اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مزایای انرژی‌های پاک گزارش می‌دهد

توانمندی‌های ناشناخته خورشید و باد در کاهش هزینه‌های خانواده

خبرگزاری فارس: خورشید و باد به عنوان دو منبع مهم انرژی‌های پاک دارای ظرفیت مناسب برای ایجاد انرژی هستند که می‌توانند هزینه‌های خانواده‌ها را به نحو قابل توجهی کاهش دهند.

توانمندی‌های ناشناخته خورشید و باد در کاهش هزینه‌های خانواده

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، خورشید به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی و‌ باد به عنوان منبع انرژی‌ پایان‌ناپذیر دارای ظرفیت قابل توجهی برای تولید انرژی‌های پاک هستند که با استفاده از انرژی آنها می‌توان بخش قابل توجهی از هزینه‌های خانوارها در زمینه انرژی‌هایی چون برق را کاهش داد.

مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور برابر 995 میلیون بشکه نفت خام

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان و طراح و مدیر پروژه نخستین نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک ترکیبی با انرژی باد در شهرک‌های صنعتی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بر‌اساس ترازنامه انرژی سال 1387، مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور برابر 995 میلیون بشکه نفت خام است که از این میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره حدود 417 میلیون بشکه نفت خام و به عبارتی حدود 40 درصد مصرف انرژی کل کشور است.

سعید عدالتی افزود: به علت طراحی و استفاده نامناسب از این ساختمان‌ها و عدم سرویس و نگهداری مناسب دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، مقدار زیادی از انرژی ورودی به این ساختمان‌ها تلف شد.

وی عنوان کرد: این اتلاف انرژی علاوه بر از بین بردن منابع طبیعی کشور سبب آلوده شدن هوا و محیط زیست شهرها نیز می‌شود.

 

عدالتی گفت: در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای صنعتی تعداد زیادی ساختمان بی‌نیاز از سوخت‌های فسیلی ساخته شده‌ و انرژی خورشیدی، بادی و یا هیبریدی "انرژی‌های نو" در این ساختمان‌ها به نحوی انتخاب می‌‌شوند که نیاز ساختمان را در روزهای آفتابی و ابری تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر شکل‌های انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود.

عدالتی عنوان کرد: موانعی شامل ‌ضعف علمی و تکنیکی در تبدیل به علت کمبود دانش و تجربه میدانی، متغیر و متناوب بودن مقدار انرژی به دلیل تغییرات جوی و فصل‌های سال و برای تابش و محدوده توزیع بسیار وسیع ‌موجب شده که نتوان استفاده مناسبی از این نعمت خدایی داشته باشیم.

وی ابراز داشت: انرژی فتوولتاییک تبدیل نور خورشید به الکتریسیته از طریق یک سلول فتوولتاتیک‌ است که به طور معمول یک سلول خورشیدی نامیده می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان افزود: نیروگاه‌های بزرگ معمولی با مقادیر عظیم گرمای تلف شده و تولیدی دی‌اکسید کربن موجب گرم‌تر شدن جو زمین می‌شوند.

عدالتی تصریح کرد: همچنین بروز حادثه در یک نیروگاه هسته‌ای می‌تواند، منجر به تبعات غیر‌قابل پیش‌بینی برای انسان و محیط زیست شود که با قراردادن سلول‌های خورشیدی "فتوولتاییک" می‌توان بر روی میلیون‌ها پشت‌بام به جریان برق عظیمی دست یافت که جایگزینی پاک و مطمئن است.

وی افزود: در عصر حاضر استفاده از انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی و تبدیل مستقیم پرتوهای خورشید به الکتریسیته به وسیله تجهیزاتی به نام فتوولتاییک استفاده می‌شود.

عدالتی با بیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کنند، ابراز داشت: تولید برق بدون مصرف سوخت، عدم احتیاج به آب زیاد، امکان تأمین شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای، استهلاک کم و عمر زیاد و عدم احتیاج به متخصص از مزایای این نیروگاه‌ها است.

 

احداث نیروگاه خورشیدی 10 کیلو واتی در کرمان

طراح و مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک ترکیبی با انرژی باد در کرمان اظهار داشت: این نیروگاه به ظرفیت 10 کیلو‌وات احداث می‌شود.

سعید عدالتی توسعه کاربرد و فناوری انرژی تجدیدپذیر و انرژی فتوولتاییک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و ایجاد بستری برای پژوهش و توسعه دانش و کاربرد انرژی فتوولتاییک در صنعت را از جمله اهداف طرح مذکور برشمرد.

وی بیان داشت: ایجاد پایگاه داده برای تحلیل اقتصادی و فنی احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های فتوولتاییک در شهرک‌های صنعتی استان کرمان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی عنوان کرد: ایجاد بستر مناسب برای محققان در امر پژوهش برای توسعه دانش و صنعت انرژی فتوولتاییک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان از جمله دستاوردهای مورد نظر اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک ترکیبی با انرژی باد است.

عدالتی تعیین ضریب ظرفیت ماهانه و سالانه نیروگاه فتوولتاییک شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ارائه آمار واقعی از عملکرد نیروگاه فتوولتاییک در شرایط اقلیمی و مقایسه عملکردی انواع تکنولوژی‌های پنل خورشیدی در شرایط اقلیمی استان کرمان را از دیگر دستاوردهای مورد نظر اجرای این پروژه ذکر کرد.

وی از نحوه کاهش تولید نیروگاه بر اثر پارامترهای مؤثر از جمله پیر شدن، تاثیر خنک‌کاری و تمیز کردن پنل‌ها بر‌اساس برنامه‌های تعیین شده و تاثیر زاویه نصب بر‌اساس برنامه‌های تعیین شده به عنوان دیگر دستاوردهای مورد نظر اجرای این پروژه نام برد.

عدالتی تصریح کرد: بررسی اثر نیروگاه بر شبکه محلی از نظر پارامترهای کیفیت توان فرهنگ‌سازی استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در صنعت و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از دیگر دستاوردهای مورد نظر اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک ترکیبی با انرژی باد است.

 

تغییر در تعرفه برق با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کرمان 

وی با اشاره به مزایای طرح تحقیقاتی و پژوهشی طراحی و ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک ترکیبی با انرژی باد کرمان گفت: با توجه به سیستم هوشمند پیش‌بینی شده در این طرح برای تزریق برق خورشیدی به شبکه برق ساختمان در این سیستم احتیاج به هیچ تغییری در سیم‌کشی ساختمان نیست و به طور اتوماتیک مقدار برق تولیدی به شبکه برق ساختمان تزریق‌ و به همان درصد از مصرف ساختمان کاسته می‌شود.

عدالتی افزود: با توجه به کاربری ساختمان ‌اداری‌، مصرف برق در طول روز ‌و زمان تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی هماهنگی کامل وجود دارد.

وی بیان داشت: به علت عدم وجود ‌باطری در سیستم از تلفات شارژ باطری حداقل 20 درصد جلوگیری می‌شود و برق تولیدی به طور مستقیم مصرف می‌شود.

عدالتی تصریح کرد: با توجه به اینکه استاندارد طراحی سیستم‌های مستقل از شبکه بر‌اساس روزهای زمستانی با حداقل ساعت آفتابی است، امکان استفاده بهینه از توان سیستم در روزهای تابستانی با ساعت آفتاب بیشتر میسر نیست و عملاً طراحی در نقطه بهینه خود قرار ندارد.

وی ابراز داشت: با توجه به توان سیستم پیش‌بینی می‌شود، علاوه بر صرفه‌جویی در استفاده از برق مصرفی از شبکه شهری، این سیستم سبب کاستن پیک مصرف شده و با توجه به تعرفه پلکانی برق در ایران "برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها"، تغییر در تعرفه برق در  فصل گرم را در پی دارد.

عدالتی اظهار داشت: برای کارایی بهتر سیستم مذکور سیستم کنترلی Sunny Web box پیشنهاد شده است که این سیستم امکان کنترل و برررسی تمام اطلاعات ورودی و خروجی سیستم را حتی از راه دور "از طریق اینترنت" فراهم می‌کند.

وی گفت:Sunny Web box از طریق برنامه Flash View می‌تواند با یک صفحه نمایش ویژه برای قرارگرفتن در محیط خارج و یا ورودی ساختمان تبادل اطلاعات کند.

 

 

فروش برق نیروگاه خورشیدی به شبکه شهری دور از انتظار نیست

عدالتی با اشاره به اینکه میزان تولید انرژی خورشیدی برحسب کیلووات ساعت و میزان صرفه‌جویی درگازهای گلخانه‌ای، محاسبه و نمایش داده می‌شود، ابراز داشت: این محصول امکان استفاده تبلیغاتی و فرهنگ‌سازی را برای مجموعه فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک امکان فروش برق به شبکه شهری دور از انتظار نیست و این سیاست توسط ارگان‌های مربوطه در حال پیگیری است.

عدالتی تصریح کرد: سیستم پیشنهادی، در صورت اجرای این سیاست، امکان اتصال به شبکه برق شهر را دارا بوده و کاملا با شبکه برق ایران هماهنگ است و ‌قیمت برق خریداری شده توسط دولت به ازای هر کیلو وات ساعت بسیار بیشتر از تعرفه فروش آن می‌شود.

وی عنوان کرد: سیستم پیشنهادی به صورت Modular ‌است و در آینده می‌توان توان سیستم را توسعه و افزایش داد.

عدالتی اظهار داشت: تمام سنسورهای تشعشع سنج، سنسورهای حرارتی و سنسور باد در سیستم دیده شده ‌و امکان مطالعات تحقیقاتی بر روی سیستم وجود دارد.

به گزارش فارس، نخستین نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک ترکیبی با انرژی باد شهرک‌های صنعتی کشور در کرمان تا حدود چهار ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

...............................

گزارش از مهسا حقانیت

...............................

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول