اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران:

62 متقاضی خرید کمباین شالیزار به بانک معرفی شدند

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از معرفی 62 متقاضی خرید کمباین شالیزار به بانک‌های مازندران خبر داد.

62 متقاضی خرید کمباین شالیزار به بانک معرفی شدند

یحیی ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران امروز در بازدید از اداره جهاد کشاورزی شهرستان میاندرود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، میاندرود را گل سر سبد شهرستان‌های استان و حتی کشور از لحاظ ضریب کشت بالا دانست.

این مسئول تصریح کرد: میاندرود با ضریب کشت 1.7 تقریبا 2.5 برابر متوسط کشوری و بیش از متوسط ضریب کشت استان که 1.3 است، جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی ایران دارد.

ابطالی آمار 60 درصدی مکانیزاسیون نشا برنج در این شهرستان را بسیار مهم و با ارزش دانست و افزود: این اتفاق محصول همکاری بهره‌برداران و مسئولان سیاسی اجرایی در میاندرود است.

* صرفه اقتصادی بالای کمباین‌های ویژه برداشت برنج

وی تصریح کرد: میاندرود کارهای خوبی را در بحث نشا مکانیزه انجام داده و باید در بحث برداشت مکانیزه هم تقویت شود.

این مسئول با بیان صرفه اقتصادی بالای کمباین‌های ویژه برداشت برنج برای بهره‌برداران تصریح کرد: میزان زیادی از هزینه‌ای که خریدار برای خرید این دستگاه‌ها هزینه می‌کنند در سال نخست توسط خود کمباین باز می‌گردد و علاوه بر این ده‌ها خسارت پنهان مانند ریزش دانه‌ها و شکسته شدن برنج را جلوگیری می‌کند.

ابطالی با اشاره به سال تولید ملی خاطرنشان کرد: با بتنی کردن کانال‌های آب کشاورزی و جاه‌های بین مزارع همچنین پرداخت بلاعوض درصدی از هزینه‌های مکانیزاسیون که همکاری نمایندگان مجلس را نیز می‌طلبد، می‌توانیم به نتایج درخشان‌تری در تولید ملی برسیم.

این مسئول بیان داشت: تا سال 1387 سطح درجه مکانیزاسیون مزارع برنج 2 هزار هکتار بوده است که رقم کمی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اما در این سال و در راستای اقتصادی شدن و کم شدن سختی تولید، حرکت‌های جدیدی در بحث نشای و برداشت مکانیزه آغاز شد.

* حدود 15 بانک نشا مشغول به کارند

وی گفت: این میزان در سال گذشته به بیش از 24 هزار هکتار رسیده و در سال جاری تنها در نوبت نخست 35 هزار هکتار نشا مکانیزه در استان داشتیم که بیش از15درصد کل شالیزارهای استان را شامل می‌شود و این آمارها افزایش 100 درصدی میزان کشت مکانیزه در هر سال را نشان می‌دهد.

معاون جهاد کشاورزی استان مازندران ادامه داد: نخستین بانک نشای برنج کشور را در سال 1389در این شهرستان افتتاح کردیم و در حال حاضر حدود 15 بانک نشا مشغول به کارند، امسال نیز با توجه به اعتبارات تملک، 62 متقاضی حقیقی و حقوقی تاسیس بانک نشا را به بانک معرفی کرده‌ایم که تعداد زیادی تسهیلات ارزان‌قیمت و کم بهره را دریافت کرده‌اند و تعداد دیگری نیز مشمول دریافت هستند که در سال زراعی بعدی وارد کار خواهند شد.

* 250 دستگاه کمباین واگذار شد

این مسئول برداشت مکانیزه را موضوع مهم دیگر در بحث افزایش سطح مکانیزاسیون دانست و تصریح کرد: شرایط خوبی در این بخش دراستان مازندران وجود دارد، امسال در طرح توسعه کشاورزی علاوه بر اعتبار 7 میلیارد تومانی که با هدف بالابردن مکانیزاسیون در مرحله نخست توزیع کردیم در بحث برداشت با هماهنگی استاندار مازندران حدود 250 دستگاه کمباین برای برداشت محصول با 7 میلیارد تومان اعتبار مجدد واگذار شد و این یک حرکت بی‌سابقه بود که این میزان اعتبار برای بالابردن مکانیزاسیون برنج و یا کل محصولات کشاورزی استان اختصاص پیدا کند.

* 50 درصد نیاز وارداتی کشور را پوشش می‌دهیم

ابطالی ابراز امیدواری کرد این روند در سال آینده به جایی برسد که در پایان سال اعلام کنیم برداشت برنج بیش از 50 درصد اراضی برنج‌کاری استان مازندران با کمباین‌های ویژه این کار صورت گرفته است.

وی اذعان داشت: اگر با همین وضعیت موجود برداشت و نشا برنج استان مکانیزه شود بیش از 50 درصد نیاز وارداتی کشور را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول