اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور در ماسال

تصفیه فاضلاب با شلتوک برنج انجام شد

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تصفیه فاضلاب به روش تلفیقی رشد ثابت و لجن فعال با بستر رشد شلتوک برنج در بیمارستان ماسال برای نخستین بار در کشور انجام شد.

تصفیه فاضلاب با شلتوک برنج انجام شد

حسن بهبودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماسال با اشاره به افتتاح تصفیه‌خانه بیمارستان رسالت در ماسال اظهار کرد: امروزه بالا رفتن سطح بهداشت و آگاهی مردم میزان مصرف آب را افزایش داده است.

وی مصرف بالای آب را سبب افزایش تولید فاضلاب عنوان کرد و افزود: رهاسازی فاضلاب خام در طبیعت موجب آلوده کردن محیط زیست شده و تاثیر نامطلوبی در کیفیت جریان‌های سطحی و زیرزمینی می‌گذارد.

بهبودی با بیان اینکه تصفیه فاضلاب محیط زیست را حفظ می‌کند، تصریح کرد: تصفیه فاضلاب موجب استحصال و بازیافت آب مصرف شده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نظریه مطرح شده از سه دهه گذشته مبنی بر اینکه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باید از درجه تصفیه‌ای برخوردار باشند، اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی مصرف مطلوب از فاضلاب باید بر شرایط حاکم آبی و هزینه‌های بسیار توسعه منابع جدید آبی غلبه کند ضمن اینکه در حفاظت محیط زیست موثر باشد.

به گفته وی، فاضلاب‌های تصفیه شده، منابع آبی هستند که بدون صرف هزینه‌های بسیار در دسترس اجتماع قرار گرفته و در دوره‌های خشکسالی از آنها استفاده می‌شود.

بهبودی عمده‌ترین روش‌های استفاده از پساب طبق اهداف بهره‌گیری را در مصارف کشاورزی، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی، صنعتی، مراکز تفریحی آب و پرورش آبزیان برشمرد و گفت: تصفیه‌خانه بیمارستان ماسال شامل واحدهای انتقال فاضلاب خام، ایستگاه پمپاژ، ساختمان کنترل و اپراتوری، سازه‌های هوادهی، ته‌نشینی، کلرزنی، تغلیظ لجن، هاضم، ذخیره و انتقال پساب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان سیستم تصفیه بیمارستان ماسال را به روش تلفیقی رشد ثابت و لجن فعال با بستر رشد شلتوک برنج، متد اختراعی هیئت علمی این دانشگاه برای نخستین بار در کشور عنوان کرد و گفت: مدت زمان اجرای پروژه 10 ماه بوده و حدود 3 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب به طور مستقیم و حتی در کوتاه‌مدت بر روی سلامت افراد تاثیر جبران‌ناپذیری می‌گذارد، گفت: خروجی فاضلاب بیمارستانی رسالت ماسال وارد مزارع و باغ‌های ساکنین اطراف بیمارستان می‌شد و با توجه به رسالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور حفظ بهداشت عمومی ساکنان منطقه، سیستم مدرن تصفیه فاضلاب در این محل احداث شد.

بهبودی بیمارستان رسالت ماسال را دارای 140 نفر کارکنان اداری، پزشکی و خدماتی عنوان کرد و افزود: تعداد کارکنان بیمارستان ماسال پس از پایان دوره طرح مذکور به 300 نفر افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 6 واحد دیالیز در بیمارستان ماسال فعال است، تصریح کرد: تعداد دستگاه‌های دیالیز پس از پایان دوره طرح به 15 واحد ارتقا پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول