخشی به امر بهبود یافتگان اختصاص داد که مهم‌ترین آن اختصاص حداقل پنج درصد از سهمیه تسهیلات اشتغال به بهبود یافتگان است.

وی با بیان اینکه 72 درصد از معتادان شاغل و 60 درصد از آنها متأهل هستند، تصریح کرد: این بلای خانمان‌سوز نهاد بزرگ خانواده را مورد هدف قرار داده است.

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اجرای طرح مسکن مهر را کار حمایتی و اقدام تاریخی در مناسبات اجتماعی ماندگار در حمایت از این قشر بیان کرد و گفت: دولت بحث سرپناه بهبود یافتگان را در اولویت قرار داده است.

وی به مصوبه آموزش 25 هزار مورد حرفه آموزشی بهبود یافتگان از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: پوشش بیمه‌های درمانی خانواده‌های بهبود یافتگان از دیگر مصوباتی است که در دستور کار ویژه وزارت تعاون رفاه و امور اجتماعی قرار گرفته است.

فتح اللهی اضافه کرد: دبیرخانه این ستاد تعاونی فراگیر اشتغالی را ایجاد کرده است که از عوامل حقوقی، حقیقی و سازمان‌های مردم نهاد آماده ابلاغ برای گرفتن تسهیلات و حمایت از اشتغال یافتگان تشکیل یافته است.

وی همچنین از راه‌اندازی موسسه خیران محب در ماه رمضان خبر داد و گفت: این موسسه مجوز حمایت از خانواده بهبود یافتگان را گرفته است.

میانگین پاکی از اعتیاد در کشور بیش از دو برابر نرم جهانی است

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه لغزش در بیماری اعتیاد یک واقعیت پزشکی درمانی است، افزود: لغزش از اعتیاد در جهان بین پنج تا هفت بار است در صورتی که در ایران این میانگین از نرم جهان پایین و علت آن فضای فرهنگی، اجتماعی دینی و اعتقادی است.

وی ادامه داد: در حالی در ایران لغزش از اعتیاد پایین‌تر از نرم جهانی قرار دارد که در کشوری همچون چین با 70 میلیون جمعیت معتاد، تنها 400 نفر توانسته‌اند بهبود پیدا کنند.

فتح اللهی با بیان اینکه در کشور بیش از 400 هزار معتاد تفننی و دائمی وجود دارد، تصریح کرد: میانگین پاکی در کشور بیش از دو برابر نرم جهانی است.

وی معتقد است، اگر چه بیماری لغزش به اعتیاد در فضای فرهنگی و اجتماعی به عنوان  یک تضمین جدی مطرح است اما می‌توان امیدوار بود میزان این ماندگاری بیش از این و رقم میانگین بهبودی‌ها بیش از 400 هزار نفر است.

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: در ایران نزدیک یک‌هزار بهبود یافته بیش از پنج سال است که ترک اعتیاد کرده‌اند.

وی تاکید کرد: این رقم بسیار بالایی است که یک نفر توانسته در پنج سال نخست اعتیاد به تمام وسوسه‌ها غلبه کند و این در حالی است که در جریان اجتماعی حمایت اتفاق نیفتاده و قباحت اعتیاد بر فضای بهبودی از اعتیاد حاکم است.

فتح اللهی گفت: رسانه نیز باید کمک کند که قباحت اعتیاد حفظ شود اما اگر فردی خود را از این منجلاب نجات داد، انصاف بر این است که افراد متدین و مذهبی از این افراد حمایت کنند.

دو میلیون معتاد در کشور وجود دارد

وی تعداد معتادان تفننی را 80 هزار نفر و دائمی را یک‌هزار و 200 نفر دانست و افزود: اعتیاد به صفر نرسیده و از دو میلیون معتاد در کشور 400 هزار نفر بهبود یافته‌اند.

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: این در حالی است که دولت نمی‌تواند حمایت کامل از ترک اعتیاد معتادان انجام دهد و باید خیران بخش اجتماعی وارد شوند چراکه هنوز بستر و تخت خالی برای بهبود یافتگان و مکانی برای ترک اعتیاد با وجود داوطلب بودن، وجود ندارد.

وی گفت: سال گذشته 117 نفر زیر پوشش درمانی قرار گرفتند که اگر تنها 25 درصد از این افراد بهبود یافته باشند باز هم 22 هزار نفر را شامل می‌شود.

صدور مجوز 800 مرکز اقامتی ترک اعتیاد تا پایان سال جاری

فتح اللهی از صدور مجوز 800  مرکز اقامتی در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: سال گذشته این مراکز از 160 مرکز به 330 رسید و امسال با یک حرکت جهادی رساند و امسال یک‌هزار و 100 مرکز در کشور می‌رسد.

وی گفت: یک سری مراکز زیر زمینی با روش‌های غیر اصولی و غیر انسانی  مشغول فعالیت هستند که باید فعالیت آنها ساماندهی و یا متوقف شود.

دبیرکل توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: نخستین مورد پاک کردن ذهنیت است چراکه این مراکز با روش‌های غیر اصولی و زیرزمینی ذهنیت بدی از نحوه درمان ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: روش درمان باید ایجابی و ارتقاء کیفیت باشد.

فتح اللهی تاکید کرد: دولت سال گذشته سه میلیارد تومان به بهبود یافتگان از دام اعتیاد اختصاص داد که این اعتبار امسال بیش از دو برابر اعتبار سال قبل از آن بود و برای استانداردسازی است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول