اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

ایران و ارمنستان پروتکل همکاری‌های مرزی و بازرگانی امضا می‌کنند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی از امضای پروتکل همکاری‌های مرزی، بازرگانی و توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک بین ایران و ارمنستان خبر داد.

ایران و ارمنستان پروتکل همکاری‌های مرزی و بازرگانی امضا می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، احمد علیرضابیگی هدف از سفر هیئت ایرانی به ارمنستان را امضای پروتکل همکاری‌های مرزی، بازرگانی و توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک عنوان کرد و گفت: تعمیق روابط ایران و ارمنستان، نقش موثری در تقویت همگرایی منطقه‌ای دارد.

وی که صبح امروز در ترکیب هیأتی به سرپرستی وزیر کشور عازم ایروان شده است، پیش از عزیمت به این سفر گفت: طرح‌های مهمی در دستور کار روابط ایران و ارمنستان قرار دارد و در برخی از این طرح‌ها، آذربایجان‌شرقی به عنوان تنها استان هم‌مرز جمهوری اسلامی با ارمنستان، نقش مهمی دارد که از جمله آنها می‌توان به توافق در خصوص احداث نیروگاه برق‌آبی و همکاری‌های مرزی و اقتصادی اشاره کرد.

بیگی همچنین با بیان اینکه همکاری‌های کشاورزی با ارمنستان جزو برنامه‌های آذربایجان‌شرقی است، افزود: استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی و مراتع وسیع ارمنستان، می‌تواند امکان مناسبی برای توسعه صنعت دامداری استان باشد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های ارمنستان از طریق آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود و بخش خصوصی ما می‌تواند برای دسترسی به بازارهای منطقه، از این کشور استفاده کند.

وی همکاری‌های بین استانی آذربایجان‌شرقی با استان‌های ارمنستان را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: بسیاری از بازرگانان و فعالان بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی در ارمنستان مشغول فعالیت هستند و بخشی از خدمات فنی مهندسی در این کشور نیز از طریق آذربایجان‌شرقی ارائه می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به توافق ایران و ارمنستان برای احداث پارک زیست‌محیطی مشترک بین دو کشور در اراضی مرزی، گفت: حل و فصل موضوع آلودگی‌های زیست‌محیطی بخشی از رود ارس که از طریق کارخانجات مس ارمنستان وارد این رودخانه می‌شود، جزو دستور کار سفر هیئت ایرانی به ایروان است.

وی ادامه داد: همکاری بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی ایران و ارمنستان، برگزاری نمایشگاه‌های محصولات جمهوری اسلامی در این کشور، ایجاد فروشگاه بزرگ دایمی رفاه در ایروان برای عرضه محصولات جمهوری اسلامی که عمده آن محصولات آذربایجان‌شرقی خواهد بود در چارچوب مذاکرات هیأت ایرانی با مقامات ارمنی مطرح خواهد شد.

ایران سالانه 106 میلیون دلار به ارمنستان کالا صادر می‌کند

استاندار آذربایجان‌شرقی حجم صادرات ایران به ارمنستان در سال 90 را 106 میلیون دلار و واردات را 32 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین صادرات آذربایجان‌شرقی به ارمنستان قیر، روغن صنعتی، اکسیدها و هیدروکسیدهای مولیبدن و محصولات کشاورزی است و بخش قابل توجهی از نیازمندی دام زنده ایران با اولویت آذربایجان‌شرقی نیز از این کشور وارد می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با سفر وزیر کشور و هیأت ایرانی به ارمنستان، گام‌های جدیدی در مسیر ارتقای همکاری‌ها و مناسبات دو کشور برداشته شود.

در سفر دو روزه مصطفی محمدنجار، وزیر کشور به ارمنستان، معاونان امنیتی و انتظامی و امور بین‌الملل وی و استانداران آذربایجان‌شرقی و غربی نیز حضور خواهند داشت.

جمهوری ارمنستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق است که پس از فروپاشی این کشور در سال 1370 تاسیس شد.

مساحت این کشور 29 هزار و 743 کیلومترمربع و جمعیت آن در سال 2011، سه میلیون نفر بوده و پایتخت آن نیز شهر ایروان است.

این کشور با گرجستان، ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد و کشورهای روسیه، چین، بلغارستان، آلمان، هلند، ترکیه، ایران و گرجستان مهم‌ترین شرکای تجاری آن محسوب می‌شوند.

الماس‌سازی، ماشین‌آلات برش فلزات، موتورهای الکتریکی، لاستیک، صنایع نساجی، دارو، کامیون، ابزارآلات، مواد غذایی و ابریشم خام مهم‌ترین صنایع این کشور را تشکیل می‌دهند و از عمده محصولات صادراتی آن می‌توان به شمش آهن، مس، فلزات، الماس، مواد معدنی، مواد غذایی و انرژی اشاره کرد.

ارمنستان همچنین عضو سازمان تجارت جهانی است و تولید ناخالص داخلی آن بالغ بر 9.4 میلیارد دلار است.

درآمد سرانه این کشور پنج هزار و 700 دلار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی آن 570 میلیون دلار است. 

انتهای پیام/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول