اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال آینده

70 درصد اراضی برنج فارس کشت مکانیزه می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در سال جاری عملیات کاشت مکانیزه در مقایسه با سال قبل، از رشد قابل توجهی برخوردار است، گفت: 70 درصد اراضی برنج فارس در سال 92 کشت مکانیزه می‌شود.

70 درصد اراضی برنج فارس کشت مکانیزه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، احمد دزفولی در بازدید از مزارع نشاکاری برنج در منطقه کامفیروز و بیضا اظهار داشت: در سال جاری عملیات کاشت مکانیزه در مقایسه با سال قبل از رشد قابل توجهی برخوردار است که این امر نشانگر گرایش کشاورزان به انجام کشت‌های مکانیزه در اراضی است. وی افزود: کشت مکانیزه با برطرف‌کردن و کاهش‌دادن مشکلاتی مانند هزینه‌های کارگری، هزینه نهاده‌ها و اشغال زمین سبب کم‌شدن هزینه‌ها و رسیدن به پایداری در تولید می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس ابراز داشت: با در نظر گرفتن این مزایا و همچنین استقبال خوب کشاورزان از این روش، پیش‌بینی می‌شود که در سال 92، بیش از 70 درصد اراضی که قابلیت کشت مکانیزه را دارند، به صورت مکانیزه کشت شوند.

دزفولی تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده بالاترین درصد افزایش و بیشترین سطح زیرکشت مکانیزه در سال جاری صورت گرفته و در شهرستان‌های مرودشت، سپیدان و رستم بیش یک‌و‌نیم تا چهار برابر افزایش سطح مکانیزه ثبت شده است که نسبت به سال 90، 217 درصد رشد را نشان می‌دهند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس به تأثیر مثبت بارندگی‌های امسال در افزایش سطح زیر کشت برنج اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان بارش‌های خوب امسال، پیش‌بینی می‌شود حداقل 10 درصد به آمار کشت برنج افزوده شده و به مرز 38 هزار هکتار برسیم.

وی به آمارهای کشت مکانیزه برنج نیز اشاره کرد و بیان داشت: در سال 90، حدود 600 هکتار اراضی برنج به صورت مکانیزه کشت شدند که این رقم در حال حاضر به یک‌هزار و 900 هکتار رسیده و همچنان نیز ادامه دارد.

دزفولی در ادامه سخنان خود به نقش مثبت هدفمندی یارانه‌ها در وضعیت برنج این استان اشاره و اضافه کرد: پس از اجرای این قانون، برنج‌کاران با به‌کارگیری اصول به‌زراعی، توسعه مکانیزاسیون برنج، بهره‌گیری از تغذیه‌های فنی و اصولی برنج‌ در مرحله داشت و نیز اصلاح سیستم‌های آبیاری، تلاش خود را برای کاهش هزینه‌ها به کار برده و تا حد بسیاری موفق بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشاورزان برای تولید افزون‌تر، سعی دارند از ارقام پرمحصول (هیبرید) برنج استفاده کنند.

در بخش دیگر از این بازدید، مدیر امور فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: در حال حاضر در منطقه کامفیروز و بیضا 21 دستگاه نشاکار توسط یکی از برنج‌کاران محلی از شهرهای شمالی کشور وارد شده و نزدیک به 400 هکتار نشا نیز توسط وی تهیه و در حال کشت مکانیزه در اراضی مورد نظر است.

علی جمشیدی ترغیب شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و شرکت‌های مکانیزاسیون برای خرید دستگاه‌های نشاکار و تخصیص تسهیلات بانکی یارانه‌دار و همچنین ایجاد بانک نشا را از عوامل مهم در سرعت بخشیدن به این روش عنوان کرد و افزود: موظف‌کردن شرکت‌های عرضه‌کننده ماشین‌های نشاکار در ارائه خدمات گارانتی نیز به رونق استفاده‌کردن از روش کشت مکانیزه در اراضی برنج کمک می‌کند.

انتهای پیام/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول