اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

طرح خودکفایی برنج در حال بازنگری است

خبرگزاری فارس: مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح خودکفایی برنج در حال گذراندن مراحل بازنگری است.

طرح خودکفایی برنج در حال بازنگری است

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمدمهدی کابلی بعدازظهر امروز در آیین برداشت نخستین خوشه‌های برنج در کشور در روستای غیاث‌کلای آمل با اشاره به اینکه در توسعه پایدار محصولات کشاورزی معتقد نیستیم تولید باید به هر قیمتی صورت گیرد، اظهار داشت: حفظ منابع پایدار مانند آب و خاک در تولید و توسعه پایدار نیز مدنظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این بخش کاری به سطح سرانه محصولات نداریم و موظف به ارتقای امنیت غذایی هستیم، بیان کرد: ارتقای بهره‌وری از عوامل تولید و مدیریت نهادها از عناوین مهم در توسعه پایدار به شمار می‌رود.

کابلی با تاکید بر اینکه برنج از محصولات استراتژیک در کشور است، اظهار داشت: کاهش ضایعات در این محصول از مهم‌ترین مسائلی است که در این زمینه وجود دارد.

به گفته وی با کاهش ضایعات نیمی از واردات محصول برنج را کم می‌کند.

مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه با توجه به محدودیت آب و خاک نمی‌توانیم میزان سطح تولید برنج در کشور ار افزایش دهیم، گفت: در پنج سال اخیر افزایش سطح در شالیزارهای کشور رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه طرح خودکفایی برنج توسط گروهی تدوین شده است، اظهار داشت: این طرح در دست بازنگری است و امیدواریم مشاور این طرح به زودی این طرح را کامل کند.

کابلی با اعلام اینکه با این طرح نیاز کشور به برنج تامین می‌شود، یادآور شد: مراحل اولیه بازنگری طرح خودکفایی برنج تا شهریور امسال صورت می‌گیرد و امیدواریم در این ماه بتوانیم این طرح را تصویب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک‌هزار تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان برنجکار قرار گرفته بود، اظهار داشت: این میزان امسال به دو هزار تن افزایش یافته است.

کابلی گفت: با وارد شدن بخش خصوصی نیاز کشاورزان به بذر اصلاح شده برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی معتقد به کاهش ضایعات در تولید برنج است، افزود: طرح مکانیزاسیون برنج و بانک نشأ در جهاد کشاورزی دیده شده است.

مدیرکل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 224 بانک نشأ در کشور وجود دارد که 150 بانک برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، بیان داشت: امیدواریم تا شهریور ماه بتوانیم تمامی اعتبارات مربوط به این بخش را جذب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از کشت دوم برنج نیز از موضوع‌هایی است که در طرح جامع برنج دیده شده، تصریح کرد: برای جامع کردن طرح خودکفایی برنج این طرح نیاز به اصلاحاتی داشت.

کابلی با اشاره به اینکه مباحثی مانند تغییر در وضعیت نشا، تقویت مکانیزاسیون، اصلاح الگوی مصرف آب و ایجاد صنایع مرتبط  و کاهش ضایعات باید در طرح خودکفایی برنج دیده شود، اظهار داشت: باید به انتقال مباحث علمی به این طرح زمینه تحول در این محصول مهیا شود.

انتهای‌ پیام/و20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول