اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان رضوی:

مشارکت مردم یکی از عناصر اصلی مشروعیت نظام است

خبرگزاری فارس: معاون امنیتی انتظامی استاندار خراسان رضوی گفت: مشارکت مردم یکی از عناصر اصلی مشروعیت نظام است.

مشارکت مردم یکی از عناصر اصلی مشروعیت نظام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد غفاری ظهر امروز در نشست توجیهی کارشناسان و معاونان فرمانداران استان خراسان رضوی در ارتباط با سازمان‎های مردم نهاد در محل سالن جلسات استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خود را از خداوند می‎گیرد و حق حاکمیت بر بشریت مخصوص خداست و خداوند حاکمیتش را به نبی، ولی و فقیه تفویض کرده است.

وی ادامه داد: نبی، ولی و فقیه بدون حضور مردم نمی‎توانند حکومت کنند زیرا حکومت به زور امکان‌پذیر نیست و باید به خواست مردم باشد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جمهوریت از اسلام جدا نیست، تاکید کرد: اسلامی که ما می‎شناسیم جمهوری است و بر اساس آرای مردم شکل می‎گیرد، درست است که حاکم را خداوند منصوب می‎کند اما حاکم بر اساس رای مردم می‎تواند حکومت کند و اگر معصوم هم باشد خانه‌نشین می‎شود.

وی افزود: مشارکت مردم را یکی از عناصر اصلی مشروعیت نظام می‎دانیم و مقبولیت حکومت نیز ناشی از مردم است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار خراسان رضوی در ارتباط با روش‎های مشارکت مردم با حکومت و دولت تصریح کرد: مشارکت به دو نوع سازمان یافته و غیرسازمان یافته صورت می‎گیرد که مدل غیرسازمان یافته آن همان انتخابات و راهپیمایی‎ها و تظاهرات است که مردم تک تک برای اعلام نظر و رای خو حضور می‎یابند.

وی افزود: مشارکت سازمان یافته هم دو حالت دارد، ابتدا سازمان‎ها، نهادها و گروه‎هایی هستند که بر اساس منافع تشکیل می‎شوند و این منافع می‎توانند اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی باشد و دسته دیگر سازمان‎هایی هستند که متکی بر سود نیستند و بر اساس ضروریات محیطی، اجتماعی و فکری برای منافع عمومی تشکیل می‎شوند که سازمان‎های مرم نهاد(سمن) از این جنس هستند.

غفاری با اشاره به ویژگی‎های سمن‎ها خاطرنشان کرد: سمن‎ها غیردولتی و غیرانتفاعی هستند و همچنین واسطه بین مردم و دولت به شمار می‎آیند.

وی افزود: جلب مشارکت مردمی، سازماندهی مردم، تقویت هماهنگی بین مردم و دولت، گسترش نظارت عمومی، پیشگیری و یا کمک برای پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی و اجتماعی کردن افراد از کارکردهای سمن‎ها است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه چالش‎های سمن‎ها سبب شده عده‎ای از کارشناسان خواستار حذف آنها شوند، تصریح کرد: سمن‎‌ها با توجه به ویژگی‎های بسیار خوبشان از بسیاری از احزاب و حتی نهادها کارکردهای بالاتری دارند اما یک سری چالش‎هایی نیز برای آنها وجود دارد که برخی کارشناسان وجود آنها را غیر ضروری می‎دانند اما آنها تنها صورت مساله را پاک می‎کنند.

وی افزود: این عده می‎گویند دوران اصلاحات خوب بود که در 8 سال در استان ما حتی به یک سمن هم مجوز داده نشد؛ سمن‎ها درگاه ورود به جامعه مدنی هستند و با اینکه شعار رئیس‌جمهور اصلاحات جامعه مدنی بود اما در خراسان رضوی یک مجوز هم به سمن‎ها نداند در حالی که اکنون 238 سمن در استان و شهرستان‎ها مجوز گرفته‎اند.

غفاری در ارتباط با چالش‎های سمن‎ها گفت: یکی از مشکلات سمن‎ها که در کل جامعه هم دیده می‎شود این است که ما در انجام کار گروهی ضعیف هستیم و حتی گاهی می‎بینیم که هیئت‎هایی که 60 سال قدمت دارند به دلیل همین مشکل از هم می‎پاشند.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‏های سمن‎ها این است که خیلی زود به فعالیت‏های اقتصادی روی می‎آورند و دنبال کار اقتصادی می‎روند که در این صورت در تعریف سازمان مردم نهاد نمی‎گنجند و ماهیت خود را از دست می‏دهند.

غفاری ادامه داد: با اینکه سمن‎ها کار سیاسی نمی‎کنند اما گاهی اوقات دستاویز گروه‎های سیاسی قرار می‏گیرند که این مشکل را در انتخابات اخیر مجلس هم شاهد بودیم و برخی دوستان از سمن‎ها استفاده کرده بودند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار خراسان رضوی خطاب به معاونان فرمانداران شهرهای استان خراسان رضوی تاکید کرد: باید در تشکیل سمن‎ها و اعطای مجوز به آنها دقت کافی صورت گیرد اما این دقت نباید با از دست دادن زمان و کندی کار همراه باشد.

وی افزود: تشکیل هیئت‎های نظارت بر سمن‎ها بسیار مهم است؛ ما در برخی شهرستان‎های بزرگ استان شاهدیم که تعداد سمن‏های مجوز گرفته یا صفر است یا بسیار اندک است که این مساله جای سئوال دارد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من ماهیت هیئت‎های نظارت استصوابی است و در تمام مراحل فعالیت سمن‎ها باید حضور داشته باشند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول