اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه محقق اردبیلی:

رشد تولید علمی کشور 11 برابر متوسط جهانی است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: میزان رشد تولید علمی در کشور در سال‌های اخیر 11 برابر متوسط جهانی است.

رشد تولید علمی کشور 11 برابر متوسط جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جبرائیل رزمجو صبح امروز در نشست معاونین پژوهشی دانشکده‌های محقق اردبیل اظهار داشت: کشور ما در سال‌های اخیر با یک جهش واقعی در حوزه تولید علم و انجام پژوهش‌های مطلوب از لحاظ کمی و کیفی به یک رشد واقعی رسیده است به طوری که موسسات علمی دنیا نیز به این پیشرفت اذعان داشته و در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها دانشگاه‌های ایران را نیز جزو برترین‌ها قرار دادند.

وی افزود: هرچند استکبار جهانی دوست ندارد نام دانشگاه‌های ایران در این فهرست جهانی باشد اما نباید واقعیت‌ها کتمان شود به طوری که دانشگاه‌های ما جزو 500 دانشگاه برتر دنیا رتبه‌بندی شده‌اند که حتی رتبه دانشگاه صنعتی شریف ما نیز در بین کمتر از 300 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

این مسئول به نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های سراسر کشور و موسسات پژوهشی دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین تولید علم توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی انجام‌ می‌شود دانشگاه‌‌های کشورمان هر ساله مورد توجه نظام رتبه‌بندی شانگهای، تایمز و IS قرار می‌گیرند و به میزان تولید علم در دانشگاه‌ها این موسسات آنها را رتبه‌بندی می‌کند.

رزمجو به گزارش اخیر نظام رتبه‌بندی IS اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس این رتبه‌بندی، رتبه ایران با یک پله ارتقا بیستم معرفی شده، به طوری که میزان تولیدات علمی امسال کشورمان را هم اگر لحاظ کنیم سال آینده در رتبه‌بندی جهانی شاهد ارتقای جایگاه علمی کشورمان خواهیم بود.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه تولید علم در ارتقا و اعتلای نظام‌های سیاسی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار است، افزود: امروز از علم به عنوان یک قدرت نهفته و غیر قابل مهار در توسعه و غلبه کشورها یاد می‌شود به طوری که علم وجه ممتاز قدرت تاثیرگذار و نفوذ‌پذیر یک ملت و کشور در جهان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 80 درصد تولید علم در دانشگاه‌های برتر اتفاق می‌افتد، افزود: از 13 هزار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها 3 هزار در ردیف رتبه‌بندی ممتاز و 42 دانشگاه نیز در لیست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار می‌گیرند که دانشگاه محقق اردبیلی نیز وارد این رتبه‌بندی جهانی شده است.

وی ادامه داد: در کنار کمیت ما به کیفیت توسعه دانشگاه محقق اردبیلی نیز در سال‌های اخیر اهتمام داشتیم به طوری که در یک فرایند رو به جلو تولید علم در دانشگاه محقق اردبیلی یک حرکت جهشی داشته است.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در توسعه روزافزون علم و فناوری‌های جدید دانشگاه محقق اردبیلی هرگز از موضع حمایت از پژوهشگران محققان و اساتید و دانشجویان در ارتقای کمی و کیفی این حوزه کوتاه نیامده، تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی همه ساله با به ثبت رساندن صدها اختراع و ابتکار سعی می‌کند در سطح ملی و جهانی بدرخشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رزمجو در پایان ابراز داشت: در رقابت با کشورهای دیگر زمانی می‌توانیم ادعای برتری و فخر و مباهات داشته باشیم که شاخصه‌ها و توانمندی‌های علمی خود را به قدری ارتقا دهیم که از وابستگی‌ها در این حوزه به سرعت کاسته شود.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول