اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان عدالت اداری خبر داد:

ایجاد دفاتر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس برنامه پنجم کشور دفاتر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها ایجاد می‌شود.

ایجاد دفاتر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری ظهر امروز در دیدار مدیران، کارشناسان و مشاوران حقوقی سازمان‌ها و ادارات دولتی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب چنین اداره‌ای برای رسیدگی به شکایات مردم از ارگان‌های دولتی وجود نداشته است، اظهار کرد: دیوان عدالت اداری از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی وجود نهادی مستقل برای رسیدگی به شکایات مردم از ارگان‌های دولتی را در جهان نیز بی‌نظیر اعلام کرد و افزود: اگر ارگانی هم در سایر کشورها برای رسیدگی به شکایات از ارگان‌های دولتی وجود داشته باشد، در درون خود دولت‌ها است.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به سابقه تشکیل دیوان عدالت اداری در ایران تصریح کرد: نخستین قوانین دیوان عدالت اداری در سال 60 تدوین و اجرایی شده است که بعدها تغییراتی در آن قوانین به وجود آمد.
وی با اشاره به اینکه به زودی قانون جدید دیوان عدالت اداری پس از بررسی در کمیسیون قضائی مجلس ابلاغ می‌شود، تاکید کرد: در آینده نزدیک تغییراتی در قوانین دیوان عدالت اداری رخ می‌دهد.
منتظری، اضافه کرد: همه مردم ایران در صورت مواجه شدن با بخشنامه‌هایی دولتی که مخالف منافع آنها است، می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه و شکایت کنند.
وی مدت زمان اعلام پاسخ به شکایات مردم را از طرف ارگان‌های دولتی یک ماه اعلام کرد و افزود: پس از پایان مهلت یک ماهه دیوان عدالت اداری موظف به رسیدگی به شکایت ارائه شده است.
منتظری با اشاره به لزوم رعایت مهلت قانونی یک ماه برای پاسخگویی مدیران ارگان‌های دولتی به شکایات رسیده به دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری یک‌ماه هم فرصت برای تعامل با ارگان‌های دولتی در نظر می‌گیرد.
وی خطاب به مشاوران حقوقی ارگان‌های دولتی گفت: ضمن رعایت مهلت یک ماه در ارسال پاسخ‌های قانونی موارد را به صورت قانونی و مستدل ارائه کنید.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری موظف به رعایت حقوق مردم است، افزود: این نهاد وظیفه حفظ حق و حقوق دولت را نیز بر عهده دارد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش شکایت‌ها از ارگان‌های دولتی دیوان عدالت اداری درصدد تسهیل برقراری رابطه مردم با این نهاد است.
منتظری با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم باید در مراکز استان‌ها دفاتر دیوان عدالت اداری ایجاد شود، افزود: بخشی از وظایف ایجاد دفاتر در مراکز استان‌ها بر عهده دیوان عدالت اداری و بخشی هم بر عهده دولت است.
وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری اجازه استخدام یک نفر را در دفاتر ایجاد شده در مراکز استانی را دارد، گفت: با یک نفر نمی‌توان یک دفتر را اداره کرد بنابراین باید بر اساس توافق‌های به عمل آمده از بین نیروهای فعال در قوه قضائیه افرادی با شرایط مورد قبول برای کار در این دفاتر معرفی و به خدمت گرفته شوند.
رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: محل استقرار دفاتر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها مشخص شده است.
وی با اشاره به آماده شدن زیرساخت‌های انفورماتیک برای ایجاد دفاتر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها گفت: مشکل مهم عدم معرفی نیروهای لازم برای اداره این دفاتر است.
منتظری با بیان اینکه قوه قضائیه زیرساخت‌های لازم را برای برقراری ارتباطات اینترنتی ایجاد کرده است، افزود: طی هفته آینده استارت انجام مکاتبات الکترونیکی از استان زنجان آغاز می‌شود.
وی با اشاره به افزایش آمار شکایت از ارگان‌های دولتی دراستان  زنجان تاکید کرد: مقایسه آمار شش ماه نخست سال گذشته با شش ماهه نخست سال جاری حکایت از افزایش آنها دارد.
رئیس دیوان عدالت اداری آمار شکایت از نهاد‌های دولتی در سال گذشته در استان زنجان را 694 مورد اعلام کرد و افزود: این رقم در شش ماه نخست سال جاری به 474 مورد رسیده است.
وی با اشاره به لزوم بررسی دلایل شکایت از ارگان‌های دولتی توسط مشاوران حقوقی گفت: با آسیب‌شناسی می‌توان جلوی بسیاری از شکایت‌ها را گرفت.
انتهای پیام؛/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول