اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر جشنواره نوروز «26 عید ماه» خبر داد

احیای سنت‌های باستانی مازندران در جشن نوروز «26 عید ماه»

خبرگزاری فارس: مراسم آیینی جشن نوروزما (بیست و شش عیدما) به همت موسسه فرهنگی پارپیرار در منطقه گهرباران در ساحل برگه شهرستان میاندرود برگزار می‌شود.

احیای سنت‌های باستانی مازندران در جشن نوروز «26 عید ماه»

خسرو علیزاده‌هشتلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در نوشهر گفت: مراسم آیینی جشن نوروزما (بیست و شش عیدما) به همت موسسه فرهنگی پارپیرار در منطقه گهرباران در ساحل برگه شهرستان میاندرود برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بیست و شش عیدماه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است و به عید مردگان نیز معروف است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: مردم این پیروزی را با آتش‌زدن بوته‌ها به یکدیگر اطلاع می‌دهند و فردای آن روز با برپایی جشن و پایکوبی و مسابقه کشتی آن را گرامی می‌دارند و این جشن هنوز در بعضی از نقاط مازندران به بهانه شکرگزاری از خداوند و به یاد درگذشتگان در مازندران برگزار می‌شود.

علیزاده تصریح کرد: به منظور احیای جشن‌های کهن ایران زمین، موسسه فرهنگی پارپیرار در استمرار برگزاری جشن‌های آیینی این بار اقدام به برگزاری جشن 26 عیدماه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، فرمانداری میاندرود، شورای اسلامی، دهیاری و مردم  منطقه میاندرود عصر روز پنجشنبه هفته جاری از ساعت 16 تا 20 می‌کند.

این فعال فرهنگی بیان داشت: در این جشن که ورود برای همگان آزاد است مراسمی از قبیل سرنانوازی، کشتی محلی، موسیقی و رقص محلی، قرائت شعر توسط شاعران بومی، بندبازی و به ویژه مراسم آیینی بیست و شش عیدما (ناری ناری کا- عیدمردگان) برگزار می‌شود.

دبیر جشن نوروز ما (بیست و شش عیدما) گفت: امیدواریم برپایی چنین جشن‌هایی در ایران اسلامی موجب ایجاد نشاط و شادمانی در جامعه و راهی برای آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان ما با دیار پدرانمان باشد و از این گذرگاه بتوانیم به سهم خود حافظ ارزش‌ها، هویت فرهنگی، دینی و بومی دیارمان باشیم.

مراسم آیینی جشن نوروز ما (بیست و شش عیدما) در گهرباران در ساحل روستای برگه از شهرستان میاندرود برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول