اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده خبر اردبیل:

تنوع شبکه‌های داخلی گرایش به ماهواره را کاهش می‌دهد/15 تا 55 درصد مردم گرایش به ماهواره دارند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده خبر استان اردبیل گفت: با تنوع شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی داخل کشور و تولید کیفی برنامه‌ها به یقین گرایش به ماهواره تعدیل خواهد شد.

تنوع شبکه‌های داخلی گرایش به ماهواره را کاهش می‌دهد/15 تا 55 درصد مردم گرایش به ماهواره دارند

اسحق رسولی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: بحث ماهواره و روند رو به رشد استفاده از آن متناسب با وضعیت و شرایط جهانی یک امر طبیعی و رخداد واقعی است که در سرعت تحولات و رشد تکنولوژی‌ها افراد جامعه نیازمند استفاده از دستگاه‌های ارتباطی متنوع و مختلف هستند.

وی با یادآوری اینکه موضوع اصلی در بحث استفاده درست از تکنولوژی‌های جدید و برنامه‌های ماهواره‌ای است، خاطرنشان کرد:‌ یکی از مباحثی که از دیرباز در این زمینه مطرح است بحث ایجاد فرهنگ و ظرفیت درست در استفاده از ماهواره و برنامه‌های اینترنتی است به طوری که ما نمی‌توانیم با محدود کردن و یا اعمال سیاست ببند و بگیر مردم را از استفاده درست از این وسایل ارتباطی منع کنیم.

رئیس دانشکده خبر استان اردبیل با اعلام اینکه نظام بیگانه با صرف میلیارد‌ها دلار به دنبال ایجاد شبکه‌های مختلف و متنوع فارسی زبان ماهواره‌ای است، گفت:‌ شک و شبهه‌ای نیست که استکبار جهانی در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده به طوری که حداقل 17 هزار شبکه ماهواره‌ای در دنیا برنامه پخش می‌کند که 70 شبکه آن فارسی زبان و به صورت مستقیم در این حوزه فعال است.

رسولی یادآور شد: نمی‌توان جلوی پخش این برنامه‌ها و تنوع گرایش به آن را گرفت اما آنچه بسیار مهم به نظر می‌رسد برای حفظ مصالح و منافع ملت باید هدف‌گذاری‌های خود را به سمتی ببریم تا خود مردم با اغنا شدن از برنامه‌های داخلی گرایش کمتری به شبکه‌های نامناسب و مستهجن داشته باشند.

وی بحث دیپلماسی رسانه‌ را یادآور شد و افزود:‌ ما امروز یک دیپلماسی فعال و برگرفته از جنگ نرم را در حوزه فناوری‌های جدید شاهد هستیم که خط گسترش آن بیشتر با هدف تغییر نگرش‌ها، ذایقه مخاطب و سبک زندگی آنهاست.

این استاد دانشگاه نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی را در آسیب‌شناسی و ورود عالمانه به این موضوع و تبیین ابعاد مختلف جنگ نرم خاطرنشان کرد و به خبرنگار فارس بیان داشت: ما باید به یک راهکار حقیقی و منسجم و معقولانه در مقابله با برخی مظاهر زشت تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای اقدام کنیم و با این حرکت خود توطئه دشمن را خوب شناخته و با اتخاذ سیاستی درست برای زهر آنها پاد‌زهر درست کنیم.

رسولی نگاه واقع‌بینانه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع را یادآور شد و ادامه داد: به دلیل گستردگی ابعاد فنی، علمی و فناوری علوم و فنون جدید به ویژه رسانه‌های سهل‌الوصول و در اختیار مردم باید به گونه‌ای حرکت کنیم تا نه تنها ایجاد حساسیت در جامعه صورت نگیرد بلکه یک روشنگری واقعی نیز انجام شود.

وی با اعلام اینکه بر اساس یک آمار غیر‌رسمی به رغم فعالیت‌های قهری و مقابله‌ای 15 تا 55 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، تصریح کرد: نمی‌توان با جمع‌آوری رسیور و گیرنده و اعمال محدودیت در این زمینه جلوی رشد فناوری مدرن را گرفت بلکه باید به دنبال ایجاد مصونیتی باشیم که این مصونیت باید از نهاد خانواده، مدرسه و ایجاد نقش‌های جدید انجام شود.

رئیس دانشکده خبر استان اردبیل نقش صدا و سیما و رسانه‌های دیگر را در تولید و پخش برنامه‌های جذاب برای کم کردن گرایش مردم به شبکه‌های خارجی را یادآور شد و گفت:‌ ما اگر نتوانیم متناسب با ذائقه مخاطب در حوزه گسترده سیاسی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و ... برنامه تولید و پخش کنیم بدون شک گرایش به ماهواره دامنه‌دارتر خواهد بود.

رسولی استراتژی حقیقی در این زمینه را گرایش به تولید و پخش برنامه‌های متنوع و استفاده از نظرات نخبگان در این زمینه توصیف کرد و افزود: اصلی‌ترین رسالت صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه عمومی این است که در این مسیر یک حرکت واقع‌بینانه را تدارک ببیند.

وی عنوان کرد: قطعاً ما با راه‌اندازی هر شبکه داخلی متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب از چند گرایش ماهواره‌ای جلوگیری می‌کنیم و این خود بهترین راه ایمن‌سازی و دوری از آسیب‌ها و خطرات احتمالی است.

این استاد دانشگاه حرکت رسانه ملی را در راه‌اندازی شبکه‌های مختلف داخلی یادآور شد و گفت: بیشتر مخاطبان به ابتکار و نو‌آوری صدا و سیما در تولید برنامه‌ها و ایجاد خلاقیت در جذب مخاطب توجه دارند تا مردم با گرایش به این برنامه‌ها از جذب شدن به کانال‌های غربی اجتناب کنند.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس اظهار داشت:‌ صدا و سیما در کنار تلاش برای احترام گذاشتن به شعور سیاسی و اجتماعی مردم باید اهتمام بورزد و از تهیه و پخش سریال‌ها و فیلم‌های کم محتوا پرهیز کند که این خود می‌تواند آفت بسیار عظیم باشد.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول