اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 3 ماه امسال رخ داد

رشد 86 درصدی پرونده‌های وارده به دیوان عدالت اداری

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان عدالت اداری کشور گفت: در سه ماه سال جاری 323 شکایت به دیوان عدالت اداری کشور ارسال شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 173 فقره شکایت بوده، رشد 86 درصدی دارد.

رشد 86 درصدی پرونده‌های وارده به دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری ظهر امروز در شورای اداری استان همدان اظهار کرد: قرآن شفای آسیب‌ها و بیماری‌های مؤمنان است و نباید تنها بیماری‌ها را محدود به بیماری‌های جسمانی کنیم بلکه بزرگ‌ترین آسیبی که انسانیت را مورد تهدید قرار می‌دهد آلودگی انسان به گناه است.

وی افزود: اگر به پذیرش مسئولیت‌ها به عنوان یک طعمه نگاه کنیم بر اساس فرمایش حضرت ‌علی(ع) بیچاره هستیم چرا که با نگاه عبرت‌آمیز در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که بسیاری از افراد بیش از ما دارای مال، مکنت، زن و فرزند بودند و به جایی نرسیدند.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور خاطرنشان کرد: بنابراین باید در این عرصه وارد شده و تنها برای خدا و خلق خدا قدم برداریم تا خدمت‌ ما ارزشمند باشد، در غیر این صورت این امور وبالی بر گردن ما برای پاسخگویی در قیامت می‌شود.

وی بیان کرد: مدیران و مسئولان در هر بخشی بار مسئولیت را بر دوش دارند و باید با استعانت از خداوند تلاش کنند تا در این راستا خاضعانه و خاشعانه گام بردارند تا این مقامات و صندلی‌ها باعث گمراهی، بدبختی و سقوطتشان نشود.

منتظری ادامه داد: خدمت مدیران تنها دارای یک محور و آن عمل به قانون است چرا که تخطی از قانون مهمترین معضلی است که امروزه در نظام اجرایی درگیر آن هستیم.

وی تصریح کرد: باید قانون را محترم شمرد چرا که قانون مصوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دارای مهر تأیید شورای نگهبان است و این قانون در صورت ابلاغ در نظام جمهوری اسلامی ایران حکم‌الله محسوب می‌شود و تخطی از آن به تعبیر امام خمینی(ره) حرام است و اجرای آن جزو تکلیف شرعی ما به شمار می‌رود.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور اذعان کرد: اگر قانون را محور قرار دهیم مردم از ما راضی هستند و عدم رضایت عامه مردم از برخی دستگاه‌های اجرایی، تخطی از قانون است چرا که مردم مطالبه می‌کنند تا کارها بر اساس قانون انجام شود و اگر من این صحبت‌ها را در اینگونه محافل بیان نکنم خیانت کرده‌ام و اگر نگویم کجا عنوان کنم؟

وی افزود: امروز این آسیب متوجه ماست و من به عنوان فردی که مسائل را می‌دانم و می‌بینم به شما مجریان امر، نمایندگان مجلس و دستگاه‌ قضایی عنوان می‌کنم که از شمال، جنوب، غرب و شرق ایران مسائل و شکایات به دیوان عدالت اداری منتقل می‌شود که این شکایات برای مسئولان و مجریان امر یک شاخص است و باید برای آن اهمیت قائل شویم.

منتظری اظهار کرد: شاخص‌های بیانگر سلامت اداری در نظام جمهوری اسلامی خوب نیست و باید شاخص‌ها بهتر از این باشد و دستگاه‌های اجرایی با گذشت 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی باید دارای شاخص‌هایی باشد تا آسیب‌ها به حداقل برسد و این‌ها مسائلی است که باید در مورد آن فکر کنیم.

وی بهترین روش برای رفع آسیب‌ها را آسیب‌شناسی مدیران از حوزه زیرمجموعه خود و شناسایی آسیب‌ها، نواقص و مشکلات و به سرعت اقدام برای رفع و درمان موارد موجود عنوان کرد و گفت: مدیران نباید اجازه دهند که زیرمجموعه آنها حتی اندکی نقض قانون داشته باشند.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور خاطرنشان کرد: اگر مردم بدانند که قانون درست اجرا می‌شود حتی اگر به برخی از خواسته‌های خود نیز نرسند راضی هستند، اما اگر مشاهده کنند که فامیل، دوستان و آشنایان مدیر یک دستگاه اجرایی به همراه زیرمیزی‌دهندگان از برخی اولویت‌ها برخوردار هستند دل‌شکسته و ناراحت شده و اظهار نارضایتی می‌کنند.

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما در دوران قبل از انقلاب دیوان عدالت اداری نداشتیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات و تصمیمات دولتی از مراکز اداری و دستگاه‌های اجرایی تأسیس شد و دیوان وابستگی به دستگاه‌های اجرایی ندارد و وابسته به قوه قضائیه است.

منتظری تأکید کرد: عملکرد ما به صورت جزیره‌ای و جداگانه نیست بلکه با سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه تعامل داریم و افتخار ما این است که رئیس‌جمهور، وزیران و مدیران نمی‌توانند حرکت دیوان عدالت اداری را کنترل کنند.

وی بیان کرد: دیوان عدالت اداری تحت نفوذ هیچ دستگاهی نیست و تنها عمل به قانون برای ما ملاک است به طوری که گاهی برخی از مسئولان اجرایی در مورد پرونده‌ای گلایه‌مند هستند در حالی که وقتی رأی متناسب با موازین قانون است، انتظار می‌رود به آن احترام گذاشته و تسلیم قانون باشند.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور وظایف دیوان را رسیدگی به شکایت مصوبات دولت و دستگاه‌های اجرایی و همچنین رسیدگی به شکایت از اقدامات افرادی که به دیوان شکایت خود را ارجاع می‌دهند عنوان کرد و افزود: اینگونه نیست که تمام شکایات ارجاع شده به دیوان بررسی شود اما آنچه مهم است نفس شکایت است که باید کاری کنیم تا با نظارت بیشتر مدیران بر حوزه اجرایی این شکایات کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در این راستا باید سعی شود تا بخش‌های حقوقی را تقویت و مشاوران حقوقی قوی و توانمندی را به کار گیریم تا مسائل را رصد کرده و آمار شکایات کاهش یابد.

منتظری اظهار کرد: با توجه به آمار موجود در استان همدان بایستی آسیب‌شناسی لازم انجام شود تا دلیل افزایش شکایات از برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی مشخص شود که برای دست‌یابی به این منظور آمار شکایات و موارد شکایت شده از ادارات را با تمام جزئیات در اختیار استانداری قرار می‌دهیم تا تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی مجموعه شکایات ارسال شده به دیوان عدالت اداری در سال 89 را 710 فقره و در سال 90 یک هزار و 247 فقره با افزایش بیش از 75 درصد عنوان کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 323 شکایت به دیوان عدالت اداری کشور ارسال شده که در مقایسه با آمار مشابه سه ماه نخست سال 90 که 173 فقره شکایت بوده شاهد رشد 86 درصدی در این زمینه هستیم.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور خاطرنشان کرد: این ارقام زیاد نیست و تمام شکایات رسیده به دیوان عدالت اداری نیز پذیرفته نمی‌شود اما نسبت موجود در افزایش شکایت‌ها بالا است و این آمار باید مدیران را وادار کند تا اشکال کار را پیدا کنند.

وی ادامه داد: کمتر از 50 درصد شکایات ارسال شده از سراسر کشور به دیوان عدالت اداری پذیرفته می‌شود اما این تعداد نیز دیوان، مدیران و مردم را به زحمت انداخته و باید تلاش کنیم این آمار به حداقل برسد.

منتظری تصریح کرد: به موجب ماده 211 قانون برنامه پنجم مکلف شدیم در مراکز استان‌ها دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری را افتتاح کنیم که در این راستا مقدمات لازم برای انجام این امر فراهم شده و همدان هفتمین استان کشور است که با همکاری دولت، مسئولین اجرایی و قضایی استان نمایندگی دیوان عدالت اداری در آن افتتاح شد.

وی افزود: افتتاح دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در همدان در راستای خدمت به مردم انجام شد چرا که دیگر مردم مجبور نیستند برای طرح شکایت و پیگیری آن به تهران مراجعه کنند چرا که با مراجعه به این دفتر می‌توانند شکایات خود را مطرح کنند و پیگیری‌های لازم را بدون حضور در تهران انجام دهند.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور در پایان گفت: از مدیران دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم در زمان ارسال نسخه دوم لایحه شاکی به دستگاه مربوطه به این امر اهمیت داده و در مدت زمان قانونی یک ماهه پاسخ آن را به دیوان عدالت اداری ارسال کرده و همچنین بخش حقوقی خود را مکلف کنند تا با تهیه و ارسال پاسخ مستدل و قانونی از خود دفاع کنند.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول