اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

هر ایرانی روزانه به طور متوسط 700 گرم پسماند تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هر ایرانی روزانه به طور متوسط 700 گرم پسماند تولید می‌کند که کاهش این میزان پسماند از ضروریات است.

هر ایرانی روزانه به طور متوسط 700 گرم پسماند تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک تقی عبادی ظهر امروز در کارگاه آموزشی مدیریت پسماند در اراک اظهار داشت: هر چه میزان تولید پسماند در جامعه‌ای بیشتر باشد، به همان میزان سلامت و محیط زیست انسان با خطر مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: بدون شک آشنایی شهروندان با اثرات سوء تولید پسماند نقش بسیار مؤثری در کاهش میزان تولید پسماند دارد که باید مورد توجه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر دفع بهداشتی پسماند را از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر تنها دو درصد پسماند کشور به صورت بهداشتی دفع می‌شود که حاکمیت نگاه علمی به مدیریت پسماند باید در اولویت امور اجرایی دولتمردان قرار گیرد.

عبادی با اشاره به ترکیبات پسماندهای تولیدی در کشور خاطر نشان کرد: هم‌اکنون 70 درصد از ترکیب تقریبی پسماندهای شهری کشور مواد آلی، 5 تا 8 درصد کاغذ، 5 تا 9 درصد پلاستیک و 3 تا 6 درصد فلز و شیشه است که 2 درصد از این پسماند کشور به صورت بهداشتی دفن شده و 10 درصد به روش کمپوست، 4 درصد بازیافت و 84 درصد از طریق سوزاندن و دفن غیربهداشتی از بین می‌روند.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت لایه‌های اجتماعی در مدیریت پسماند تاکید کرد و ادامه داد: روش‌های کاهش پسماند و مصرف بهینه مواد باید به خانواده‌ها آموزش داده شود.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بی‌توجهی به مدیریت پسماند با توجه به اینکه پسماندها تولید کننده مواد سمی و خطرناک در منابع پایه زیست محیطی هستند، سلامت جامعه انسانی را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

عبادی تفکیک زباله از مبدأ را اقدامی ارزشمند در حفظ محیط زیست دانست و اضافه کرد: یکی از مسائل قابل توجه در مدیریت پسماند عنایت دولت به تفکیک زباله از مبدأ و بهره‌گیری از فناوری بازیافت چندگانه مواد در چرخه مصرف است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در کارگاه آموزشی موضوعاتی چون مدیریت پسماند، روش دفن نیمه هوازی، فناوری و مبانی طراحی و پردازش و تولید کمپوست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول