اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راهکارهای پایان مناقشات مرزی در مازندران/ اندکی توجه

خبرگزاری فارس: توجه به زیرساخت‌های گردشگری و همچنین اطلاع‌رسانی در مناطقی از مازندران که توسط مرکزنشینان مورد توجه است موجب می‌شود توجه مازندرانی‌ها به این مناطق بیشتر جلب شود.

راهکارهای پایان مناقشات مرزی در مازندران/ اندکی توجه

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، برخی اوقات بی‌توجهی به یک منطقه موجب می‌شود تا همسایگان تصور کنند که این منطقه از چشم مسئولان دور مانده و می‌توانند با بهره‌گیری‌های اقتصادی از آن برای خود ایجاد درآمد و اشتغالزایی داشته باشند.

ماجرای حضور استان تهران و شهرستان دماوند در مرز سیاسی و جغرافیایی شهرستان آمل نیز از این ماجرا مستثنی نیست.

بی‌توجهی مدیران ارشد استانی به بخش‌هایی مانند گدوک در سوادکوه و یا پلور در آمل یا روستاهایی در سمت استان سمنان در نقاط پایانی مرز مازندران با بی‌توجهی و قرارگرفتن در محرومیت توجه‌هایی را برای در اختیار گرفتن استان‌های دیگر بر می‌انگیزد.

اگرچه در سال‌های گذشته بحث حضور و تمایل استان تهران و شهرستان فیروزکوه برای در اختیار گرفتن منطقه گدوک موجب حساسیت‌هایی شده بود اما با فروکش کردن آن همچنان تمایل تهرانی‌ها به ویژه شهرستان دماوند برای حضور فعالانه در گردنه امامزاده هاشم(ع) و روستای پلور بیشتر از گذشته شده است.

در یک سال اخیر بارها پخش برنامه‌هایی از رسانه ملی و سعی در القای تهرانی بودن دشت لار، روستای پلور و حتی شهر رینه و روستاهایی در 80 کیلومتری استان مازندران و شهرستان آمل اعتراض‌های فعالان اجتماعی و رسانه‌ای این شهرستان را برانگیخته بود.

اگر چه رسانه‌ ملی در هر بار با تذکر برنامه‌های خود اصلاح کرده اما هر بار این عمل تکرار شده و حساسیت ایجاد کرده است.

از سوی دیگر فعالیت گروه‌های گردشگری، ماهیگیری، کوهپیمایی و کوهنوردی استان تهران در بخش لاریجان نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است چون این گروه‌ها بدون درنظر گرفتن ملاحظات جغرافیایی به نام استان تهران در این منطقه فعالیت دارند.

ملاقات عمومی هفته گذشته استاندار مازندران در شهرستان آمل بهانه‌ای بود تا تعدادی از فعالان فضای مجازی و اجتماعی آمل که به دلیل دفاع از حریم شهرستان آمل تا نهاد ریاست‌ جمهوری نیز نامه‌نگاری کرده‌اند دیداری با استاندار داشته باشند.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی‌ها و یا دفاع‌های نه چندان آشکار مسئولان استانی، جوانان آملی را به این نکته انداخته که خود آستین‌ها را بالا بزنند و خواهان دفاع تمام قد مسئولان استانی از حوزه شهرستان آمل باشند.

اما مسئولان استانی نیز دلایل خود را برای حرکت‌های نرم و دفاع‌های پنهان از حوزه استحفاظی استان دارند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل معتقد است که تقسیمات مرزی میان استان‌ها مشخص است و بر مبنای یک 250هزارم تقسیمات کشوری صورت می‌گیرد.

هادی ابراهیمی تاکید می‌کند اگر استانی تقسیمات مرزی را نمی‌پذیرد بیشتر تبعات آن به خودش باز می‌گردد و پاسخگو باشد.

وی بیان می‌کند: در مازندران بر مبنای تقسیمات جغرافیایی عمل می‌کنیم و برخی از این گزارش‌ها که از امامزاده هاشم(ع) آمل به ما می‌رسد نیز در حال پیگیری است.

*مکاتبه کردیم

ابراهیمی با اشاره به اینکه با مقامات وزارت کشور در این رابطه با این نقض حریم‌ها صحبت کردیم، اظهار داشت: درباره این موضوع با وزیر کشور مکاتبه کردیم که این مطالبه مردم است و باید احترام گذاشته شود.

وی بیان کرد: در استان مازندران نیز به دنبال این هستیم که بدون هرگونه تنش با همان مولفه‌های حوزه تقسیمات کشوری که مرزها را مشخص کرده است رفتار شود و اگر هم موضوعی مطرح باشد پیگیری صورت گیرد.

معاون استاندار مازندران درباره اهداف اینگونه جریان‌ها و حرکت‌ها نیز افزود: نباید هدف خاصی در این جریان‌ها باشد و بحث خاصی نیست چون بر مبنای قانون تقسیمات کشوری که داریم عمل می‌کنیم و قانون هم مرز ما را مشخص کرده است.

وی با اشاره به نادیده‌گرفته شدن مرز جغرافیایی مازندران توسط صدا و سیما نیز اظهار داشت: در این رابطه با رئیس سازمان صداوسیما مکاتبه کردیم و بعدها اصلاح شده اما این امر باید بیشتر مراقبت شود.

ابراهیمی یادآور شد: اگر در بحث قانون تقسیمات کشوری استناد کنیم و قانون را مبنا و عمل خود قرار دهیم مشکلی پیش نمی‌آید و مشخص می‌شود مبنای عمل ما چیست.

وی با اشاره به درخواست فعالان آملی تصریح کرد: مکاتبه‌ای از سوی جوانان آملی به استاندار مازندران صورت گرفت که از طریق اداره تقسیمات کشوری این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

*گردشگری و درآمدزایی یک بهانه برای نادیده گرفتن

اما آنچه از رفتار این گروه‌ها و تمایل آنها برای نادیده گرفتن تمامیت ارضی شهرستان‌های مرزی مازندران بر می‌آید این است که موقعیت‌های اقتصادی گردشگری در استان مازندران به ویژه بخش لاریجان بهترین موقعیت برای برخی گروه‌ها برای دراختیار گرفتن این مناطق است.

بخش لاریجان با دارا بودن اماکن تاریخی و مذهبی مهم مانند امامزاده هاشم(ع)، مناطق ییلاقی زیبا و دلنشین، چشمه‌های آبگرم در شهر رینه و دامنه‌های زیبا و گردشگرپذیر دماوند وسوسه خوبی برای برخی گروه‌ها است تا از این طریق درآمدزایی داشته باشند.

البته این درآمدزایی را مرکزنشینان به این دلیل تمایل دارند که سهمی برای مازندران در این مناطق قائل نباشند و این اعتراض‌های مردمی را افزایش داده است.

برخی از مردم بخش لاریجان و فعالان اقتصادی این منطقه نیز اعتقاد دارند بی‌توجهی مدیران استانی به این مناطق موجب تمایل گروه‌هایی برای اتصال آن به پایتخت شده است.

عدم توجه به خواسته‌های گردشگران در امامزاده هاشم(ع) و بخش‌های گردشگری این بخش فرصت سوءاستفاده از این جذابیت‌ها را افزایش داده است.

بخشدار لاریجان نیز در این ارتباط نیز معتقد است بیشتر این نقض حریم‌ها به دلیل مسائل مالی امامزاده هاشم(ع) که درآمد بسیار خوبی از طریق گردشگران و مسافران عاید آن می‌شود دارد.

محمدرضا نصیری می‌گوید: این اماکن مذهبی و گردشگری درآمد خوبی دارند و بسیار مورد توجه هستند.

*بی‌توجهی صداوسیما و گردشگری به بخش لاریجان

وی افزود: یکی از ایراد‌هایی که داریم این است که صدا و سیمای مازندران و گردشگری استان باید به این مناطق ورود پیدا کنند.

نصیری یادآور شد: اگر مسئولان مازندرانی به این مناطق ورود پیدا کنند و ما تهیه‌کننده  خبر و گزارش این مناطق و یا اجرای برنامه‌های موثر از سوی مازندران در این مناطق باشیم، تمامیت ارضی شهرستان حفظ می‌شود.

بخشدار لاریجان تصریح کرد: من تا به  حال موردی از گزارش‌های خبری در این مناطق از سوی صداوسیمای مازندران ندیدم.

وی افزود: اخبار مربوط به سد لار، ورود دام یا گردشگری و دشت شقایق و زمان ماهیگیری بیشتر از سوی شبکه‌های تهران پخش می‌شود در حالی که ما باید بیشتر به آنها اهمیت دهیم.

نصیری با اشاره به نقض حریم‌های صورت گرفته در این بخش نیز گفت: چند بار مشاهده کردیم که دماوند تابلویی در این منطقه نصب کرده و آن را بارها پایین آوردیم. اخطار دادیم که نباید این امر صورت گیرد که این روند کاهش یافته است.

وی بیان کرد: تابلو دیگر نصب نشده اما با فعالیت بیشتر رسانه ملی مازندران در این منطقه و آمادگی برای پوشش برنامه‌های این منطقه می‌توان این کمبودها را جبران کرد.

*محرومیت‌زدایی کلید معمای حضور تهرانی‌ها

به نظر می‌رسد توجه به زیرساخت‌های گردشگری و همچنین اطلاع‌رسانی در مناطقی از مازندران که توسط مرکزنشینان موردتوجه است موجب می‌شود توجه مازندرانی‌ها به این مناطق بیشتر جلب شود.

همچنین بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری و توریستی و نیز ایجاد صرفه‌های اقتصادی ناشی از آن می‌تواند اهالی را در عدم گرایش به استان‌های همسایه توجیه کند.

این مناطق نیازمند توجه بیشتر در حوزه اختصاص اعتبارات است تا بتواند با نعمت‌های خدادادی که دارد سهم اقتصادی و اشتغالزایی در آنها را افزایش دهد.

============

گزارش از الناز پاک‌نیا

============

انتهای‌ پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول