اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چشم انتظاری مردم دلفان به واگذاری واحدهای مسکن مهر

خبرگزاری فارس: مردم شهرستان دلفان هم‌چنان چشم انتظار واگذاری واحدهای مسکن مهر هستند.

چشم انتظاری مردم دلفان به واگذاری واحدهای مسکن مهر

به گزارش خبرگزاری فارس از دلفان، شهرستان دلفان یکی از مناطق کم‌تر توسعه یافته استان لرستان است که در شمال‌غربی این استان واقع شده است.

این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 145 هزار نفر که براساس آمار سال گذشته 70 درصد جمعیت آن زیر 30 سال بوده، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای اساسی آن اشتغال و مسکن جوانان بوده که عدم برنامه‌ریزی درست و بهینه در این خصوص در آینده این شهرستان را با چالش عمده‌ای مواجه می‌سازد.

طرح مسکن مهر یکی از طرح‌های مهم دولت نهم و دهم در جهت خانه‌دار شدن مردم به ویژه قشرهای کم درآمد و محروم جامعه است که با به بهره‌برداری رسیدن بسیاری از واحدها در بسیاری از استان‌های کشور دغدغه مسکن به عنوان اصلی‌ترین نیاز هر خانواده برطرف شود.

این در حالی است که متقاضیان طرح مسکن مهر شهرستان دلفان که عمدتاً از اقشار محروم و کم درآمد جامعه هستند، با وجود اینکه در سایر شهرستان‌های استان و کشور شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح ملی هستند، هم‌چنان چشم انتظار واگذاری این واحدها و تحقق رویای خانه‌دار شدن خود هستند.

یکی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر دلفان به خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: چندین سال است که در رسانه‌های مختلف شاهد به بهره‌برداری رسیدن واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور حتی در برخی شهرستان‌های استان هستیم، اما متأسفانه با اینکه شهرستان ما نسبت به سایر مناطق استان محروم‌تر است، تاکنون شاهد به بهره‌برداری رسیدن حتی یک واحد از این منازل نبوده‌ایم.

حسن منصوریان با اشاره به اینکه هزینه رهن و کرایه خانه در این شهرستان بسیار سرسام‌آور است، افزود: حداقل دریافت ماهیانه من 450 هزار تومان است که باید نیمی از آن را به پرداخت اجاره مسکن بدهم.

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر شهرستان دلفان گفت: یکی از اقدامات تأثیرگذار دولت که در راستای حل بزرگ‌ترین مشکل ما جوانان انجام شد، طرح مسکن مهر بود که با گذشت چندین سال از آغاز اجرای این طرح بزرگ ملی تاکنون شاهد به بهره‌برداری رسیدن این واحدها در دلفان نیستیم.

محمدعلی محمدی با اشاره به اینکه تنها امید ما جوانان برای خانه‌دار شدن ثبت‌نام در طرح مسکن مهر بود، افزود: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای هر خانواده است که ما از داشتن این نعمت محروم هستیم و امیدواریم مسئولان نسبت به تسریع در ساخت این واحدها در این شهرستان اقدام کنند.

یکی دیگر از جوانان دلفانی با تاکید بر اینکه ساخت مسکن مهر در شهرستان دلفان از سرعت مطلوبی برخوردار نیست، گفت: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، تا سالیان سال شاهد افتتاح یک واحد از مسکن مهر در این شهرستان نیستیم.

حمید نظری افزود: چرا باید مردم شهرستان دلفان در تمام زمینه‌ها از سایر شهرستان‌های استان و کشور عقب باشند، آیا این بی‌عدالتی نیست.

وی ادامه داد: مسئولان در ثبت‌نام متقاضیان مسکن مهر نظارت بیشتری داشته باشند، تا افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند در اولویت قرار گیرند.

در ادامه پیمانکاران و ناظران طرح مسکن مهر دلفان مهم‌ترین مشکل خود را نبود انشعابات آب، برق، گاز و تلفن عنوان می‌کنند که به گفته آنان علت کندی روند ساخت این طرح همین موضوع است.

عبدالمجید کاظمی‌راد سرناظر مسکن مهر دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شرکت‌های خدمات‌رسان از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات که قرار بوده به تعهدات خود عمل کنند، افزود: متأسفانه عدم انجام خدمات این شرکت‌ها باعث توقف کار پیمانکار ما در رابطه با زیرساخت و شن‌ریزی خیابان‌ها شده است.

در ادامه سرپرست یکی از کارگاه‌های ساخت مسکن مهر دلفان نیز با اشاره به اینکه از طریق اداره برق نسبت به ایجاد برق موقت اقدام شده است، گفت: متأسفانه با توجه به ضعیف بودن ولتاژ آن تاکنون هفت دستگاه الکتروموتور شرکت ما سوخته است و این در حالی است که کارشناسان اداره برق نیز این موضوع را قبول دارند که باید یک ترانس اضافه نصب شود.

علی‌جعفر حسن‌زاده با بیان اینکه قیمت مصالح روز به روز رو به افزایش است، افزود: امیدواریم مسئولان دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به تعهدات خود اقدام کنند.

پژوهش یکی از پیمانکاران اجرای طرح مسکن مهر نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی این شهرستان و سردسیر بودن منطقه و محدود بودن فصل کاری در این شهرستان گفت: امیدواریم مسئولان نسبت به تزریق به موقع اعتبارات و تهیه امکانات مورد نیاز برای ادامه ساخت این طرح اقدام کنند، تا در موعد مقرر نسبت به تحویل این واحدها اقدام شود.

در ادامه، امام جمعه دلفان نیز که بارها در جلسات مختلف و خطبه‌های نماز جمعه به کندی روند ساخت مسکن مهر اشاره کرده با انتقاد از روند ساخت مسکن مهر در این شهرستان گفت: شهرستان دلفان یکی از شهرستان‌های محروم لرستان است که باید مسئولان با نگاه ویژه‌ای نسبت به سایر شهرستان‌های برخوردار استان عمل کنند و نسبت به سرعت بخشیدن به این طرح ملی که یکی از طرح‌های موفق دولت بوده عمل کنند.

حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور با اشاره به اینکه اکثر مردم این شهرستان از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند، افزود: مبلغ 12 میلیون تومان سهم آورده متقاضی خرید مسکن که در نظر گرفته شده برای مردم این منطقه محروم زیاد است و از مسئولان این انتظار را داریم که این مبلغ را کم کنند و به وام اضافه کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه بخشی از سهم واحدهای مسکن مهر متعلق به دستگاه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی است، اظهار داشت: سهم مددجویان نهادهای حمایتی 6 میلیون تومان بوده که این مبلغ نیز با توجه به وضعیت مالی این قشر از جامعه بسیار بالا است و نمی‌توانند برای این طرح ثبت‌نام کنند.

صرفی‌پور هم‌چنین با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های افسردگی و روحی در واحدهای آپارتمانی و کوچک به وجود می‌آید، افزود: از پیمانکاران و مجریان طرح می‌خواهیم که واحدهای مسکن مهر را با فضایی شاداب و نشاط‌آور طراحی کنند، به گونه‌ای که ریاست جمهور نیز به این مهم تاکید فراوانی داشته است.

وی در ادامه با انتقاد از تعاونی مسکن فرهنگیان شهرستان دلفان از نامشخص شدن وضعیت مسکن فرهنگیان فاز سه و چهار گفت: هیئت مدیره این تعاونی باید به جد پی‌گیر این موضوع باشند و هر چه سریع‌تر نسبت به مشخص شدن وضعیت مسکن این قشر زحمت‌کش اقدام کنند.

صرفی‌پور با اشاره به اینکه چندین سال است که هزینه خرید زمین توسط فرهنگیان به تعاونی مسکن فرهنگیان پرداخت شده است، افزود: یکی از خواسته‌های به حق فرهنگیان واگذاری سریع زمین جهت احداث مسکن است.

در ادامه سرپرست فرمانداری شهرستان دلفان نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: اجرای طرح مسکن مهر دلفان با توجه به رفع مشکلات و موانع کاری، روند اجرایی مناسبی به خود گرفته و به زودی با تکمیل این طرح، متقاضیان می‌توانند واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیرند.

مهدی پازوکی افزود: متأسفانه طرح مسکن مهر دلفان به علت مشکلاتی از جمله معارض زمین و عدم همکاری مناسب برخی دستگاه‌ها شروع خوبی نداشت و نسبت به سایر شهرستان‌های استان دیرتر شروع شد، اما با تلاش و همت جمعی، عملیات اجرایی فاز اول طرح مسکن مهر در این شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: مرحله اول طرح مسکن مهر در زمینی به مساحت 15 هکتار در محله منصورآباد شهر نورآباد آغاز شده که شامل 540 واحد مسکونی است و با حضور شش پیمانکار در حال ساخت است.

پازوکی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این طرح با پیشرفت خوبی در حال ساخت است، گفت: یک هزار و 200 نفر در این شهرستان برای دریافت مسکن در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند که با اتمام مرحله اول، 50 درصد این افراد صاحب خانه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه براساس تفاهم‌نامه‌ای که وزارت نفت در خصوص انشعابات گاز، وزارت نیرو در خصوص آب و برق و وزارت ارتباطات در خصوص مخابرات در اجرای طرح مسکن مهر بسته شده گفت: تمام این دستگاه‌ها موظف به انجام تعهدات خود هستند و این موضوع در جریان بازدیدی که هفته گذشته در محل اجرای مسکن مهر شد، مورد بررسی قرار گرفت.

پازوکی هم‌چنین با اشاره به ساخت مسکن مهر مددجویان و افراد محروم شهرستان گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت 100 واحد مسکونی ویژه مددجویان و محرومان تحت پوشش نهادهای حمایتی در شهرستان دلفان خریداری شده است.

سرپرست فرمانداری دلفان هم‌چنین با اشاره به اینکه مراحل اولیه واگذاری زمین و اقدامات اولیه فاز دوم طرح مسکن مهر دلفان نیز انجام گرفته است، افزود: در صورت واریز سهم متقاضی مرحله دوم طرح مسکن مهر در دلفان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان دلفان اجرای طرح مسکن مهر نسبت به سایر شهرستان‌های استان دیرتر انجام گرفته است، گفت: اما در بخش مسکن مهر خودمالک روند مطلوب و قابل قبولی را داشته به طوری که هم‌اکنون شاهد به بهره‌برداری رسیدن تعداد زیادی از این واحدها هستیم.

در ادامه، رئیس مسکن و شهرسازی دلفان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دلفان با اشاره به اینکه از ابتدای سال 89 تاکنون این اداره توانسته است یک‌ هزار و 500 واحد مسکن خود مالک با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال به بانک عامل معرفی کند، گفت: از این تعداد 750 واحد به بهره‌برداری رسیده و مابقی در مرحله پی‌سازی و سفت‌کاری قرار دارند.

روح‌الله زمانی با اشاره به اینکه 200 نفر دیگر نیز در این خصوص در مرحله بررسی پرونده قرار دارند، افزود: برای هر یک از این واحدها مبلغ 200 میلیون ریال وام به متقاضیان پرداخت می‌شود.

به هر حال امیدواریم مسئولان با در نظر گرفتن محرومیت این شهرستان و در اجرایی شدن این طرح بزرگ ملی که یکی از موفق‌ترین طرح‌های دولت نهم و دهم بوده است و بسیاری از خانواده‌های ایرانی از این نعمت برخوردار شدند، توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند تا متقاضیان مسکن مهر این شهرستان نیز صاحب سرپناهی برای خود و خانواده‌شان بشوند.

گزارشی از سمیه فتحی

انتهای پیام/ب10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول