اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره محیط زیست اهواز:

سرانه واقعی پسماندهای شهری تعیین شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز تعیین سرانه واقعی پسماندهای شهری استان را خواستار شد.

سرانه واقعی پسماندهای شهری تعیین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز آرمین صارمی‌فر بعدازظهر امروز در کارگاه آموزشی مدیریت پسماندهای شهری، اطلاع از ترکیب، کمیت و ویژگی‌های پسماندهای شهری را ضروری دانست و گفت: هم اکنون از سرانه تولید زباله در شهرها اطلاعی در دست نیست، اطلاعات موجود بر اساس پسماندهای جمع‌آوری شده است در حالی که زباله‌های جمع‌آوری نشده انباشت شده در محیط شهرها سرانه را تغییر می‌دهد.

وی افزود: سرانه واقعی پسماند باید بر اساس الگوی علمی به دست آید تا مدیریت پسماندها امکان‌پذیر باشد.

صارمی‌فر اجرای سیستم‌های جمع‌آوری با مدیریت مناسب و یکپارچه، آگاهی عمومی و اجرای سختگیرانه قوانین را راهکار مدیریت کارآمد و ساماندهی پسماندهای شهری و روستایی عنوان کرد.

وی با تأکید بر آموزش و جایگاه آن در مدیریت کارآمد پسماند، آموزش را عامل اصلی نهادینه شدن موضوعات مربوط به پسماند در جامعه دانست و افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری باید روی جوامع و مردم باشد و کارآمدترین اولویت کاری رسوخ آموزش‌ها به جامعه به منظور کاهش تولید زباله است چرا که ساماندهی و مدیریت زباله با نیروی کم و اعتبارات محدود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه خلاء حضور مردم و مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در مدیریت شهر و روستا احساس می‌شود، اظهار کرد: 80 درصد بودجه‌ای که شهرداری‌ها به پسماند اختصاص می‌دهند صرف جمع‌آوری و مابقی برای دفن صرف می‌شود، در حالی که با تفکیک و بازیافت پسماند، تولید کمپوست و استحصال انرژی هزینه‌ها قابل جبران است.

به گفته وی، 30 درصد زباله خشک و 70 درصد زباله تر قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد.

وی در ادامه گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، زباله‌های روستایی مشابه پسماندهای شهری است با این تفاوت که بخشی از آن به فضولات حیوانی اختصاص می‌یابد.

رئیس اداره محیط زیست اهواز مشکلات بهداشتی پسماند در شهرها و روستاهای استان را (به جز اهواز) تا حدودی مشابه هم دانست و تصریح کرد: نبود محل مناسب دفن زباله، حضور زباله گردها، نبود حریم و حدود برای مراکز دفن، تخلیه فضولات دامی در مسیرها، انباشت زباله و تجمع احشام و حیوانات ولگرد نبود تجهیزات کافی و اعتبارات از جمله این مشکلات است.

وی یکی دیگر از مشکلات مشترک شهرها و روستاهای استان را حمل و نقل، ذخیره‌سازی و دفن بهداشتی پسماند دانست و افزود: آلودگی آب‌های زیرزمینی به وسیله شیرابه، آلودگی آب‌های سطحی، تولید بوی نامطبوع و جمع شدن حشرات موذی، تولید گازهای قابل اشتعال و تولید گازهای گلخانه‌ای از اثرات زیست محیطی دفن غیربهداشتی پسماند است.

صارمی‌فر تصریح کرد: پایین‌ترین اولویت در مدیریت یکپارچه پسماند و نامطلوب‌ترین گزینه، تدفین آن است.

وی همچنین با انتقاد از نبود محلی برای دفع نخاله‌های ساختمانی در استان گفت: با وجود روند رو به رشد تولید نخاله و برخلاف قانون مدیریت پسماند، نخاله جزو پسماندها تلقی نمی‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم محل مناسبی برای دفع نخاله تعیین کنیم.

صارمی‌فر افزود: وجود زمین های خالی به ویژه در اهواز و شهرهای مرزی از معضلات موجود است همچنین اختصاص زمین به زباله‌های روستایی هنوز محقق نشده است.

کارگاه آموزشی مدیریت پسماندها با حضور نمایندگان شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های اهواز،‌ ملاثانی و دشت آزادگان در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تشکیل شد.

دهیاران حاضر در این کارگاه همچنین نسبت به عدم اختصاص اعتبار به دهیاری‌ها انتقاد کرده و اختصاص اعتبار ویژه و زمین مناسب برای پسماندهای روستایی را خواستار شدند.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول